Kontakt
TREŚCI:
1. Podstawowe założenie Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach.
2. Budowania zasobów i poczucia kompetencji dziecka na każdym etapie rozwojowym.
3. Metoda 15 kroków we wspieraniu rozwoju dziecka w wieku 3 - 11 lat.
4. Kids Skills w pracy indywidualnej i grupowej.
5. Myślenie skoncentrowane na rozwiązaniach jako metoda pracy z dziećmi.
ADRESACI: Wychowawcy przedszkoli oraz nauczyciele klas I-III
FORMA: Warsztat
START: godz. 15.30 (4 godziny dydaktyczne)
PROWADZĄCY: Mateusz Rainka - psycholog
ORGANIZATOR: Marta Brzozowska
KOSZT: 30 zł.
III sesja doradców zawodowych
Dnia 11.02.2018 roku w siedzibie Łomżyńskiego Centrum Rozwoju Edukacji odbyła się kolejna w bieżącym roku szkolnym sesja poradnictwa edukacyjno-zawodowego dla pedagogów Następnie doradcy zawodowi przypomnieli i zachęcali wszystkich do korzystania z sieci pedagogów i psychologów, aby zamieszczali pomysły, materiały i informacje na stronie www.doskonaleniewsieci.pl. Kolejna część spotkania poświęcona była zaplanowanej na dzień 05.03.2019 r. IV Giełdzie Szkół Ponadgimnazjalnych W drodze losowania ustalone zostały stanowiska szkół i placówek oświatowych prezentujących się w czasie Giełdy. Poruszono temat technicznego przygotowania stanowisk, dowozu uczniów na Giełdę oraz prezentacji placówek. W Hali Olimpijczyków Polskich zaprezentuje się łącznie 24 instytucje oświatowe: 12 szkół zawodowych różnego typu, 7 liceów ogólnokształcących oraz 4 bursy szkolne. Swoją pomocą podczas całej imprezy będą służyli doradcy zawodowi ŁCRE Mamy nadzieję, że w dniu 05.03.2019 r. halę im. Olimpijczyków Polskich przy Szkole Podstawowej nr 9 w Łomży odwiedzą zarówno gimnazjaliści klas trzecich, jak i kończący w tym roku szkolnym uczniowie klas ósmych szkół podstawowych. Liczymy również na obecność rodziców. Wszystkim gościom dziękujemy za aktywny udział w sesji oraz już dziś zapraszamy na kolejne spotkania, licząc na owocną współpracę. Doradcy zawodowi ŁCRE ![]() ![]() Karta nauczyciela po nowelizacji i jej wpływ na planowanie arkuszy organizacyjnych szkół/przedszkoli 2019/2020
MIEJSCE SZKOLENIA: Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji w Łomży ul. Polna 16 ADRESAT: dyrektorzy szkół, przedszkoli, osoby przygotowujące arkusze organizacyjne, pracownicy samorządowych organów prowadzących. SZKOLENIE PROWADZIŁA: Elżbieta Rabenda – wieloletni praktyk oświatowy w szkolnictwie i samorządzie na stanowiskach kierowniczych, edukator w zakresie organizacji i zarządzania oświatą, specjalista z zakresu tzw. prawa oświatowego. Autorka licznych publikacji, prelegentka konferencji ogólnopolskich, ekspert w panelach dyskusyjnych na zaproszenie wydawnictw, instytucji, wykładowca współpracująca z publicznymi i niepublicznymi ODN w całym kraju, trener Fundacji Polskiej Akademii Nauk, Akademii Wspólnoty dla wydawnictwa Municipium, ośrodków FRDL, w całym kraju, RIO, edukator wspomagający szkoły oraz sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli i kadry zarządzającej, prowadzonych przez publiczne poradnie psychologiczno – pedagogiczne i niektóre Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli, prowadzi webinaria, a także trener w wielu innych instytucjach i firmach szkoleniowych. Członek OSKKO. Ekspert z listy MEN (1121). Odznaczona medalem KEN. Wdrażanie elementów doradztwa zawodowego na zajęciach lekcyjnych.
