Reklama
Reklama

Akty Prawne

Emocje i rozwój dzieci młodszych 
Wstęp do metody Kids Sklills
26.02.2019r.
 
 

TREŚCI:

1. Podstawowe założenie Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach.

2. Budowania zasobów i poczucia kompetencji dziecka na każdym etapie rozwojowym.

3. Metoda 15 kroków we wspieraniu rozwoju dziecka w wieku 3 - 11 lat.

4. Kids Skills w pracy indywidualnej i grupowej.

5. Myślenie skoncentrowane na rozwiązaniach jako metoda pracy z dziećmi.

ADRESACI: Wychowawcy przedszkoli oraz nauczyciele klas I-III

FORMA: Warsztat

START: godz. 15.30 (4 godziny dydaktyczne)

PROWADZĄCY: Mateusz Rainka - psycholog

ORGANIZATOR: Marta Brzozowska

KOSZT: 30 zł.


III sesja doradców zawodowych

 

Dnia 11.02.2018 roku w siedzibie Łomżyńskiego Centrum Rozwoju Edukacji odbyła się kolejna w bieżącym roku szkolnym sesja poradnictwa edukacyjno-zawodowego dla pedagogów
i psychologów  z łomżyńskich placówek oświatowych. Licznie zgromadzonych gości powitał dyrektor ŁCRE Pan Maciej Listowski, który poinformował zebranych o przebiegu spotkania.
            Część główną spotkania rozpoczęła Pani Katarzyny Rogińska – Święcka z Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży prelekcją na temat: „Trendy na lokalnym rynku pracy”, której wszyscy obecni wysłuchali z dużym zainteresowaniem. Informacje o Krajowym Funduszu Szkoleniowym przekazała zgromadzonym Pani Anna Choińska z PUP w Łomży.

            Następnie doradcy zawodowi przypomnieli i zachęcali wszystkich do korzystania z sieci pedagogów i psychologów, aby zamieszczali pomysły, materiały i informacje na stronie www.doskonaleniewsieci.pl.

Kolejna część spotkania poświęcona była zaplanowanej na dzień 05.03.2019 r. IV Giełdzie Szkół Ponadgimnazjalnych
i Ponadpodstawowych, którą honorowym patronatem objął Prezydent Miasta Łomża, Pan Mariusz Chrzanowski.

W drodze losowania ustalone zostały stanowiska szkół i placówek oświatowych  prezentujących się w czasie Giełdy. Poruszono temat technicznego przygotowania stanowisk, dowozu uczniów na Giełdę oraz prezentacji placówek.  W Hali Olimpijczyków Polskich zaprezentuje się łącznie 24 instytucje oświatowe: 12 szkół zawodowych różnego typu, 7  liceów ogólnokształcących oraz 4 bursy szkolne. Swoją pomocą podczas całej imprezy będą służyli doradcy zawodowi ŁCRE
w Łomży, którzy umożliwią uczniom wykonanie testów predyspozycji zawodowych.

Mamy nadzieję, że w dniu 05.03.2019 r. halę im. Olimpijczyków Polskich przy Szkole Podstawowej nr 9 w Łomży odwiedzą zarówno gimnazjaliści klas trzecich, jak i kończący w tym roku szkolnym uczniowie klas ósmych szkół podstawowych. Liczymy również na obecność rodziców.

 Wszystkim gościom dziękujemy za aktywny udział w sesji oraz już dziś zapraszamy na kolejne spotkania, licząc na owocną współpracę.

Doradcy zawodowi ŁCRE





Karta nauczyciela po nowelizacji i jej wpływ na planowanie arkuszy organizacyjnych szkół/przedszkoli 2019/2020
 

 

 

 MIEJSCE SZKOLENIA: Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji w Łomży ul. Polna 16

ADRESAT: dyrektorzy szkół, przedszkoli, osoby przygotowujące arkusze organizacyjne, pracownicy samorządowych organów prowadzących.

