Reklama
Reklama

Akty Prawne

DRODZY RODZICE

UCZNIÓW KOŃCZĄCYCH SZKOŁĘ PODSTAWOWĄ!

 

 

https://facetpo40.pl

Na Mapie Karier opublikowany został  artykuł  Pani Anny Sowińskiej „5 rzeczy, o których warto pamiętać, rozmawiając z dzieckiem o ścieżce edukacyjno-zawodowej”. Można zapoznać się z nim klikając w link: https://mapakarier.org/blog/article/44/5-rzeczy-o-ktorych-warto-pamietac-rozmawiajac-z-dzieckiem-o-sciezce-edukacyjnozawodowej

Na tej samej stronie znajdziecie Państwo również webinarium: „Jak pomóc dziecku w wyborach edukacyjno-zawodowych”. Pomoże ono Państwu uzyskać odpowiedzi na pytania:

 - Jak korzystać z Mapy Karier?

- Dlaczego testy predyspozycji nie zawsze są najlepszym rozwiązaniem przy wyborze ścieżki

   edukacyjnej i zawodowej?

- Na jakie elementy zwracać uwagę przy podejmowaniu decyzji edukacyjnych?

- Jak komunikować się z nastolatkiem, tak, aby sprawić, by był świadom swoich zasobów?

- Dlaczego sformułowania takie, jak: jesteś mądra/y, jesteś kreatywna/y mogą bardziej

  zaszkodzić niż pomóc?

  Link do webinarium poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=-PZK__nseeI&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2HP5tH1eqMpZap3piNnJgLSsQuT8zfvlRmfzMShJzpOysJmj6Ml-C3p7U

Zachęcam Państwa do zapoznana się z powyższym materiałem oraz do konsultacji w ŁCRE po ustaleniu terminu pod numerem telefonu: 862180544.

 

Doradca zawodowy – Mariola Milewska


REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH 2020/2021

 

Szanowni Rodzice oraz absolwenci ośmioletniej szkoły podstawowej.
 
     W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, która ruszyła 15.06.2020r, przygotowałyśmy kompendium wiedzy odnośnie rekrutacji, przeliczania punktów oraz oferty szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2020/21.  Mamy nadzieję, że informacje zebrane przez nas usprawnią proces rekrutacji. Jednocześnie ponawiamy zaproszenie na konsultacje indywidualne z doradcą zawodowym w naszej placówce dla uczniów oraz rodziców.
 
W przypadku pytań oraz ustalenia terminu konsultacji prosimy o kontakt telefoniczny 862180544.
 
 
 
Z poważaniem
Sylwia Lutostańska i Mariola Milewska
doradcy zawodowi ŁCRE w Łomży

 

Aplikacje w zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych

 

Aplikacja WriteReader

Umożliwia tworzenie interaktywnych książeczek. Jest bezpłatna i łatwa w użyciu, ma przyjazny interfejs i można w niej tworzyć niegraniczoną liczbę e-booków. Możliwości wykorzystanie aplikacji:

    » napisane własnej bajki, baśni.

    » opowiadanie na wybrany temat,

    » wyjaśnienie matematycznych reguł,

    » opisanie historycznych postaci i wydarzeń,

    » wyjaśnienie zjawisk przyrodniczych.

Adres strony internetowej:  https://www.writereader.com 

Aplikacja na serwisie ClassTools

Umożliwia tworzenie gier edukacyjnych w tym np. interaktywnego koła fortuny. ClassTools jest darmowy i nie wymaga od nauczyciela zakładania konta w celu skorzystania z zasobów. Stworzone materiały można udostępniać uczniom za pomocą e-maila lub umieszczając wygenerowany adres na stronie. Istnieje także wersja płatna serwisu, po opłaceniu konta premium znikają z profilu reklamy, użytkownik otrzymuje możliwość zapisywania ulubionych szablonów oraz wyświetlania aplikacji na pełnym ekranie.