TEMAT: Wdrażanie elementów doradztwa zawodowego na zajęciach lekcyjnych. CELE: • Identyfikacja korzyści, jakie daje poradnictwo zawodowe prowadzone od najmłodszych lat w edukacji formalnej i nieformalnej. • Zapoznanie z organizacją doradztwa zawodowego w szkołach zgodnie z rozporządzeniem MEN z 16.08.2018 r. • Prezentacja sposobów wdrażania elementów doradztwa zawodowego na lekcjach przedmiotowych (przykłady dobrych praktyk).
ADRESACI: Dyrektorzy i nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek FORMA: Wykład z elementami warsztatu TERMIN: 13.02.2019r. START: godz. 16.30 CZAS TRWANIA: 4 godziny dydaktyczne PROWADZĄCA: Anna Borawska KOSZT: Bezpłatne UWAGA - zmiana terminu szkolenia na 16.04.2019 (wtorek) godzina 1500 OCENA PRACY NAUCZYCIELA RELIGII W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW
Termin: 22 luty 2019r. godz. 16: 00 ( 4 godz. dydaktyczne ) Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek Forma: Wykład z elementami warsztatu Treść: Analiza podstaw prawnych oceny pracy nauczyciela. Ocena merytoryczna pracy katechety ustalona przez właściwą władzę kościelną - uprawnienia wizytatora religii. Zapoznanie z arkuszem obserwacji lekcji religii przez wizytatora religii. Prowadzący: Bogumiła Rzepnicka, Anna Domurat Organizator: Anna Domurat Koszt: Bezpłatne „Kształcenie kompetencji kluczowych szansą na lepszą jakość edukacji ”- informacje o realizowanym projekcie.
W sześciu łomżyńskich szkołach od 01.07.2018 r jest realizowany projekt „Kształcenie kompetencji kluczowych szansą na lepszą jakość edukacji ”, którego wnioskodawcą jest Urząd Miasta Łomża a realizatorem Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji w Łomży. Kwota dofinansowania: 1.668.399,43zł.Wkład własny: 88.191zł .Budżet ogółem: 1.756.590,43 zł Uczniowie szkół podstawowych, gimnazjum i liceum korzystają z bogatej oferty edukacyjnej. Uczestniczą w zajęciach dodatkowych wyrównawczych i rozwijających uzdolnienia z matematyki, języka angielskiego, języka niemieckiego, języka rosyjskiego, przyrody, biologii, geografii, chemii. Wezmą udział w warsztatach naukowych : „Młody programista”, „Kosmos bliżej Łomży”, warsztaty w ramach współpracy szkół ponadgimnazjalnych z łomżyńską szkołą wyższą PWSIiP Atrakcyjną formą zdobywania wiedzy będą wycieczki do: Centrum Nauki Kopernik , Parku Narodowego , Oceanarium oraz Centrum Nauki „Eksperyment” w Gdyni . Na obóz językowy „Wakacyjna Akademia Języka Angielskiego” pojedzie 35 uczniów, którzy osiągną najlepsze wyniki z testu kompetencji i wykażą się dużym zaangażowaniem. Dodatkowe zajęcia przyczynią się do rozwijania kompetencji kluczowych uczniów. W SP7 i SP10 realizowane są także zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne uczniów w zakresie stwierdzonych deficytów- logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacja indywidualna. 7 nauczycielek z SP7 i SP10 rozpoczęło studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej, a 34 nauczycieli podnosi swoje kompetencje w ramach spotkań sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli: języków obcych, matematyki, przedmiotów przyrodniczych. Planowane są również 4 szkolenia Rad Pedagogicznych SP7 i SP10 w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzicami . Szkoły biorące udział w projekcie otrzymały również wsparcie w postaci: adaptacji pomieszczeń na kwotę 68 941zł, zakupiono 8 mobilnych pracowni komputerowych na kwotę 158 817, materiały biurowe za 57 553 zł, pomoce dydaktyczne za41 328 zł. W III LO doposażono pracownię chemiczną za 17 073 zł .Zakupione zostaną do szkół tablice interaktywne, laptopy z oprogramowaniem, projektory multimedialne, ekrany projekcyjne, wizualizery, radioodtwarzacze, aparaty fotograficzne, urządzenia wielofunkcyjne, sprzęt specjalistyczny za około 148770 zł.
