Reklama
Reklama

Akty Prawne

 

 

Nauka z wykorzystaniem motywu zagadek stała się już dość popularną formą edukacji. Ze wzglądu na swoją atrakcyjność polegającą na połączeniu podchodów z grą terenową  uczniowie chętnie angażują się w poszukiwanie rozwiązań. A o rezultacie decydują współpracująca ze sobą grupa uczniów rozszyfrowując szereg łamigłówek i zadań w ograniczonym czasie.  Dziś w związku ze zdalną nauką pojawiły się możliwości przeniesienia zadań tego typu do sieci. Dlatego pragnę przestawić i rekomendować materiały pomocne nauczycielom przy tworzeniu narzędzi edukacyjnych potrzebnych do stworzenia interaktywnych zagadek.

TWORZENIE ESCAPW GAME W GOOGLE FORMS
“Escape room krok po kroku” - prezentacja multimedialna Autorka: Lenamagda Magda
https://docs.google.com/presentation/d/1a_KdXoDkl7sOp1CYhEJVKud_OFZ-GoEaVTy1pM_lnvs/mobilepresent?fbclid=IwAR1zAQequL2PXZoaC11Zlxy-gAVSx2cDuZ3JWiwKPdYbUIofywWX-wHlmFw#slide=id.g729e8f9e86_0_151

Przykład wykorzystania Escape game w formularzu Google

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScoQC8oHehMsnnU_l-BjM3Ahrihvww_l0AEDhOnPl_4Bdl30w/viewform?fbclid=IwAR2cp-gBaYJtDiQhKkM795nn-PbLQrC906k3HGzHVfl3zYl-nOVg4_mhYMo

 

TUTORIAL NA YOUTUBE

Link:https://www.youtube.com/watch?v=OFm86ml1xU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2mo9V_wDv3FSTDrkfapY7alWr8gSzTgK_n87kiRR1RtAo0oTKObD4675g

JAK DZIAŁA GENIAL.LY?
https://polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2020/02/instrukcja-genially.html?m=1&fbclid=IwAR2w4tdksdTrfgIcC2BrDNZ1rf0o5HXt7DlLGzSaFvln8qdEADhsTwP8Y0o
 https://www.polskizklasa.pl/genialne-genially-czyli-instrukcja-dla-poczatkujacych/

 

                                                                       oprac. Marta Brzozowska


 
PADLET - wirtualną tablicą 
#zajęcia wychowawcze dla dzieci i młodzieży
 

        Akcja edukacyjna, która polega na narysowaniu, namalowaniu czy stworzeniu kartki/rysunku z życzeniami i podziękowaniami dla medyka jako symbol wdzięczności za ich trudną pracę i znak, że doceniamy i jesteśmy im wdzięczni. Kartki publikować można na klasowych wirtualnych tablicach, blogach, stronach szkół.

 Link do akcji:

 https://www.specjalni.pl/2020/03/kartka-dla-medyka-akcja-uczniow-i.html#more

 

Na www.padlet.com mnóstwo otwartych zasobów edukacyjnych nawiązujących do pracy medyków, lekarzy, pielęgniarek w formie interaktywnych puzzli, krzyżówek, rebusów i animacji.

#godzina wychowawcza dla młodzieży

Przyrzeczenie Lekarskie obowiązujące absolwentów kierunku lekarskiego oraz lekarsko-dentystycznego uczelni medycznych w Polsce brzmi następująco:

Przyjmuję z szacunkiem i wdzięcznością dla moich Mistrzów nadany mi tytuł lekarza i w pełni świadomy związanych z nim obowiązków przyrzekam:

1.     obowiązki te sumiennie spełniać,

2.     służyć zdrowiu i życiu ludzkiemu,

3.     według najlepszej mej wiedzy przeciwdziałać cierpieniu i zapobiegać chorobom, a chorym nieść pomoc bez żadnej różnic, takich jak rasa, religia, narodowość, poglądy polityczne, stan majątkowy i inne, mając na celu wyłącznie ich dobro i okazując im należny szacunek,

4.     nie nadużywać ich zaufania i dochować tajemnicy lekarskiej nawet po śmierci chorego,

5.     strzec godności stanu lekarskiego i niczym jej nie splamić, a do kolegów lekarzy odnosić się z należną im życzliwością, nie podważając zaufania do nich, jednak postępując bezstronnie i mając na względzie dobro chorych,

 

stale poszerzać swą wiedzę lekarską i podawać do wiadomości świata lekarskiego wszystko to, co uda mi się wynaleźć i udoskonali.