Szczegółowy opis ścieżki w artykule:    www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/3757-interaktywne-kolo-fortuny

Avatar maker

Darmowe narzędzie obsługiwane w oknie przeglądarki, pozwalające na utworzenie awatara (modyfikacja oczu, kształtu twarzy, ust, włosów itd.). Zabawa w robienie własnego avatara po angielsku. Nauka części twarzy, kolorów, kształtów.

Generatoria fiszek

Zastosowanie fiszek pozwala na indywidualizację pracy ucznia, w której ma prawo do wykonania zadań we właściwym dla siebie tempie oraz na miarę swoich możliwości. Każde dziecko jest inne i potrzebuje więcej lub mniej czasu do przyswojenia sobie wiedzy. Dzieci mające trudności w nauce nie nadążają nad wyrównywaniem braków, dlatego też fiszki to dobre rozwiązanie problemu i duża pomoc dla dzieci. Fiszki mogą być wykorzystywane na każdych zajęciach, są elementem pomocniczym dla innych technik. Fiszki pełnią rolę w przygotowaniu dziecka do rozumienia poleceń, co przygotowuje do cichego czytania ze zrozumieniem, a tym samym w przyszłości do samokształcenia. Poza tym fiszki rozwijają myślenie uczniów, uatrakcyjniają proces dydaktyczny, uczą samodzielności i cierpliwości w pokonywaniu trudności poprzez powtórne wykonywanie zadań w przypadku dużej liczby zadań. Każde dziecko może pracować zgodnie ze swoim rozwojem intelektualnym oraz tempem uwarunkowanym cechami temperamentu. Uczeń ma możliwość wybrać fiszkę trudniejszą lub łatwiejszą obejmująca mniej lub więcej zadań. Dziecko pracujące wolniej wykona zadania z jednej lub dwu fiszek, a dziecko pracujące szybciej wykona tych zadań więcej.

Sposoby na generowanie fiszek i kart: 

http://www.superbelfrzy.edu.pl/glowna/generatornia-specjalnych-fiszki-i-karty/

 

oprac. Marta Brzozowska


 

Kończymy rok szkolny z pomysłem

 

Powoli kończy się bieżący rok szkolny, który z pewnością przejdzie do historii i bez wątpienia jego różne osobliwości będą rezonowały również po wakacjach. Myślę,   że warto przygotować jakąś niespodziankę dla swoich uczniów lub uaktywnić młodzież do działań na rzecz podtrzymywania klasowych dobrych relacji.

Warianty:

   wychowawca przygotowuje cytat, który najbardziej wspierałby w rozwoju konkretnego ucznia, czyli spersonalizowana dedykacja „ubrana” w ciekawą grafikę;

   wychowawca proponuje uczniom, aby przygotowali dla siebie nawzajem jakieś przesłanie, np. z ostatnio przeczytanej książki, filmu, komiksu, teledysku;

   można też zasugerować uczniom zrobienie mema, który oddawałby klimat ich zdalnej nauki.

Ostatnia propozycja może jednocześnie stać się wrześniowym powitaniem oraz przegadaniem tego jak radziliśmy sobie z licznymi trudnymi sytuacjami i obostrzeniami. Powyższa wizualizacja z cytatem została zrobiona w Canvie. Polecam, ponieważ aplikacja ta jest niezwykle prosta i intuicyjna w obsłudze a przy tym daje nieskończone możliwości wykorzystania grafiki i zdjęć.

 

oprac. Marta Brzozowska


KONSULTACJE INDYWIDUALNE

Doradcy zawodowi ŁCRE serdecznie zapraszają na konsultacje indywidualne
uczniów klas VIII oraz uczniów klas maturalnych na terenie naszej placówki.

Terminy spotkań od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00-13.00
po wcześniejszym telefonicznym  lub mailowym ustaleniu.
Zachęcamy do współpracy.


 

Tel./fax 86 2180544


e-mail -
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

e-mail - Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

e-mail- Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Mariola Milewska

Sylwia Lutostańska

doradcy zawodowi ŁCRE


Zaproszenie do rozwijania warsztatu

pracy wychowawcy, w ramach

 sieci współpracy i samokształcenia

 

Sieć współpracy i samokształcenia, zwana także networkingiem lub sieciowaniem jest pomysłem na nawiązywanie relacji z osobami, które łączą podobne wyzwania edukacyjne i rozwojowe. Sieć stanowi międzyszkolny zespół nauczycieli współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia „pod okiem” koordynatora.

