Reklama
Reklama

Technologie informacyjne TIK

Wspieranie ucznia w aktywnym uczeniu się.
Analiza wymagania państwa
 
Uczniowie są aktywni
 Nauczyciele szkół ponadpodstawowych
 
 

CELE:

  1. Przepracowanie charakterystyki wymagania.
  2. Rozwijanie umiejętności angażowania uczniów w proces uczenia się oraz współpracę.
  3. Dokonanie samooceny w zakresie realizacji WYMAGANIA III

 DATA: 11.12.2018r. godz. 15.30

CZAS TRWANIA: 4 godziny dydaktyczne

ADRESACI: nauczyciele szkół ponadpodstawowych

PROWADZĄCA: Marta Brzozowska

KOSZT: bezpłatne

 

ZAPISY: tel. 86 218 05 44 /  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. / formularz rejestracyjny



Wspieranie ucznia w aktywnym uczeniu się.
Analiza wymagania państwa
 
Uczniowie są aktywni
Wychowawcy przedszkoli i nauczyciele szkół podstawowych
 

CELE:

  1. Przepracowanie charakterystyki wymagania.
  2. Rozwijanie umiejętności angażowania uczniów w proces uczenia się oraz współpracę.
  3. Dokonanie samooceny w zakresie realizacji WYMAGANIA III

 

DATA: 12.12.2018r. godz. 15.30.

CZAS TRWANIA: 4 godziny dydaktyczne

ADRESACI: nauczyciele przedszkoli i szkół podstawowych

PROWADZĄCA: Marta Brzozowska

KOSZT: bezpłatne

ZAPISY: tel. 86 218 05 44 /  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. / formularz rejestracyjny


Relacja ze szkolenia – Plan Daltoński

 

Plan Daltoński jest koncepcją pracy stworzoną przez Helen Parkhurst  około 1911 roku. System daltoński opiera się na potencjale każdego dziecka i kształtuje umiejętności związane ze współpracą, samodzielnością i odpowiedzialnością. Kluczowymi elementami metody daltońskiej są: instrukcja jako wizualizacja procesu uczenia się, narzędzia do samodzielnego planowania pracy ucznia, kolorowe oznaczenia dni tygodnia, dyżurów i wiele innych pomocy, których zastosowanie można było poznać podczas warsztatów metodycznych przeprowadzonych przez p. Elżbietę Szumowską. Praktycy  Planu Daltońskiego mówią, że praca tą metodą pozwala im m.in. na:

● personalizację uczenia się,

● wykorzystanie naturalnej aktywności dziecka,

● uwzględnienie zainteresowań.

            Już w przyszłym semestrze planujemy wizytę studyjną w certyfikowanej placówce pracującej wg Planu Daltońskiego. Szczegóły w nowym informatorze.

 

Tymczasem polecamy stronę:  https://www.plandaltonski.pl/.


Za co odpowiadają neurony lustrzane ?
 

CEL OGÓLNY: Doskonalenie umiejętności implementowania wiedzy z zakresu neurobiologii  w praktykę szkolną.

TREŚCI:

» Biologiczne źródła empatii.

» O relacjach w edukacji.

» Uśmiech za uśmiech, gniew za gniew, rzecz o mechanizmach lustrzanych.

ADRESACI: nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek

 
PROWADZĄCA: Marta Brzozowska
 
START: godz. 15.30
 
KOSZT: bezpłatne
 

ZAPISY: tel. 86 218 05 44 /  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. / formularz rejestracyjny


Podczas szkolenia z samoregulacji i emocji

 

        Samoregulacja jest praktyką pozwalającą dzieciom i młodzieży samodzielnie zmieniać zachowanie poprzez zarządzanie swoimi emocjami. Umiejętność ta pomaga przezwyciężyć złość, frustrację i impulsywność  uczy także  koncentracji  oraz samokontroli. W nauce samoregulacji istotny jest pierwszy kontakt z podopiecznym, co ćwiczyliśmy poprzez aktywny trening werbalny. 