Pytania kluczowe
 
 
         Pytania kluczowe są cennym narzędziem pobudzania motywacji wewnętrznej  uczniów. Sprawdzają się zwłaszcza na początku zajęć, bo pozwalają skoncentrować uwagę już na samym starcie. Formułowanie takich pytań jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza jeśli chcemy żeby nawiązywało do celów lekcji. Przymiotnik „kluczowe” jest istotny, bowiem sugeruje otwieranie czegoś. W sytuacji edukacyjnej odnosi się do otwierania procesu uczenia się poprzez osobiste zaangażowanie ucznia. Jednym z kryteriów konstruowania pytań kluczowych jest to, aby odnosiło się ono do rzeczywistości, było zakotwiczone w „tu i teraz”. Dzięki temu nabiera większej mocy i determinacji w znalezieniu na nie odpowiedzi. Ponieważ w obecnym czasie pandemii nowego znaczenia nabiera słowo zdrowie i wyrażenia jemu pochodne, zachęcam do skorzystania z poniższych pytań kluczowych nawiązujących do tematu zdrowia człowieka.

 

 

Pytania kluczowe do tematu ZDROWIE

 

      » Co to znaczy być naprawdę zdrowym?

      » Dlaczego wykonywanie działań, które lubimy, przyczynia się do naszego zdrowia?

      » Co powoduje, że w obliczu wyzwania niektórzy się mobilizują, a inni rezygnują?

      » Jakie cechy osobiste pomogą ci radzić sobie z wyzwaniami i przeciwnościami losu?

      » Jaka jest różnica między „przeżywaniem” a „życiem”?

      » Dlaczego tak ważne jest dla nas, aby nasze życie miało „sens”?

      » Jak możemy wspierać osoby, które czują się samotnie?

 

 

oprac. Marta Brzozowska

(z wykorzystaniem materiałów CEO D.Sterna)


Animacje pomysłem na zdalne lekcje
 

Przekaz wizualny jest świetnym kanałem do poznawania rzeczywistości, nauki krytycznego myślenia, dyskusji oraz kształtowania społecznie pożądanych postaw. Zachęcam nauczycieli do skorzystania z poniższych przykładów jako inspiracji na lekcje wychowawcze, zajęcia z zakresu nauk społecznych i etyki. Może będą też impulsem do wykorzystania według własnych pomysłów i potrzeb. Animacje są krótkie i łatwo dostępne na kanale YouTube

Pierwsza propozycja to „Snack Attack” – zakres tematyczny animacji to powierzchowne ocenianie, stereotypy.

 

https://www.youtube.com/watch?v=38y_1EWIE9I

Pytania kluczowe do filmu:

      W jaki sposób można pokonać uprzedzenia społeczne?

      Jak małe działania mogą zmieniać nas samych i świat?

      Dlaczego ważne jest abyśmy potrafili rozpoznawać konkretne wzorce zachowań?

Druga propozycja to „Soar” – zakres tematyczny: spotkanie, porozumienie, relacje.

https://www.youtube.com/watch?v=eDkpVwrhYfo&list=PLAZc6Sdb0W-3ACecd0u6sIHo-zU3a4as2&index=29

Animację można potraktować jako bazę do wymyślenia przez uczniów dalszego ciągu wydarzeń lub pomysłów na zakończenia historii zarówno w języku polskim jak i obcym.