Nazwa sieci: JA WYCHOWAWCA

Obszary tematyczne: sprawy wychowawcze, współpraca z rodzicami, budowanie relacji, kreatywność, pomysły na zajęcia wychowawcze, szkiełkiem i uchem pedagoga J

 

Organizator: Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji

 

Adresaci: wychowawczy klas niezależnie od typu szkoły, pedagodzy, wychowawcy burs

Miejsce pracy: platforma internetowa www.doskonaleniewsieci.pl

Koordynator: Marta Brzozowska   kontakt: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Zgłoszenia do 20.05. 2020r.

 

W kolejnych wierszach znajduje się plan pracy sieci współpracy i doskonalenia „Ja wychowawca”. Jest to właściwie początek planu, bo są w nim zawarte tylko dwa moduły jako element startowy. Idea pracy sieci polega przede wszystkim na tym, żeby zagadnienia do przemyśleń, realizacji i rozwiązań wychodziły od uczestników. W sieci wszyscy jesteśmy równoprawni i współodpowiedzialni za procesy uczenia się oraz rozwijania swojego potencjału zawodowego.

 

 

PLAN PRACY SIECI WSPÓŁPRACY I DOSKONALENIA

JA WYCHOWAWCA

Cele ogólne:

dzielenie się wiedzą i umiejętnościami,

zespołowe poszukiwanie sposobów radzenia sobie z bieżącymi wyzwaniami  wychowawczymi,

nawiązywanie kontaktów i podejmowanie współpracy,

 

 

Propozycje tematyczne na start:

MODUŁ I

Apelacje o relacje. Komunikacja zapośredniczona. Przykłady utrzymywania więzi na linii nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń, nauczyciel-rodzina ucznia. Jak się rozstać przed wakacjami?

 

Cele: Uczestnicy

Ø Rozumieją znaczenie relacji w pracy wychowawczej.

Ø Potrafią zastosować wybrane pomysły w działaniach praktycznych.

 

Forma realizacji/efekty: dyskusja na forum

 

MODUŁ II

Doświadczenie edukacji zdalnej. Co z działań online przeniosę do codziennej praktyki szkolnej? Pierwszy dzień w szkole, jak się powitać? Uczniowie nieobecni w nauce zdalnej w relacjach na nowo.

 

CELE: Uczestnicy

Ø Porządkują bieżącą wiedzę z zakresu zdalnego funkcjonowania szkoły, ucznia, rodzica, nauczyciela.

Ø Wskazują formy, metody, narzędzia  pracy online przydatne w pracy tradycyjnej.

Ø Planują swój powrót do szkoły uwzględniając nowe okoliczności pracy.

 

Formy realizacji/efekty: dyskusja na forum, bank dobrych praktyk

 

Korzyści z bycia sieciowiczem

      1.     Dobrostan wychowawczy, czyli wsparcie emocjonalne uczestników.

      2.     Bycie częścią wspólnoty uczącej się.

      3.     Współdecyzyjność w doborze omawianych tematów.

      4.     Możliwość skorzystania z porad ekspertów w trybie on-line i offline.

 

Dodatkowe korzyści

      1.     Pierwszeństwo bezpośredniego wsparcia koordynatora sieci w realizacji zajęć wychowawczych (dotyczy czasu powrotu do tradycyjnej nauki).

      2.     Możliwość współpracy z koordynatorem np. poprzez wspólne prowadzenie spotkań z rodzicami (dotyczy czasu powrotu do tradycyjnej nauki).