SZKOLENIE PROWADZIŁA: Elżbieta Rabenda – wieloletni praktyk oświatowy w szkolnictwie i samorządzie na stanowiskach kierowniczych, edukator w zakresie organizacji i zarządzania oświatą, specjalista z zakresu tzw. prawa oświatowego. Autorka licznych publikacji, prelegentka konferencji ogólnopolskich, ekspert w panelach dyskusyjnych na zaproszenie wydawnictw, instytucji, wykładowca współpracująca z publicznymi i niepublicznymi ODN w całym kraju, trener Fundacji Polskiej Akademii Nauk, Akademii Wspólnoty dla wydawnictwa Municipium, ośrodków FRDL, w całym kraju, RIO, edukator wspomagający szkoły oraz sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli i kadry zarządzającej, prowadzonych przez publiczne poradnie psychologiczno – pedagogiczne i niektóre Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli, prowadzi webinaria, a także trener w wielu innych instytucjach i firmach szkoleniowych. Członek OSKKO. Ekspert z listy MEN (1121). Odznaczona medalem KEN.
 
 

 

Wdrażanie elementów doradztwa zawodowego na zajęciach lekcyjnych.

 

TEMAT: Wdrażanie elementów doradztwa zawodowego na zajęciach lekcyjnych.

CELE:  

 Identyfikacja korzyści, jakie daje poradnictwo zawodowe prowadzone od najmłodszych lat w edukacji formalnej i nieformalnej.

 Zapoznanie z organizacją doradztwa zawodowego w szkołach zgodnie z rozporządzeniem MEN z 16.08.2018 r.

  Prezentacja sposobów wdrażania elementów doradztwa zawodowego na lekcjach przedmiotowych (przykłady dobrych praktyk).

 

ADRESACI: Dyrektorzy i nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek

FORMA: Wykład z elementami warsztatu

TERMIN: 13.02.2019r. 

START: godz. 16.30

CZAS TRWANIA: 4 godziny dydaktyczne

PROWADZĄCA: Anna Borawska

KOSZT: Bezpłatne

UWAGA - zmiana terminu szkolenia na 16.04.2019 (wtorek) godzina 1500


OCENA PRACY NAUCZYCIELA RELIGII

W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW
 PRAWA OŚWIATOWEGO

 

Termin: 22 luty 2019r. godz. 16: 00 ( 4 godz. dydaktyczne )

Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek

Forma: Wykład z elementami warsztatu

Treść: Analiza podstaw prawnych oceny pracy nauczyciela.

Ocena merytoryczna pracy katechety ustalona przez właściwą władzę kościelną

 - uprawnienia wizytatora religii.

Zapoznanie z arkuszem obserwacji lekcji religii przez wizytatora religii.

Prowadzący: Bogumiła Rzepnicka, Anna Domurat

Organizator: Anna Domurat

Koszt: Bezpłatne


„Kształcenie kompetencji kluczowych szansą na lepszą jakość edukacji ”- informacje o realizowanym projekcie.

„Kształcenie kompetencji kluczowych szansą na lepszą jakość edukacji ”- informacje o realizowanym projekcie.

 

W sześciu łomżyńskich szkołach od 01.07.2018 r jest realizowany projekt „Kształcenie kompetencji kluczowych szansą na lepszą jakość edukacji ”, którego wnioskodawcą jest Urząd Miasta Łomża a realizatorem Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji w Łomży.

Kwota dofinansowania:  1.668.399,43zł.Wkład własny:  88.191zł .Budżet ogółem: 1.756.590,43 zł

Uczniowie szkół podstawowych, gimnazjum i liceum korzystają z bogatej oferty edukacyjnej. Uczestniczą w zajęciach dodatkowych wyrównawczych i rozwijających uzdolnienia z matematyki, języka angielskiego, języka niemieckiego, języka rosyjskiego, przyrody, biologii, geografii, chemii. Wezmą udział w warsztatach naukowych : „Młody programista”,  „Kosmos bliżej Łomży”, warsztaty w ramach współpracy szkół ponadgimnazjalnych z łomżyńską szkołą wyższą PWSIiP

Atrakcyjną formą zdobywania wiedzy będą wycieczki do:  Centrum Nauki Kopernik , Parku Narodowego , Oceanarium oraz Centrum Nauki „Eksperyment” w Gdyni .