 

oprac. Marta Brzozowska


Serdecznym być
 

Warto. I nie chodzi tu o powszechny kontakt face to face (obecnie utrudniony ze względów epidemiologicznych)  ani zdalny, ale serdeczny, czyli od serca do serca. Moje obserwacje co do potrzeb uczniowskich kumulują się wokół potrzeby bycia autentycznie ważnym dla nauczyciela i rówieśników. Dawanie uwagi, czujność i ciekawość jest dla każdego ucznia ważnym elementem w kształtowaniu jego poczucia wartości i zdrowia psychofizycznego. Serdeczne relacje wpływają także na procesy poznawcze, to znaczy ułatwiają uczenie się. W relacji od serca do serca w mózgu aktywuje się supergwiazda wśród nauroprzekaźników, czyli oksytocyna, zwana „hormonem przywiązania”. Jej obecność wywołuje poczucie dobrostanu. I to jest idealny moment na zaciekawienie uczniów, rozpalenie ich motywacji wewnętrznej do działań, wyzwań, zadań i nauki. Jeśli my nauczyciele, pedagodzy, wychowawcy odważnie i z pewnym ładunkiem emocjonalnym zagramy sztukę matematyczną, przyrodniczą czy językową, to w mózgach uczniów „odpalimy” dopaminę, która również ma świetną opinię wśród neurotransmiterów. To „cząsteczka przyjemności”, dająca napęd i stymulująca motywację wewnętrzną.

Warto uczyć się od mistrzów dlatego polecam wystąpienia Rity Pierson.


Rita Pierson – amerykańska nauczycielka

W swoim wystąpieniu opowiada o roli relacji w edukacji, o trudnej nauce przepraszania za błędy i o tym, że dwie odpowiedzi poprawne bywają ważniejsze niż osiemnaście niepoprawnych.

http://www.bluus.nl/
 

Link do wystąpienia: https://www.youtube.com/watch?v=wzw_bEroAoM

Implementacja wystąpienia:

       Pojęcia kluczowe.

        Co mnie zaintrygowało, zaciekawiło, poruszyło?

       Czego jeszcze potrzebuję?

       Co mogłabym/mógłbym wykorzystać w swojej pracy?

 

oprac. Marta Brzozowska


Drodzy Uczniowie,

         W związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną w naszym kraju, brakiem możliwości kontaktu bezpośredniego, wszystkim zainteresowanym polecamy strony internetowe  z ciekawymi materiałami dotyczącymi doradztwa zawodowego. Zachęcamy do samodzielnej  lektury (wykaz poniżej).  W razie  pytań zachęcamy do konsultacji drogą elektroniczną:

   Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Doradcy zawodowi ŁCRE

 

www.doradztwo.ore.edu.pl

  • programy doradztwa zawodowego (dla dzieci i młodzieży w różnym wieku)
  • filmiki dotyczące wyboru szkoły i zawodu
  • wyszukiwarka szkół i placówek,
  • publikacje,

www.cdzdm.pl

  • informator o zawodach,
  • nowe zawody,
  • kwestionariusze zainteresowań,
  • testy predyspozycji zawodowych.

 

www.mapakarier.org

·         opisy różnych zawodów (ścieżki kariery, Miast Zawodów)

·         informacje związane z planowaniem kariery

www.progra.pl

  • informacje o rynku pracy,
  • klasyfikacja zawodów i specjalności

 www.perspektywy.pl

  • matura, studia, kierunki kształcenia, rankingi szkół.

www.tropiciel.maturzysty.pl

·         wyszukiwarka kierunków studiów na podstawie kryterium: przedmioty zdawane na maturze.

http://kwalifikacje.edu.pl/

  • informacje o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,
  • Polska Rama Kwalifikacji,
  • publikacje

https://www.otouczelnie.pl/artykul/2610/Licea-Lomza

·         informacje na temat wszystkich łomżyńskich liceów z odnośnikami do ich  stron internetowych

Przykładowe testy doradcze, które można wykonać samodzielnie:

·         https://yep.academy/test-predyspozycji/

·         http://www.doradcy-wroclaw.pl/attachments/article/111/Test%20inteligencji%20wielorakiej.pdf