      3.     Możliwość kooperacji w ramach WDN w pracy zespołu wychowawczego.

 

Książka w pudełku

 

Pudełka, skrytki, puzderka mocno kojarzą sią z dzieciństwem (przynajmniej mi). To co tam schowane było tajemnicą nielicznych i wiązało się z ogromnymi emocjami. Myślę, że można by to wspomnienie wykorzystać edukacyjnie. Dzieci czytają lektury, ale też  inne książki czy komiksy, w których utożsamiają się z bohaterami, wydarzeniami i sytuacjami. Ciekawym pomysłem kreatywnej oraz samodzielnej pracy i jednocześnie uwalniającym młodszych uczniów od cyfrowego ekranu może być przygotowanie pudełka niespodzianki z zawartością odnosząca się do treści utworu. Pomysłów na „wsad” jest nieskończenie wiele. Poniżej fotografie zapożyczone od Agnieszki Tomasik (Kreatywna pedagogika). Z całą pewnością na „wypełnienie” można polecić klocki lego, figurki „lidlowe” i te z kinder niespodzianki. Polecają się też nakrętki z butelek, kapsle oraz wycinki z prasy i ulotek handlowych. Możliwości wypełnienia skrytki są nieskończone, tak jak nieskończona jest dziecięca wyobraźnia i kreatywność. Oprócz przedmiotów w pudełku może znaleźć się też np. list do bohatera albo jakaś zgadywanka, rymowanka czy cytat. Znowu bezbrzeżny poczet możliwości i fantazji.

I co dalej ..…  Można oczywiście zaprezentować pracę na forum on-line albo po prostu przesłać zdjęcia i urządzić zgadywankę tytułu książki, której zawartość oglądamy. A może symbolicznie skrytka będzie łącznikiem pomiędzy nauką online i offline. Uczniowie mogą zabrać swoje pudełka na pierwszą lekcję wychowawczą, języka polskiego lub obcego (książkę można zastąpić czytanką) i opowiedzieć o swoich fascynacjach książkowych.

 

oprac. Marta Brzozowska


TERMINY REKRUTACJ I DO SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH – PROJEKT

 

13 maja 2020 r. mija czas konsultacji Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie nowych terminów postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2020/2021.  Główne kwestie ujęte w projekcie harmonogramu to: terminy składania dokumentów do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych i klas wstępnych szkół ponadpodstawowych. Proponowany harmonogram postępowania rekrutacyjnego do szkół dla młodzieży dostosowany jest do zmian w terminach tegorocznego egzaminu ósmoklasisty.

  • Terminy składania wniosków i dokumentów

Wniosek o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej wraz z dokumentami będzie można składać od 15 czerwca 2020 r. do 4 sierpnia 2020 r. ( z pewnymi wyjątkami)

  • Termin składania świadectwa i zaświadczenia o wyniku egzaminu

Do 4 sierpnia 2020 r. należy złożyć uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły oraz o zaświadczenie o wynikach egzaminu ósmoklasisty (może być także wersja elektroniczna).

  • Termin ogłoszenia list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych

12 sierpnia 2020 r. zostaną ogłoszone listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych do szkół.

  • Termin ogłoszenia list kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych

19 sierpnia 2020 r. zostaną ogłoszone listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej podaje, że w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty wniosek o przyjęcie do szkoły, w tym wymagane załączniki, można składać elektronicznie. Jednocześnie MEN informuje, że listy z wynikami postępowania rekrutacyjnego zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych oraz przyjętych i nieprzyjętych mogą być publikowane na stronach internetowych szkół.

  • Dodatkowe terminy składania dokumentów

Od 13 sierpnia do 18 sierpnia 2020 r. rodzice kandydata zakwalifikowanego do szkoły muszą doręczyć oryginał świadectwa ukończenia szkoły i oryginał zaświadczenia o wynikach egzaminu, o ile nie zrobili tego w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej w terminie do 4 sierpnia 2020r.

  • Brak rekrutacji uzupełniającej

W postępowaniu rekrutacyjnym do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2020/2021 brak postępowania uzupełniającego.

https://www.gov.pl/web/edukacja     

 

Oprac. Sylwia Lutostańska


„Dobra rozmowa jest jak mini: na tyle krótka, by utrzymać zainteresowanie,
i na tyle długa, by pokryć temat”

 

Dzisiaj słów kilka o dobrej rozmowie. Jak sprawić, żeby dialog był konstruktywny, byśmy tak mówili, aby inni chcieli z nami rozmawiać?