PODSUMOWANIE VI EDYCJI MIĘDZYSZKOLNEGO KONKURSU PLASTYCZNEGO „Zawody w Łomży 600 lat temu” 17 grudnia 2018 roku o godzinie 9.30 w siedzibie ŁCRE w Łomży odbyło się wręczenie nagród i wyróżnień uczniomklas IV – VI szkół podstawowych, którzy brali udział w konkursie plastycznym, organizowanym przez doradców zawodowych. Na konkurs wpłynęło 69 prac plastycznych, wykonanych techniką dowolną. Do konkursu przystąpiły następujące Komisja w składzie : - p. Karolina Skłodowska – kierownik Galerii Sztuki Współczesnej w Łomży - p. Anna Bureś – artysta plastyk MDK DŚT w Łomży - p. Agnieszka Chojnowska – artysta plastyk - p. Maciej Listowski – dyrektor ŁCRE oceniła i wyłoniła zwycięzców konkursu:
Grand Prix Konkursu – Magdalena Dąbkowska ZSS w Łomży - opiekun p. Emilia Sadowska Laureaci konkursu: I miejsce – Adam Kopczewski , ZSP w Piątnicy; opiekun - p. Justyna Kryszpin- Żmuda II miejsce – Aleksandra Milewska, ZSP w Piątnicy; opiekun - p. Marzena Połomska III miejsce – Oliwia Chojnowska, SP nr 9 w Łomży; opiekun - p. Arkadiusz Bałazy
Wyróżnienia otrzymali: - Piotr Jurkiewicz - ZSP w Piątnicy ; opiekun – p. Justyna Kryszpin- Żmuda - Julia Sielawa – SP w Dobrzyjałowie ; opiekun – p. Barbara Jasińska - Maciej Pieńkowski – SP w Wygodzie; opiekun – p. Alicja Tomaszewska - Błażej Chyl – SP w Wygodzie ; opiekun – p. Alicja Tomaszewska - Dominika Konikowska – ZSS w Łomży; opiekun – p. Maria Purzeczko - Paweł Święcica – SP w Przytułach; opiekun – p. Ewa Sacha - Sandra Bałdyga – SP nr 10 w Łomży; opiekun – p. Marta Kisiel - Beata Włodkowska – SP w Przytułach; opiekun – Ewa Sacha - Gabriel Gąska – SP nr 9 w Łomży ; opiekun – p. Arkadiusz Bałazy - Natalia Chojnowska – SP nr 9 w Łomży; opiekun – p. Arkadiusz Bałazy - Piotr Koczyński – SP nr 7 w Łomży; opiekun – p. Ewa Budryk - Magda Maciejewska – SP nr 2 w Łomży; opiekun – p. Justyna Czerwonko
Doradcy zawodowi Łomżyńskiego Centrum Rozwoju Edukacji składają serdeczne podziękowania wszystkim uczestnikom konkursu oraz ich opiekunom. Informujemy, że wszystkie prace, które wpłynęły na konkurs zostały umieszczone na wystawie w holu ŁCRE w Łomży. Zapraszamy wszystkich chętnych do obejrzenia wystawy. Zdjęcia z podsumowania możecie państwo obejrzeć w zakładce: Galeria/2017/2018/Podsumowanie konkursu plastycznego .
Doradcy zawodowi ŁCRE Głównym sponsorem konkursu plastycznego był Zakład Usług Informatycznych „ NOVUM ”.