Na obóz językowy „Wakacyjna Akademia Języka Angielskiego” pojedzie 35  uczniów, którzy osiągną najlepsze wyniki z testu kompetencji i wykażą się dużym zaangażowaniem. Dodatkowe zajęcia przyczynią się do rozwijania kompetencji kluczowych uczniów.

W SP7 i SP10 realizowane są także zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne uczniów w zakresie stwierdzonych deficytów- logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacja indywidualna.   

7 nauczycielek z SP7 i SP10 rozpoczęło studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej, a 34 nauczycieli  podnosi swoje kompetencje w ramach spotkań sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli: języków obcych, matematyki, przedmiotów przyrodniczych.

Planowane są również 4 szkolenia Rad Pedagogicznych SP7 i SP10 w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzicami .

Szkoły biorące udział w projekcie otrzymały również wsparcie w postaci: adaptacji pomieszczeń  na kwotę 68 941zł, zakupiono 8  mobilnych pracowni komputerowych na kwotę 158 817, materiały biurowe za 57 553 zł, pomoce dydaktyczne za41 328 zł. W III LO doposażono pracownię chemiczną za 17 073 zł .Zakupione zostaną do szkół  tablice interaktywne, laptopy z oprogramowaniem, projektory multimedialne, ekrany projekcyjne, wizualizery, radioodtwarzacze, aparaty fotograficzne, urządzenia wielofunkcyjne, sprzęt specjalistyczny za około 148770 zł.


Podsumowanie konkursu "Zawody w Łomży 600 lat temu"

PODSUMOWANIE VI EDYCJI MIĘDZYSZKOLNEGO  KONKURSU  PLASTYCZNEGO

„Zawody w Łomży 600 lat temu”

          17 grudnia 2018 roku o godzinie 9.30 w siedzibie ŁCRE w Łomży odbyło się wręczenie nagród i wyróżnień uczniom
klas IV – VI szkół podstawowych,
którzy brali udział w konkursie plastycznym, organizowanym przez doradców zawodowych.

Na konkurs  wpłynęło 69 prac plastycznych, wykonanych techniką dowolną. Do konkursu przystąpiły następujące
Szkoły Podstawowe: SP 2, SP 7, SP 9, SP 10,  Zespół Szkół Specjalnych, Zespół Szkolno – Przedszkolny w Piątnicy,
SP w Przytułach, SP w Wygodzie, SP w Dobrzyjałowie.

Komisja w składzie :

- p. Karolina Skłodowska – kierownik Galerii Sztuki Współczesnej w Łomży

- p. Anna Bureś – artysta plastyk MDK DŚT w Łomży 

- p. Agnieszka Chojnowska – artysta plastyk                 

- p. Maciej Listowski – dyrektor  ŁCRE

 oceniła i wyłoniła zwycięzców konkursu:      

             

Grand Prix Konkursu – Magdalena Dąbkowska ZSS w Łomży - opiekun p. Emilia Sadowska

Laureaci konkursu:

 I miejsce Adam Kopczewski ,  ZSP w Piątnicy; opiekun -  p. Justyna Kryszpin- Żmuda                 

II miejsceAleksandra Milewska, ZSP w Piątnicy; opiekun - p. Marzena Połomska                 

III miejsceOliwia Chojnowska, SP nr 9 w Łomży; opiekun -  p. Arkadiusz Bałazy

 

Wyróżnienia otrzymali:

- Piotr Jurkiewicz - ZSP w Piątnicy ; opiekun – p. Justyna Kryszpin- Żmuda

- Julia Sielawa – SP w Dobrzyjałowie ; opiekun – p. Barbara Jasińska

- Maciej Pieńkowski – SP w Wygodzie; opiekun – p. Alicja Tomaszewska

- Błażej Chyl  – SP w Wygodzie ; opiekun – p. Alicja Tomaszewska

- Dominika Konikowska – ZSS w Łomży; opiekun – p. Maria Purzeczko

- Paweł Święcica – SP w Przytułach; opiekun – p. Ewa Sacha

- Sandra Bałdyga – SP nr  10 w Łomży; opiekun – p. Marta Kisiel

- Beata Włodkowska – SP w Przytułach; opiekun – Ewa Sacha

- Gabriel Gąska – SP nr  9 w Łomży ; opiekun – p. Arkadiusz Bałazy

- Natalia Chojnowska – SP nr  9 w Łomży; opiekun – p. Arkadiusz Bałazy

- Piotr Koczyński – SP nr 7 w Łomży; opiekun – p. Ewa Budryk

- Magda Maciejewska – SP nr 2 w Łomży; opiekun – p. Justyna Czerwonko

 