·         http://archiwum.zsp1chojna.pl/Dokumenty/ankieta_sklonnoscizawodow.pdf

·         http://www.rpz.pceluban.pl/testy/#/index/Mg==/

·         http://testy.nf.pl/Test/123/Relacje-miedzyludzkie-test/

·         https://www.arealme.com/career/pl/

·         https://www.arealme.com/16types/pl/


Razem łatwiej i skuteczniej
 

Społeczność, grupa i wewnętrzne w niej interakcje są tymi elementami życia, które kształtują kompetencje poznawcze, zdolności praktyczne oraz określone postawy. Trudno jest nauczyć kogoś współpracy nie stymulując jej. Podobnie jest z decyzyjnością i odpowiedzialnością. Wymienione konstrukcje wymagają obecności drugiego człowieka oraz stworzenia warunków do parataktycznych ćwiczeń.  Podczas realizacji wielu warsztatów edukacyjno-wychowawczych w różnych placówkach oświatowych dało się wyraźnie zauważyć i odczuć brak tych umiejętności wśród dzieci i młodzieży. Uczniowie mieli ogromne trudności z tym aby podzielić sią na zespoły i w nich współpracować. Źle reagowali na narzucony podział i jednocześnie sami nie potrafili doprowadzić do tego aby powstały grupy robocze. Niemal zawsze ktoś pozostawał sam, bez zaproszenia do współpracy. Odniosłam wrażenie, że młodzi ludzie nie mają zbyt częstych okazji do pracy zespołowej zwłaszcza w losowych, przypadkowych grupach.  Współpracy można i warto uczyć już od początku edukacji przedszkolnej czy wczesnoszkolnej, bo daje wymierne atuty w postaci:

» wzmacniania wewnętrznych relacji,

» ujawniania mocnych stron i talentów,

» nauki odpowiedzialności,

» przygotowania do wystąpień publicznych,

» uczenia się od siebie nawzajem,

» szansy na pokonanie własnych ograniczeń np. nieśmiałości,

» zachęty do słuchania i dyskutowania

» nauki życzliwości i tolerancji.

 

          Najefektywniej zdolności współpracy uczymy się wtedy, gdy jest potrzeba realizacji celów z osobami które mniej znamy. Kiedy grupa jest przypadkowa i pojawiają się inne osoby niż zazwyczaj mobilizacja i uwaga zwiększa się, ponieważ na nowo trzeba zdefiniować role i podzielić zadania. Za każdym razem jest to inne doświadczenie komunikacyjne i interakcyjne. Żeby móc spełnić kryterium pracy uczniów w różnych grupach w myśl „losowości” zachęcam do skorzystania z niżej przedstawionych pomysłów.

BAZA POMYSŁÓW DZIELENIA NA GRUPY

kolorowe cukierki np M&M ; spinacze do ubrań, karteczki,

puzzle – można zrobić samemu z widokówek, zdjęć, plakatów (daje to możliwość dowolnego podziału nawet w sytuacji nieparzystej liczny uczniów),

miasta – paski papieru z wybranymi nazwami miast – uczniowie szukają między sobą tych z danego państwa i w ten sposób tworzą podgrupy,

postacie – uczniowie losują kartki z bohaterami lektur. Wspólny tytuł tworzy zespół. Podobnie można wykorzystać filmy i bajki,

Czarny Piotruś – losowanie kart przy podziale na pary,

Tribondy – przy podziale na trójki – szukanie wspólnego znaczenia np. rycerz-xero-obraz

Słowo - słowa pasujące do siebie np. Hiszpania – plaża – wakacje,

Memory – do podziału na pary,

Ilość liter w imieniu, nazwisku,

Sznurki – trzeba połączyć ze sobą 3,4 lub 5 różnych sznurków (co umożliwia tworzenie grup o nieparzystej liczbie osób). Nauczyciel trzyma sznurki w ten sposób żeby uczniowie widzieli tylko zwisające końce. Uczestnicy chwytają za nie, prowadzący uwalania górną część sznurków i tak powstają podgrupy.

 

oprac. Marta Brzozowska


Support klasowy
 
 

Początek zajęć. Siadamy w kręgu. Uczniowie trochę spięci nowymi okolicznościami przestrzeni, ale jednocześnie zaciekawieni nietypową sytuacją i kartami rozłożonymi na podłodze. Najpierw szybki Icebreaker dla rozluźnienia napięcia. Jeszcze rundka z „Dixitem” i byliśmy gotowi do rozmów, o tym jak w społeczności klasowej możemy być dla siebie wsparciem. Dzięki licznym ćwiczeniom warsztatowym i różnym aktywnościom uczniowie współpracowali ze sobą. Później omawialiśmy je w kręgu. Ta formuła sprawdziła się. A ja po raz kolejny doświadczyłam wagi relacji i uważności, przypominając sobie słowa K. Hurley: „Ludzie nie zmieniają swojego zachowania, gdy inni na nich wrzeszczą, zawstydzają, lub odsyłają żeby pobyli sami. Ludzie zmieniają swoje zachowania, gdy czują się wysłuchani, zrozumiani i kochani. Wzrost i zmiana potrzebuje bliskiej więzi i współczucia.” I jeszcze krótka myśl Korczakowska … „nie ma dzieci, są ludzie”.