Emocjonujące szkolenie !
 
 

Z cyklu „Atlas funkcji mózgu” odbyły się dwa spotkania szkoleniowe, podczas których rozmawialiśmy o właściwościach pamięci oraz możliwości oceniania uczniów inaczej niż poprzez stopień. Uznaliśmy, że „stopniomania” nie służy rozwojowi uczniów, bo nic nie mówi o jego umiejętnościach, zdolnościach, możliwościach. Wyciągnięta z „ducha księgowości” przyczyniła się raczej do wzmacniania kultury błędu, polegającej na koncentracji na brakach zamiast mocnych stronach.  A przecież mało kto czuje się dobrze w środowisku ocenogennym. Warto zatem budować kulturę doceniania i informacji zwrotnej służącej rzeczywistemu uczeniu się uczniów.

Smutno o ocenach napisał jeden z uczniów: „Według mnie w szkole to oceny określają, kim jesteś. Liczą się tylko średnia i zdolności. I to nie jest dobre, bo sprawia, że niektórzy uczniowie źle myślą o sobie i źle się czują.” 


Procesowe wspomaganie w Bursie nr 1 ROZPOCZĘTE

 

 

Kluczem do efektywnego wspomagania placówki jest autentyczne rozpoznanie jej potrzeb rozwojowych. A jeden z etapów procesu odnosi się do diagnozy całej rady pedagogicznej. Wychowawcy Bursy nr 1 zdecydowali, iż wspomaganie dotyczyć będzie kształtowania u młodzieży kompetencji kluczowych w odniesieniu do kompetencji cyfrowych. Jest cel, wskaźniki i plan działań!


Warsztaty z doradztwa zawodowego w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Łomży

 

W październiku i listopadzie 2018 roku w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Łomży odbyła się pierwsza seria grupowych spotkań uczniów z doradcą zawodowym ŁCRE Anną Borawską. W lekcjach poświęconych planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej wzięli udział uczniowie klas trzecich liceum (I LO) i gimnazjum (PG 6).

Uczniowie ZSO chętnie wypełniali testy predyspozycji zawodowych, których zadaniem była pomoc w wyborze kierunku studiów/szkoły ponadgimnazjalnej. Wzięli także udział w dyskusji na temat świadomości i konsekwencji wyborów edukacyjno-zawodowych.

Kontynuacją spotkań grupowych są konsultacje indywidualne uczniów bezpośrednio w szkole i w siedzibie ŁCRE. Spotkania grupowe i indywidualne z doradcą zawodowym mają na celu pomoc w świadomym wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Anna Borawska

doradca zawodowy ŁCRE

 

Dlaczego Dalton?

Praktyczne szkolenie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej

28.11.2018r.

 

 

CEL OGÓLNY: zapoznanie uczestników szkolenia z nurtem pedagogiki planu daltońskiego oraz rozbudzenie myślenia o uczeniu się jako procesie spersonalizowanym.

TREŚCI:

» Wprowadzenie do koncepcji edukacyjnej wg Helen Parkhurst.

» Funkcjonowanie grupy/klasy w oparciu o plan daltoński.

» Tworzenie narzędzi wspierających indywidualny rozwój każdego ucznia.

PROWADZĄCA:  Elżbieta Szumowska                                

ORGANIZATOR:  Marta Brzozowska                                         

START:  godz. 15.30 (3 godz. dydaktyczne)

KOSZT:  30 zł                                       


ABC Kompetencji Kluczowych na radach pedagogicznych
w Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży
oraz w Zespole Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży

 

 

W rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych idealnie wpisuje się model cyklu Kolba, który stał się doświadczeniem nauczycieli obu rad szkoleniowych. Wspólnie przeszliśmy cały proces, realizując następujące wyzwania:

      1.      Własną aktywność (działanie, doznanie, przeżycie)
2.     
Refleksję (obserwowanie, rozważanie, odtwarzanie emocji)
3.     
Odniesienia teoretyczne (wyciąganie wniosków, uogólnienia, stawianie hipotez, analizowanie)
4.     
Odniesienie do praktyki (planowanie następnych działań, zastosowanie, wdrażanie nowych rozwiązań)


Kolejne zajęcia z doradztwa zawodowego w Bursie Szkolnej nr 2 w Łomży

 

W czwartek 15.11.2018 r. w Bursie Szkolnej nr 2 w Łomży odbyły się kolejne w tym roku szkolnym zajęcia z cyklu „Kompetencje. Doradztwo zawodowe”.  