      Doradcy zawodowi Łomżyńskiego Centrum Rozwoju Edukacji składają serdeczne podziękowania wszystkim uczestnikom konkursu oraz ich opiekunom.

Informujemy, że wszystkie prace, które wpłynęły na konkurs zostały umieszczone na wystawie w holu ŁCRE w Łomży.

Zapraszamy wszystkich chętnych do obejrzenia wystawy.

Zdjęcia  z podsumowania możecie państwo obejrzeć w zakładce: Galeria/2017/2018/Podsumowanie konkursu plastycznego .

 

 Doradcy zawodowi ŁCRE

Głównym sponsorem konkursu plastycznego  był Zakład Usług Informatycznych „ NOVUM ”.

 


 


Relacja ze szkolenia – Plan Daltoński

 

Plan Daltoński jest koncepcją pracy stworzoną przez Helen Parkhurst  około 1911 roku. System daltoński opiera się na potencjale każdego dziecka i kształtuje umiejętności związane ze współpracą, samodzielnością i odpowiedzialnością. Kluczowymi elementami metody daltońskiej są: instrukcja jako wizualizacja procesu uczenia się, narzędzia do samodzielnego planowania pracy ucznia, kolorowe oznaczenia dni tygodnia, dyżurów i wiele innych pomocy, których zastosowanie można było poznać podczas warsztatów metodycznych przeprowadzonych przez p. Elżbietę Szumowską. Praktycy  Planu Daltońskiego mówią, że praca tą metodą pozwala im m.in. na:

● personalizację uczenia się,

● wykorzystanie naturalnej aktywności dziecka,

● uwzględnienie zainteresowań.

            Już w przyszłym semestrze planujemy wizytę studyjną w certyfikowanej placówce pracującej wg Planu Daltońskiego. Szczegóły w nowym informatorze.

 

Tymczasem polecamy stronę:  https://www.plandaltonski.pl/.


Podczas szkolenia z samoregulacji i emocji

 

        Samoregulacja jest praktyką pozwalającą dzieciom i młodzieży samodzielnie zmieniać zachowanie poprzez zarządzanie swoimi emocjami. Umiejętność ta pomaga przezwyciężyć złość, frustrację i impulsywność  uczy także  koncentracji  oraz samokontroli. W nauce samoregulacji istotny jest pierwszy kontakt z podopiecznym, co ćwiczyliśmy poprzez aktywny trening werbalny. 


Emocjonujące szkolenie !
 
 

Z cyklu „Atlas funkcji mózgu” odbyły się dwa spotkania szkoleniowe, podczas których rozmawialiśmy o właściwościach pamięci oraz możliwości oceniania uczniów inaczej niż poprzez stopień. Uznaliśmy, że „stopniomania” nie służy rozwojowi uczniów, bo nic nie mówi o jego umiejętnościach, zdolnościach, możliwościach. Wyciągnięta z „ducha księgowości” przyczyniła się raczej do wzmacniania kultury błędu, polegającej na koncentracji na brakach zamiast mocnych stronach.  A przecież mało kto czuje się dobrze w środowisku ocenogennym. Warto zatem budować kulturę doceniania i informacji zwrotnej służącej rzeczywistemu uczeniu się uczniów.

Smutno o ocenach napisał jeden z uczniów: „Według mnie w szkole to oceny określają, kim jesteś. Liczą się tylko średnia i zdolności. I to nie jest dobre, bo sprawia, że niektórzy uczniowie źle myślą o sobie i źle się czują.” 