Tajemniczy list z Lesotho
 

 

Dzieci uczą się wtedy gdy są zaskakiwane, kiedy mają szansę uruchomić jak najwięcej zmysłów, są aktywne, pracują według własnego tempa oraz doświadczają poczucia sukcesu. Tajemniczy list z Afryki zaadresowany do konkretnej klasy w konkretnej łomżyńskiej szkole podstawowej okazał się trafionym pomysłem na rozpoczęcie warsztatów edukacyjnych zaproponowanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną Nr 2 w Łomży. Głównym celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na to, czym jest empatia. Scenariusz zajęć skonstruowany był tak, aby jak najwięcej działań było po stronie uczniów. Zatem to on badali zawartość listu, czytali i oglądali to co przygotowała dla nich Lineo. Szukali Lesotha na mapie lub globusie po czym zaznaczali państwo na swoich konturach mapy. Dyskutowali o tym, czym jest empatia na podstawie materiałów oraz w odniesieniu do swoich społeczności klasowych, rangowali zdjęcia przedstawiające różne sytuacje związane z okazywaniem empatii. Ponad to szacowali swoje głosy oraz samodzielnie konstruowali definicję empatii, którą później wspólnie powtarzaliśmy na różne sposoby.

W efekcie zajęcia pomogły uczniom:

     dostrzegać wartość empatii,

     rozumieć potrzeby innych osób,

   rozwijać umiejętność empatycznego zachowania poprzez: uważne słuchanie drugiej osoby ; zadawanie pytań podczas rozmowy ; nieporównywanie uczuć drugiej osoby ze swoimi, nieocenianie ; niedoradzanie rozwiązań, gdy ktoś o to prosi.



                                              
 

I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Łomży oraz  Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji  serdecznie zapraszają nauczycieli i młodzież Państwa Szkoły do wzięcia udziału

w VII Powiatowym Konkursie Recytatorskim „ZNAM ZIEMIĘ ŁOMŻYŃSKĄ”

pod HONOROWYM PATRONATEM

PREZYDENTA MIASTA ŁOMŻY i STAROSTY ŁOMŻYŃSKIEGO

 

Konkurs odbędzie się dnia 7 kwietnia 2020 roku o godzinie 10.00 w Auli I Liceum Ogólnokształcącego

w Łomży.


Pomóc uczniom zrozumieć mechanizm stresu
 
 
 
       Nie jest specjalnym odkryciem, że współczesny świat, w którym funkcjonują dzisiejsze nastolatki ogromnie różni się od tego sprzed lat. XXI wiek „przyniósł” problemy, które nie tylko dla nich są nowe i trudne. Stąd pomysł na zajęcia warsztatowe w szkołach, których celem jest pokazanie uczniom mechanizmu powstawania stresu oraz możliwości przerwania go w najbezpieczniejszy dla zdrowia sposób. Uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 1 w Łomży za najbardziej stresogenne sytuacje uznali te związane z pracami domowymi, brakiem umiejętności uczenia się, konfliktami z rodzeństwem oraz przegranymi w grach on-line. Pracując w grupach uczestnicy opisywali możliwości odczuwania stresu na poziomie ciała, myśli, emocji i zachowań. Efektem końcowym było wspólne wydyskutowanie wniosku, że najkorzystniejszym sposobem rozładowania napięcia jest podjęcie ulubionej aktywności fizycznej, bowiem rozluźnione ciało i „przewietrzona głowa” sprzyjają dobrostanowi emocjonalnemu i mentalnemu. Stres nie jest potrzebnym i nie jest korzystnym elementem wychowania. Jego długotrwały wpływ destabilizuje układ nerwowy, zaburza fizjologię, stabilność emocjonalną i funkcje poznawcze.