Warsztaty pod tytułem „Jak się uczyć, by nauka przynosiła pozytywne efekty?” przeprowadziła Anna Borawska – doradca zawodowy ŁCRE.

Wychowankowie bursy poznali m.in. własny styl uczenia się,  na podstawie którego dowiedzieli się, jakie techniki i metody przyswajania wiedzy powinni stosować, aby ich nauka była efektywna. Dyskutowali także o czynnikach mających wpływ na przyswajanie wiadomości i umiejętności.

Wszyscy doszli do wniosku, że pozytywne efekty nauki są gwarantem sukcesu na maturze, która otworzy im drzwi do kariery.

Spotkanie jak zwykle upłynęło w bardzo miłej atmosferze. Kolejne zajęcia już za miesiąc…

 

Anna Borawska

doradca zawodowy ŁCRE


 

Sesja doradcza pedagogów i psychologów szkolnych i placówek oświatowych.

 

                   Dnia 19 listopada 2018 roku odbyła się kolejna sesja edukacyjno – doradcza w formie szkolenia na temat: „ Zagrożenia samobójcze wśród dzieci i młodzieży – symptomy oraz algorytmy postępowania”.

Warsztaty prowadziła pani Anna Tuszyńska psycholog i dyrektor Centrum Pomocy Dzieciom Stowarzyszenia Klanza w Białymstoku.

Celem warsztatów było podniesienie poziomu wiedzy oraz umiejętności z zakresu rozpoznawania u dzieci i młodzieży symptomów myśli samobójczych oraz sposobów postępowania w sytuacjach kryzysowych. Uczestnicy zostali wyposażeni w konkretne narzędzia i materiały, które mogą wdrażać w swojej pracy.

                   W  trakcie  szkolenia prowadząca odpowiadała na pytania uczestników odwołując się do własnej pracy z młodzieżą i wieloletniego doświadczenia.  

galeria zdjęć

 

                                                                     Dziękujemy wszystkim za udział w spotkaniu.

                                                                                   doradcy zawodowi ŁCRE


Oxford University Press oraz ŁCRE

zapraszają nauczycieli języka angielskiego uczących w szkołach ponadpodstawowych na:

Professional Development Day

który odbędzie się  27 listopada 2018 (wtorek), w godz. 14:30-16:00

w siedzibie Łomżyńskiego Centrum Rozwoju Edukacji, ul. Polna 16, Łomża

  

Bezpłatne szkolenie poświęcone nowej podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych obowiązującej od roku szkolnego 2019/2020 poprowadzi konsultantka wydawnictwa OUP – p. Katarzyna Dmitrow. W programie:

 

• Back to the Future – czyli o nowej podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych” - prezentacja

• dyskusja n.t. zmian w podstawie programowej,

• zapoznania się z propozycjami Oxford University Press przygotowywanymi pod kątem nowej podstawy programowej,

• zapoznania się z aktualnymi promocjami dla szkół ponadpodstawowych

• możliwość wybrania repetytorium dla maturzystów,

• zapoznania się z projektem czytelniczym Read On dla szkół średnich.

 

Każdy uczestnik otrzyma certyfikat udziału w szkoleniu.

 

Metodyka harcerska i metody aktywizujące –

czyli przepis na ciekawą katechezę.