 

Oto zasady, które pozwolą nam lepiej komunikować się z innymi ludźmi:



     1.     Bądź tu i teraz - zaangażuj się w rozmowę. ( nie bądź wielozadaniowy)

     2.     Zakładaj, że rozmowa może cię czegoś nauczyć. (każdy jest ekspertem w swojej dziedzinie)

     3.     Zadawaj pytania otwarte. (kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego, jak?)

     4.     Nie odpływaj. (nie czekaj, aby zadać cois, pytanie, tylko bądź z rozmówcą)

     5.     Jeśli czegoś nie wiesz - przyznaj się do tego. (słowa to odpowiedzialność)

     6.     Nie równaj swojego doświadczenia z czyimś. (każde przeżycie jest indywidualne)

     7.     Staraj się nie powtarzać. (wypowiedzianych już słów, fraz)

     8.     Nie przesadzaj z drobiazgami (datami, nazwami, szczegółami)

     9.     Słuchaj. (jeśli twoje usta są otwarte, to się nie nauczysz)

    10. Bądź zwięzły i zainteresowany inną osobą.

 

„Wyjdźcie do ludzi, rozmawiajcie z nimi, słuchajcie ich, i bądźcie gotowi na coś niesamowitego.”    

Celeste Headlee TED Creative Coast  10 sposobów na lepszą rozmowę”

 

https://www.ted.com/talks/celeste_headlee_10_ways_to_have_a_better_conversation/transcript?language=pl#t-691560

 

oprac. Sylwia Lutostańska



 

      1.     Do obejrzenia jest krótki, bo 2 minutowy film:https://www.youtube.com/watch?v=uW-9xOm_68E

      2.     Warto zatrzymać akcję na 48 sekundzie:

a)     uczniowie pracują samodzielnie,

b)    lub w 4 grupach,

c) niezależnie od wybranej formy pracy  zadanie polega na przewidzeniu kolejnych zdarzeń w poszczególnych scenkach oraz wyjaśnieniu swojego wyboru.

      3.     Obejrzenie ponownie, tym razem całego filmu (lub jego drugiej części od 49 sekundy).

      4.    Omówienie - To co powierzchownie zauważone nie musi być prawdziwe. Szybka interpretacja i reakcja czy  chwila zatrzymania i refleksji? Bogactwo zachowań mamy w sobie…, które wybierzemy zależy od nas!

      5.     Rozmowa z uczniami o podobnych sytuacjach w odniesieniu do codziennego życia.

 

oprac. Marta Brzozowska


W czasie deszczu dzieci się nudzą
 
       
         Podobnie jak podczas podróżny i zbyt długiego pobytu w jednym miejscu. Ale, czy nadal jest to prawdą? I tak i nie … to przewrotna odpowiedź. Z całą pewnością ogromne możliwości technologiczne „chronią” młodszych i starszych przed nudą. Ciągle coś oglądamy, skrolujemy, gramy, zamieszczamy, czytamy, udostępniamy. Teraz jeszcze uczymy się zdalnie, więc monitory i ekrany nieustanie  towarzyszą nam zarówno w pracy/nauce jak i rozrywce.   A nuda bywa przydatna, bowiem wyzwala naszą pomysłowość i kreatywność  niezależnie od wieku.
        Neurobiolodzy dowodzą, że mózg człowieka jest organem społecznym. Jeśli ma do wyboru informację o człowieku i o jakieś rzeczy, to zawsze wybierze to pierwsze. Zatem nasze mózgi otwarte są na relacje, rozmowy i uwagę drugiego człowieka. Dzieci chętnie odklejają się od cyfrowych atrakcji kiedy proponuje im się aktywności związane ze wspólną zabawą. Poniżej kilka propozycji zabaw słownych do zaproponowania rodzicom nie tylko na czas pandemii ale także na czas podróży i deszczu i w każdej innej sytuacji.