 

Dlatego warto abyśmy my dorośli pamiętali o tym, że:

  • 1.     To, co dzieci odczuwają przez cały dzień, zostaje wpisane w ich układ nerwowy.
  • 2.     Nie można udawać pozytywnego stanu emocjonalnego.
  • 3.     Zestresowane nastolatki potrafią szybko zmieniać się w zdemotywowane nastolatki.
  • 4.     Uważne wsłuchanie się w problem jest częścią jego rozwiązania.
  • 5.     Zapewnienie nawet jednej pozytywnej motywacji może wyciągnąć młodego człowieka z zastoju.

III sesja edukacyjno - doradcza
 

17 lutego 2020r. odbyła się w Łomżyńskim  Centrum Rozwoju Edukacji  III sesja  pedagogów, psychologów i doradców zawodowych.  Gościem  zaproszonym z prelekcją  była p. Agnieszka Sadłowska  – pracownik socjalny z Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Łomży. Przedstawiła ciekawą ofertę warsztatową, skierowaną do dzieci i młodzieży z łomżyńskich szkół.  „ Pomysł na problem ”  i   „Komunikacja bez przemocy”- psychoedukacja w zakresie wzmacniania kompetencji w radzeniu sobie przez młodzież z problemami okresu dorastania (prezentacja w załączniku). Szkoły zainteresowane współpracą  proszone są o kontakt z OIK Łomża

 

         Następnie  omówiono  zagadnienia związane z V Giełdą  Szkół Ponadgimnazjalnych, która odbędzie się 18 marca 2020r. Patronat honorowy nad imprezą objął prezydent Miasta Łomża pan Mariusz Chrzanowski. Odbyło się  losowanie stanowisk i kolejności wystąpień (załącznik graficzny).  Omówiono sprawy organizacyjne, logistyczne i techniczne związane z organizacją Targów. Materiały, które będą prezentowane podczas Giełdy należy przesłać do 10 marca 2020 r. na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.   Przypomniano także, że 11 marca 2020 r. odbędzie się XX Giełda Pomysłów na Życie w III LO w Łomży.  Na ten moment swoją obecność  potwierdziło  27 uczelni wyższych. Maturzyści i uczniowie łomżyńskich szkół zaproszeni są  do III LO w godzinach 12.00-14.00.

         Na zakończenie przedstawiono harmonogram zaplanowanych przez doradców zawodowych wydarzeń.  Będą to: III spotkanie zawodoznawcze (kwiecień 2020) oraz  Quiz zawodoznawczy dla uczniów klas 7 szkół podstawowych (maj 2020). Planowane są także jeszcze dwie sesje  dla pedagogów, psychologów i doradców zawodowych .

 

Dziękując za obecność i współpracę pozdrawiamy serdecznie

Sylwia Lutostańska i Mariola Milewska

Doradcy zawodowi ŁCRE


 

Zawody branżowe potrzebne na rynku pracy – obwieszczenie MEN na 2020 r.

 

Już po raz drugi, w formie obwieszczenia, Minister Edukacji Narodowej ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Celem prognozy jest wskazanie, w jakim kierunku powinna rozwijać się oferta szkolnictwa branżowego w odniesieniu do potrzeb krajowego i wojewódzkiego rynku pracy.

Automatyk, elektromechanik, elektronik, elektryk, kierowca mechanik, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechatronik, murarz-tynkarz, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych, operator obrabiarek skrawających, ślusarz, technik automatyk, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik budowy dróg, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik elektronik, technik elektryk, technik energetyk, technik mechanik, technik mechatronik, technik programista, technik spawalnictwa, technik transportu kolejowego- to zawody o szczególnym znaczeniu dla rozwoju państwa.