Procesowe wspomaganie w Bursie nr 1 ROZPOCZĘTE

 

 

Kluczem do efektywnego wspomagania placówki jest autentyczne rozpoznanie jej potrzeb rozwojowych. A jeden z etapów procesu odnosi się do diagnozy całej rady pedagogicznej. Wychowawcy Bursy nr 1 zdecydowali, iż wspomaganie dotyczyć będzie kształtowania u młodzieży kompetencji kluczowych w odniesieniu do kompetencji cyfrowych. Jest cel, wskaźniki i plan działań!


Warsztaty z doradztwa zawodowego w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Łomży

 

W październiku i listopadzie 2018 roku w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Łomży odbyła się pierwsza seria grupowych spotkań uczniów z doradcą zawodowym ŁCRE Anną Borawską. W lekcjach poświęconych planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej wzięli udział uczniowie klas trzecich liceum (I LO) i gimnazjum (PG 6).

Uczniowie ZSO chętnie wypełniali testy predyspozycji zawodowych, których zadaniem była pomoc w wyborze kierunku studiów/szkoły ponadgimnazjalnej. Wzięli także udział w dyskusji na temat świadomości i konsekwencji wyborów edukacyjno-zawodowych.

Kontynuacją spotkań grupowych są konsultacje indywidualne uczniów bezpośrednio w szkole i w siedzibie ŁCRE. Spotkania grupowe i indywidualne z doradcą zawodowym mają na celu pomoc w świadomym wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Anna Borawska

doradca zawodowy ŁCRE

 

Dlaczego Dalton?

Praktyczne szkolenie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej

28.11.2018r.

 

 

CEL OGÓLNY: zapoznanie uczestników szkolenia z nurtem pedagogiki planu daltońskiego oraz rozbudzenie myślenia o uczeniu się jako procesie spersonalizowanym.

TREŚCI:

» Wprowadzenie do koncepcji edukacyjnej wg Helen Parkhurst.

» Funkcjonowanie grupy/klasy w oparciu o plan daltoński.

» Tworzenie narzędzi wspierających indywidualny rozwój każdego ucznia.

PROWADZĄCA:  Elżbieta Szumowska                                

ORGANIZATOR:  Marta Brzozowska                                         

START:  godz. 15.30 (3 godz. dydaktyczne)

KOSZT:  30 zł                                       


ABC Kompetencji Kluczowych na radach pedagogicznych
w Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży
oraz w Zespole Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży

 

 

W rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych idealnie wpisuje się model cyklu Kolba, który stał się doświadczeniem nauczycieli obu rad szkoleniowych. Wspólnie przeszliśmy cały proces, realizując następujące wyzwania:

      1.      Własną aktywność (działanie, doznanie, przeżycie)
2.     
Refleksję (obserwowanie, rozważanie, odtwarzanie emocji)
3.     
Odniesienia teoretyczne (wyciąganie wniosków, uogólnienia, stawianie hipotez, analizowanie)
4.     
Odniesienie do praktyki (planowanie następnych działań, zastosowanie, wdrażanie nowych rozwiązań)


Kolejne zajęcia z doradztwa zawodowego w Bursie Szkolnej nr 2 w Łomży

 

W czwartek 15.11.2018 r. w Bursie Szkolnej nr 2 w Łomży odbyły się kolejne w tym roku szkolnym zajęcia z cyklu „Kompetencje. Doradztwo zawodowe”.  

Warsztaty pod tytułem „Jak się uczyć, by nauka przynosiła pozytywne efekty?” przeprowadziła Anna Borawska – doradca zawodowy ŁCRE.

Wychowankowie bursy poznali m.in. własny styl uczenia się,  na podstawie którego dowiedzieli się, jakie techniki i metody przyswajania wiedzy powinni stosować, aby ich nauka była efektywna. Dyskutowali także o czynnikach mających wpływ na przyswajanie wiadomości i umiejętności.

Wszyscy doszli do wniosku, że pozytywne efekty nauki są gwarantem sukcesu na maturze, która otworzy im drzwi do kariery.

Spotkanie jak zwykle upłynęło w bardzo miłej atmosferze. Kolejne zajęcia już za miesiąc…

 

Anna Borawska

doradca zawodowy ŁCRE


Współpracujemy z :