Litera „P” rządzi

Dlaczego akurat „P”? Ciekawostka!! Podobno najwięcej liter w języku polskim zaczyna się na literkę „p”. Wykorzystał to Robert Szecówka-Robs, który w 2000 roku napisał powieść pt. „Pałer”, posługując się tylko słowami na literę „p”. Ten żart literacki liczy 20 tysięcy wyrazów.

Stąd pomysł na zabawę, w której opisujemy jakiś wyraz używając innych, zaczynających się tylko na literę „p”. Przykład: kwiat: pachnie – płatki – podlewanie.

Co zabiorę na wycieczkę?

Wspólnie z dziećmi wymyślamy co zabierzemy na wycieczkę. Jeden warunek wszystkie przedmioty muszą zaczynać na literę imienia.

Kot ministra

Jedna osoba mówi w myślach alfabet, inna w pewnym momencie mówi STOP. Na wylosowaną w ten sposób literę alfabetu każdy po kolei podaje jedno określenie dla KOTA MINISTRA. Za każdym razem pojawia się zdanie KOT MINISTRA JEST… Przykład na literę K: Kot ministra jest kolorowy, Kot ministra jest krótki, Kot ministra jest konkretny itd.

Utwórz wyrazy

Uczniowie wymyślają jak najwięcej wyrazów, które:

- zaczynają się od jakiejś cząstki (np.: rad- : radio, radość, Radom);

- kończą się jakąś grupą literową (np.: -ant : policjant, bażant, kant);

- zaczynają się i kończą na podane litery (np.,: m … k, mak, mruk, melancholik).

Moja ciocia ma sklep

Zaczynamy od wylosowania litery. Następnie w szybkim tempie dziecko na wybraną literę wymienia trzy przedmioty dokańczając zdanie: MOJA CIOCIA MA SKLEP, W KTÓRYM SPRZEDAJE…. W danej rundzie przedmioty nie mogą się powtarzać. Na przykład: Moja ciocia ma sklep i sprzedaje w nim aligatory, abażury i arbuzy, itd.

Obrazkowe przeciwieństwa

Gra w skojarzenia, której bohaterami są antonimy czyli przeciwieństwa oraz przymiotniki. Jedna osoba wymienia dowolny przymiotnik, a druga musi podać jego przeciwieństwo, ale w formie rzeczownika, czyli coś, co obrazuje tę relację i znajduje się na drugim biegunie. Oto przykłady: ZIMNY – OGIEŃ, NISKI – WIEŻOWIEC, SZARY – TĘCZA, itd. Co ciekawe w grze tej może być wiele odpowiedzi i skojarzeń, wedle własnych doświadczeń i wyobraźni.

 

oprac. Marta Brzozowska

 

SUPER pamięć i MEGA  koncentracja

#uczeń ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

 

„W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych zajęcia adresowane do uczniów ze specjalnymi potrzebami, w tym tych objętych kształceniem specjalnym i pomocą psychologiczno-pedagogiczną, organizuje się również za pomocą metod i technik kształcenia na odległość. Przedstawiamy kilka rekomendacji dotyczących pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, które mogą być przydatne zarówno nauczycielom, jak i rodzicom.” Cytat pochodzi ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej: https://www.gov.pl/web/edukacja/wsparcie-uczniow-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi  a w jego rozwinięciu znajdują się szczegółowe wytyczne wraz z propozycjami realizacji wybranych zagadnień z tego zakresu edukacji.

Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji chętnie wesprze nauczycieli dorzucając pomysł na zdalne zajęcia, które umożliwiają  ćwiczenie koncentracji uwagi oraz pamięci. Do wykorzystania jest 8 minutowy filmik podzielony na dwa obszary. Pierwsze 5 minut to odtworzony fragment książki: „Znowu historyjki na raz” autorstwa Bernarda Friot. Drugą część stanowią pytania do tekstu. Uczniowie  w swoich domach będą potrzebowali kartkę papieru np. A4  i coś do pisania.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=il72VN3Nyvs

 

 

Ku pamięci, czyli jak działają poszczególne jej rodzaje

 

PRZECHOWALNIE PAMIĘCI

oprac. Marta Brzozowska (z wykorzystaniem materiałów I. Banaszczyk i M. Buda)