 

Dnia 15 listopada 2018 roku w Łomżyńskim Centrum Rozwoju Edukacji przy ulicy Polnej 16 odbyło się spotkanie szkoleniowe katechetów. Temat spotkania to: ,,Metodyka harcerska i metody aktywizujące – czyli przepis na ciekawą katechezę”. Spotkanie przebiegało w harcerskim duchu. Prowadzącym był ks. hm. Robert Szulencki Hufiec ZHP Ostrołęka. Ubrany w mundur harcerza wprowadził wszystkich w metodykę harcerska tworząc małe zastępy chętne do pracy. Zapoznał ze strukturą działania  ZHP i metodą harcerską, która charakteryzuje się: dobrowolnością, pozytywnością, pośredniością, wzajemnością oddziaływań, świadomością celów, indywidualnością, naturalnością. Po części teoretycznej w systemie małych grup przyszedł czas na działanie. Wszystkie zastępy otrzymały koperty z szyframi i rozpoczęły pracę pod czujnym okiem ks. hm. Roberta Szulenckiego. Szyfr czekoladka, szyfr ułamkowy, znaki patrolowe, to niektóre z szyfrów, które zostały wykorzystane do wykonaniu zaszyfrowanych zadań wprowadzających katechetów w zbliżający się okres Adwentu. Zastępy kolejno prezentowały pracę metodyką harcerską, którą wykorzystają w tworzeniu scenariuszy katechez.

 

Konsultant ds. religii

                                                                                                                  Anna Domurat

Doradcy zawodowi ŁCRE w „Akademii Biznesu”

w  ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości

 

W ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości 15 listopada 2018 r. w PWSIiP w Łomży odbyło się spotkanie Akademia Biznesu obudź w sobie przedsiębiorcę. Jego uczestnikami byli studenci PWSIiP i młodzież z łomżyńskich szkół ponadgimnazjalnych. Celem spotkania było zainspirowanie młodych ludzi ideą przedsiębiorczości i pokazanie im dobrych praktyk poprzez prezentację lokalnych firm odnoszących sukces.

Podczas „Akademii Biznesu” wystąpili: Andrzej Garlicki - zastępca prezydenta miasta Łomża, Małgorzata Bandach – doradca zawodowy PUP w Łomży, Anna Borawska – doradca zawodowy ŁCRE, Dariusz Perło - prorektor PWSIiP oraz Małgorzata Puchała – Naczelnik Centrum Obsługi Przedsiębiorców Urzędu Miejskiego w Łomży.

W drugiej części spotkania odbyła się debata z udziałem lokalnych przedsiębiorców. Jej uczestnikami byli przedstawiciele firm: NEMITECH Sp. z o.o. - Janusz Korsan i Paweł Szymański, IMPERIO LABORATORIES Sp. z o.o. - Paweł Szewczuk, LOG MAP - Roland Prusinowski, AQUATECH S.A - Beata Babińska, SONAROL Sp.j Najda - Stanisław Najda. Tuż po spotkaniu „Akademia Biznesu” młodzież miała szansę skorzystać z porad doradców zawodowych ŁCRE i PUP oraz pracowników Centrum Obsługi Przedsiębiorców w zakresie planowania swojej przyszłości edukacyjnej i zakładania działalności gospodarczej.

 

galerię zdjęć można obejrzeć na stronach www.mylomza.pl oraz www.pwsip.edu.pl

Anna Borawska

doradca zawodowy ŁCRE

Czy ocenienie rozwija ucznia?

 

„Oceny nie opowiadają historii wielu dzieci, których umysły kryją wielką wiedzę, ale Ci

uczniowie nie potrafią jej zaprezentować światu. Nie powiedzą też niczego o nauczycielu,

który codziennie stara się, by te dzieci uwierzyły w siebie i w to, że właśnie one mogą zmieniać świat.”

P. Ripp

 

 

 

ADRESACI: nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek

TERMIN: 20.11.2018 godz. 15.30 (3 godz. dydaktyczne)

CEL OGÓLNY: Pobudzenie refleksji na temat możliwości i skuteczności oceniania innego niż stopień.

PROWADZĄCA: Marta Brzozowska

KOSZT: Bezpłatne


Współpracujemy z :