Relacja ze szkolenia – Plan Daltoński
Plan Daltoński jest koncepcją pracy stworzoną przez Helen Parkhurst około 1911 roku. System daltoński opiera się na potencjale każdego dziecka i kształtuje umiejętności związane ze współpracą, samodzielnością i odpowiedzialnością. Kluczowymi elementami metody daltońskiej są: instrukcja jako wizualizacja procesu uczenia się, narzędzia do samodzielnego planowania pracy ucznia, kolorowe oznaczenia dni tygodnia, dyżurów i wiele innych pomocy, których zastosowanie można było poznać podczas warsztatów metodycznych przeprowadzonych przez p. Elżbietę Szumowską. Praktycy Planu Daltońskiego mówią, że praca tą metodą pozwala im m.in. na: ● personalizację uczenia się, ● wykorzystanie naturalnej aktywności dziecka, ● uwzględnienie zainteresowań. Już w przyszłym semestrze planujemy wizytę studyjną w certyfikowanej placówce pracującej wg Planu Daltońskiego. Szczegóły w nowym informatorze.
Tymczasem polecamy stronę: https://www.plandaltonski.pl/. Podczas szkolenia z samoregulacji i emocji
Samoregulacja jest praktyką pozwalającą dzieciom i młodzieży samodzielnie zmieniać zachowanie poprzez zarządzanie swoimi emocjami. Umiejętność ta pomaga przezwyciężyć złość, frustrację i impulsywność uczy także koncentracji oraz samokontroli. W nauce samoregulacji istotny jest pierwszy kontakt z podopiecznym, co ćwiczyliśmy poprzez aktywny trening werbalny. Emocjonujące szkolenie ! Z cyklu „Atlas funkcji mózgu” odbyły się dwa spotkania szkoleniowe, podczas których rozmawialiśmy o właściwościach pamięci oraz możliwości oceniania uczniów inaczej niż poprzez stopień. Uznaliśmy, że „stopniomania” nie służy rozwojowi uczniów, bo nic nie mówi o jego umiejętnościach, zdolnościach, możliwościach. Wyciągnięta z „ducha księgowości” przyczyniła się raczej do wzmacniania kultury błędu, polegającej na koncentracji na brakach zamiast mocnych stronach. A przecież mało kto czuje się dobrze w środowisku ocenogennym. Warto zatem budować kulturę doceniania i informacji zwrotnej służącej rzeczywistemu uczeniu się uczniów. Smutno o ocenach napisał jeden z uczniów: „Według mnie w szkole to oceny określają, kim jesteś. Liczą się tylko średnia i zdolności. I to nie jest dobre, bo sprawia, że niektórzy uczniowie źle myślą o sobie i źle się czują.” Procesowe wspomaganie w Bursie nr 1 ROZPOCZĘTE
Kluczem do efektywnego wspomagania placówki jest autentyczne rozpoznanie jej potrzeb rozwojowych. A jeden z etapów procesu odnosi się do diagnozy całej rady pedagogicznej. Wychowawcy Bursy nr 1 zdecydowali, iż wspomaganie dotyczyć będzie kształtowania u młodzieży kompetencji kluczowych w odniesieniu do kompetencji cyfrowych. Jest cel, wskaźniki i plan działań! Warsztaty z doradztwa zawodowego w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Łomży
W październiku i listopadzie 2018 roku w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Łomży odbyła się pierwsza seria grupowych spotkań uczniów z doradcą zawodowym ŁCRE Anną Borawską. W lekcjach poświęconych planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej wzięli udział uczniowie klas trzecich liceum (I LO) i gimnazjum (PG 6). Uczniowie ZSO chętnie wypełniali testy predyspozycji zawodowych, których zadaniem była pomoc w wyborze kierunku studiów/szkoły ponadgimnazjalnej. Wzięli także udział w dyskusji na temat świadomości i konsekwencji wyborów edukacyjno-zawodowych. Kontynuacją spotkań grupowych są konsultacje indywidualne uczniów bezpośrednio w szkole i w siedzibie ŁCRE. Spotkania grupowe i indywidualne z doradcą zawodowym mają na celu pomoc w świadomym wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Anna Borawska doradca zawodowy ŁCRE Dlaczego Dalton? Praktyczne szkolenie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej 28.11.2018r.