Historie, które zmieniają podejście do wychowania
 
 

„Jean z dżungli” autorstwa Geralyn Gendreau to niezwykła historia kobiety, która jako bardzo młoda osoba wyruszyła do amazońskiej dżungli, gdzie przez wiele miesięcy obserwowała życie plemiona Yequana. Opisała i porównała postawy, siłę oraz wyraz twarzy Nowojorczyków i Indian. Zaskakujące jest to jak cywilizowany obywatel świata „blado” zaprezentował się w zestawieniu z Yequaną.  Kontrasty ujmują,  a zwłaszcza te związane z wychowywaniem dzieci. Szczegóły  oddziaływań społecznych i rodzicielskich zostały opisane w drugiej publikacji już samej Jean Liedloff „W głębi kontinuum”. Warto sięgnąć po obie ponieważ wzajemnie dopełniają się.  Człowiek cywilizowany i Indianin różnią się pod każdym niemal względem, to oczywiste. Jean jednak najbardziej zainteresowała się aspektami wychowawczymi.  Publikacje dostarczają wielu refleksji, zwłaszcza o praktykach kar i nagród oraz pochwał i nagan. Antropolożka przekonuje i dowodzi, że dzieci to nie porcelanowe figurki, które trzeba ciągle chronić przed światem i przed nimi samymi. Indian  portretuje  jako osoby transparentne, rozluźnione oraz radosne, podczas gdy wizerunek i postawa cywilizowanego człowieka odzwierciedla raczej wewnętrzną jego walkę utrwaloną gniewnym lub kamiennym wyrazem twarzy. Jean odkryła, że źródłem niebywałego spokoju i pogodnego usposobienia  Yequana są działania zogniskowane  wokół sposobów wychowywania dzieci.

 

oprac. Marta Brzozowska


 

 

Nauka z wykorzystaniem motywu zagadek stała się już dość popularną formą edukacji. Ze wzglądu na swoją atrakcyjność polegającą na połączeniu podchodów z grą terenową  uczniowie chętnie angażują się w poszukiwanie rozwiązań. A o rezultacie decydują współpracująca ze sobą grupa uczniów rozszyfrowując szereg łamigłówek i zadań w ograniczonym czasie.  Dziś w związku ze zdalną nauką pojawiły się możliwości przeniesienia zadań tego typu do sieci. Dlatego pragnę przestawić i rekomendować materiały pomocne nauczycielom przy tworzeniu narzędzi edukacyjnych potrzebnych do stworzenia interaktywnych zagadek.

TWORZENIE ESCAPW GAME W GOOGLE FORMS
“Escape room krok po kroku” - prezentacja multimedialna Autorka: Lenamagda Magda
https://docs.google.com/presentation/d/1a_KdXoDkl7sOp1CYhEJVKud_OFZ-GoEaVTy1pM_lnvs/mobilepresent?fbclid=IwAR1zAQequL2PXZoaC11Zlxy-gAVSx2cDuZ3JWiwKPdYbUIofywWX-wHlmFw#slide=id.g729e8f9e86_0_151

Przykład wykorzystania Escape game w formularzu Google

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScoQC8oHehMsnnU_l-BjM3Ahrihvww_l0AEDhOnPl_4Bdl30w/viewform?fbclid=IwAR2cp-gBaYJtDiQhKkM795nn-PbLQrC906k3HGzHVfl3zYl-nOVg4_mhYMo

 

TUTORIAL NA YOUTUBE

Link:https://www.youtube.com/watch?v=OFm86ml1xU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2mo9V_wDv3FSTDrkfapY7alWr8gSzTgK_n87kiRR1RtAo0oTKObD4675g

JAK DZIAŁA GENIAL.LY?
https://polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2020/02/instrukcja-genially.html?m=1&fbclid=IwAR2w4tdksdTrfgIcC2BrDNZ1rf0o5HXt7DlLGzSaFvln8qdEADhsTwP8Y0o
 https://www.polskizklasa.pl/genialne-genially-czyli-instrukcja-dla-poczatkujacych/

 

                                                                       oprac. Marta Brzozowska


 
PADLET - wirtualną tablicą 
#zajęcia wychowawcze dla dzieci i młodzieży
 

        Akcja edukacyjna, która polega na narysowaniu, namalowaniu czy stworzeniu kartki/rysunku z życzeniami i podziękowaniami dla medyka jako symbol wdzięczności za ich trudną pracę i znak, że doceniamy i jesteśmy im wdzięczni. Kartki publikować można na klasowych wirtualnych tablicach, blogach, stronach szkół.