Nieco inaczej wygląda lista dla województwa podlaskiego: automatyk, betoniarz-zbrojarz, blacharz, blacharz samochodowy, cieśla, cukiernik, dekarz, elektromechanik, elektromechanik pojazdów samochodowych, elektronik, elektryk, kierowca mechanik, krawiec, kucharz, lakiernik samochodowy, magazynier-logistyk, mechanik motocyklowy, mechanik pojazdów samochodowych, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, mechatronik, monter izolacji budowlanych, monter konstrukcji budowlanych, monter sieci i instalacji sanitarnych, monter stolarki budowlanej, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, murarz-tynkarz, obuwnik, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych, operator obrabiarek skrawających, piekarz, pracownik pomocniczy mechanika, pracownik pomocniczy stolarza, pracownik pomocniczy ślusarza, rolnik, stolarz, ślusarz, technik agrobiznesu, technik automatyk, technik budownictwa, technik budowy dróg, technik chłodnictwa i klimatyzacji, technik eksploatacji portów i terminali, technik elektronik, technik elektryk, technik energetyk, technik geodeta, technik informatyk, technik inżynierii sanitarnej, technik leśnik, technik logistyk, technik mechanik, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik mechatronik, technik pojazdów samochodowych, technik programista, technik przemysłu mody, technik robót wykończeniowych w budownictwie, technik rolnik, technik spawalnictwa, technik spedytor, technik technologii drewna, technik technologii żywności, technik teleinformatyk, technik tyfloinformatyk, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik weterynarii, technik żywienia i usług gastronomicznych.

Warto zatem przyglądać się takim rankingom, przy wyborze ścieżki edukacyjnej po szkole podstawowej i  przed wyborem kierunku studiów.

https://www.gov.pl/web/edukacja/zawody-potrzebne-na-rynku-pracy--obwieszczenie-ministra-edukacji-narodowej

 

Sylwia Lutostańska-doradca zawodowy ŁCRE


”Kim będę jak dorosnę”-zajęcia  doradcze w Przedszkolu nr 8 w Łomży

 

Dnia 16 grudnia  2019 r. doradczynie zawodowe z ŁCRE poprowadziły  zajęcia  z preorientacji zawodowej w grupie 5-cio latków „Słoneczek”  w Państwowym Przedszkolu  nr 8  w Łomży.

Kim będę, jak dorosnę? Może strażakiem, policjantem, kierowcą, rolnikiem, weterynarzem albo architektem czy detektywem?... Rozmawialismy o zaletach i trudnościach różnych zawodó1), oraz o predyspozycjach, jakie należy mieć, aby dany zawód dobrze wykonywać. Dzieci chętnie uczestniczyły w rozwiązywaniu zagadek o zawodach.  Odrywały zalety i wady różnych zawodów. Doskonale odgadły, dlaczego  praca rolnika, lekarza i listonosza jest  trudna, i czemu nie warto być śpiącym rycerzem …

Kolorowanki i naklejki , to nagroda za ciężką pracę dzieci, które zaskakiwały wiedzą i pomysłowością. Okazało się, że praca Mikołaja , mimo że ciekawa, należy do trudnych i niebezpiecznych J

Z  życzeniami  pogodnych i białych Świąt Bożego Narodzenia oraz  całym mnóstwem zamówionych  prezentów dziękują  doradcy zawodowi  ŁCRE – Sylwia Lutostańska i Mariola Milewska.

galeria zdjęć


Zajęcia z preorientacji zawodowej w  Przedszkolu  nr 1  w Łomży

 

13 grudnia 2019 r. w  Państwowym Przedszkolu  nr 1 w Łomży, w grupie 5-latków „Smerfów” odbyły się zajęcia z preorientacji zawodowej.  „Kim będę jak dorosnę?” - temat zajęć porusza i  ożywia, zwłaszcza , że dzieci już wiedzą, co będą robiły J Policjantki i żołnierze są w zakresie zainteresowania dziewcząt, a chłopcy chcą być nie tylko strażakiem czy rolnikiem, ale także muzykiem i  projektantem mody.  Niezmiennie strażak, policjant, lekarz, weterynarz  i nauczyciel to zawody , które wśród dzieci cieszą się dużą  popularnością. 

Zabawa w głuchy telefon, który przekazywał słowa - atrybuty zawodów wzbudziła chęć rywalizacji, a rozmowa o leniwym, śpiącym rycerzu, który nie chciał nic robić nastroiła do refleksji, że koniecznie w życiu trzeba się czymś ciekawym zająć.

Serdecznie dziękuję za zaproszenie p. Aldonie Wojewodzie, wychowawczyni grupy, a dzieciom życzę wytrwałości  w dążeniu do już określonych , pięknych ideałów.

galeria zdjęć

 

Sylwia Lutostańska –doradca zawodowy ŁCRE


Współpracujemy z :