CEL OGÓLNY: zapoznanie uczestników szkolenia z nurtem pedagogiki planu daltońskiego oraz rozbudzenie myślenia o uczeniu się jako procesie spersonalizowanym. TREŚCI: » Wprowadzenie do koncepcji edukacyjnej wg Helen Parkhurst. » Funkcjonowanie grupy/klasy w oparciu o plan daltoński. » Tworzenie narzędzi wspierających indywidualny rozwój każdego ucznia. PROWADZĄCA: Elżbieta Szumowska ORGANIZATOR: Marta Brzozowska START: godz. 15.30 (3 godz. dydaktyczne) KOSZT: 30 zł ABC Kompetencji Kluczowych na radach pedagogicznych
W rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych idealnie wpisuje się model cyklu Kolba, który stał się doświadczeniem nauczycieli obu rad szkoleniowych. Wspólnie przeszliśmy cały proces, realizując następujące wyzwania: 1. Własną aktywność (działanie, doznanie, przeżycie) Kolejne zajęcia z doradztwa zawodowego w Bursie Szkolnej nr 2 w Łomży
W czwartek 15.11.2018 r. w Bursie Szkolnej nr 2 w Łomży odbyły się kolejne w tym roku szkolnym zajęcia z cyklu „Kompetencje. Doradztwo zawodowe”. Warsztaty pod tytułem „Jak się uczyć, by nauka przynosiła pozytywne efekty?” przeprowadziła Anna Borawska – doradca zawodowy ŁCRE. Wychowankowie bursy poznali m.in. własny styl uczenia się, na podstawie którego dowiedzieli się, jakie techniki i metody przyswajania wiedzy powinni stosować, aby ich nauka była efektywna. Dyskutowali także o czynnikach mających wpływ na przyswajanie wiadomości i umiejętności. Wszyscy doszli do wniosku, że pozytywne efekty nauki są gwarantem sukcesu na maturze, która otworzy im drzwi do kariery. Spotkanie jak zwykle upłynęło w bardzo miłej atmosferze. Kolejne zajęcia już za miesiąc…
Anna Borawska doradca zawodowy ŁCRE |
- Sesja doradcza pedagogów i psychologów szkolnych i placówek oświatowych.
- Professional Development Day
- Metodyka harcerska i metody aktywizujące – czyli przepis na ciekawą katechezę
- Doradcy zawodowi ŁCRE w „Akademii Biznesu” w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości
- Czy ocenienie rozwija ucznia?
- Samoregulacja i emocje.
- METODYKA HARCERSKA I METODY AKTYWIZUJĄCE – CZYLI PRZEPIS NA CIEKAWĄ KATECHEZĘ.
- O radzeniu sobie z czerwoną złośnicą, czyli co działo się na szkoleniu?
- Młodzi mistrzowie sportu na zajęciach z doradztwa zawodowego w SP nr 2 w Łomży
- Zagrożenia samobójcze wśród dzieci i młodzieży- symptomy oraz algorytmy postępowania
- Atlas funkcji mózgu - Jak działa pamięć?
- „Wdrażanie elementów doradztwa zawodowego na zajęciach praktycznych” - refleksja poszkoleniowa
- JAK RADZIĆ SOBIE Z CZEROWNĄ ZŁOŚNICĄ? – o świadomym budowaniu dobrych relacji.
- Fotorelacja z II modułu szkolenia kaskadowego z zakresu kształtowania u uczniów kompetencji kluczowych
- Doradztwo zawodowe w Bursie Szkolnej nr 2 w Łomży