 Link do akcji:

 https://www.specjalni.pl/2020/03/kartka-dla-medyka-akcja-uczniow-i.html#more

 

Na www.padlet.com mnóstwo otwartych zasobów edukacyjnych nawiązujących do pracy medyków, lekarzy, pielęgniarek w formie interaktywnych puzzli, krzyżówek, rebusów i animacji.

#godzina wychowawcza dla młodzieży

Przyrzeczenie Lekarskie obowiązujące absolwentów kierunku lekarskiego oraz lekarsko-dentystycznego uczelni medycznych w Polsce brzmi następująco:

Przyjmuję z szacunkiem i wdzięcznością dla moich Mistrzów nadany mi tytuł lekarza i w pełni świadomy związanych z nim obowiązków przyrzekam:

1.     obowiązki te sumiennie spełniać,

2.     służyć zdrowiu i życiu ludzkiemu,

3.     według najlepszej mej wiedzy przeciwdziałać cierpieniu i zapobiegać chorobom, a chorym nieść pomoc bez żadnej różnic, takich jak rasa, religia, narodowość, poglądy polityczne, stan majątkowy i inne, mając na celu wyłącznie ich dobro i okazując im należny szacunek,

4.     nie nadużywać ich zaufania i dochować tajemnicy lekarskiej nawet po śmierci chorego,

5.     strzec godności stanu lekarskiego i niczym jej nie splamić, a do kolegów lekarzy odnosić się z należną im życzliwością, nie podważając zaufania do nich, jednak postępując bezstronnie i mając na względzie dobro chorych,

 

stale poszerzać swą wiedzę lekarską i podawać do wiadomości świata lekarskiego wszystko to, co uda mi się wynaleźć i udoskonali.


Pytania kluczowe
 
 
         Pytania kluczowe są cennym narzędziem pobudzania motywacji wewnętrznej  uczniów. Sprawdzają się zwłaszcza na początku zajęć, bo pozwalają skoncentrować uwagę już na samym starcie. Formułowanie takich pytań jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza jeśli chcemy żeby nawiązywało do celów lekcji. Przymiotnik „kluczowe” jest istotny, bowiem sugeruje otwieranie czegoś. W sytuacji edukacyjnej odnosi się do otwierania procesu uczenia się poprzez osobiste zaangażowanie ucznia. Jednym z kryteriów konstruowania pytań kluczowych jest to, aby odnosiło się ono do rzeczywistości, było zakotwiczone w „tu i teraz”. Dzięki temu nabiera większej mocy i determinacji w znalezieniu na nie odpowiedzi. Ponieważ w obecnym czasie pandemii nowego znaczenia nabiera słowo zdrowie i wyrażenia jemu pochodne, zachęcam do skorzystania z poniższych pytań kluczowych nawiązujących do tematu zdrowia człowieka.

 

 

Pytania kluczowe do tematu ZDROWIE

 

      » Co to znaczy być naprawdę zdrowym?

      » Dlaczego wykonywanie działań, które lubimy, przyczynia się do naszego zdrowia?

      » Co powoduje, że w obliczu wyzwania niektórzy się mobilizują, a inni rezygnują?

      » Jakie cechy osobiste pomogą ci radzić sobie z wyzwaniami i przeciwnościami losu?

      » Jaka jest różnica między „przeżywaniem” a „życiem”?

      » Dlaczego tak ważne jest dla nas, aby nasze życie miało „sens”?

      » Jak możemy wspierać osoby, które czują się samotnie?

 

 

oprac. Marta Brzozowska

(z wykorzystaniem materiałów CEO D.Sterna)


Współpracujemy z :