Tablica interaktywna
To bardzo atrakcyjne urządzenie dydaktyczne, ponieważ posiada funkcje, którymi nie dysponują inne środki (nawet komputer sprzężony z projektorem multimedialnym), np. wczytywanie notatek z tablicy do pamięci komputera, odtwarzanie filmów z możliwością wykonywania notatek bezpośrednio na pojedynczych kadrach, praca z aplikacjami komputerowymi na powierzchni tablicy. Wykorzystując wymienione udogodnienia ta nowoczesna pomoc dydaktyczna ułatwia łączenie tradycyjnego wykładu z prezentacją materiałów multimedialnych, jakimi dysponuje nauczyciel.Kiedy już tablica pojawi się w szkole, nie zawsze jest ona wykorzystywana optymalnie. Przyczyn takiego stanu może być wiele. Głównym powodem wydaje się brak znajomości funkcji tablicy oraz sposobów jej wykorzystania na lekcjach. Ponadto nauczyciele niejednokrotnie przejawiają obawy przed czymś nowym i nieznanym.
Wprowadzenie tablicy interaktywnej i jej systematyczne wykorzystywanie wymaga od nauczyciela:
- dobrej znajomości i sprawnego posługiwania się komputerem,
- umiejętności podłączenia i uruchomienia tablicy,
- znajomości oprogramowania tablicy,
- poznania narzędzi zawartych w oprogramowaniu tablicy,
- zaznajomienia się z jej możliwościami dydaktycznymi,
- wyszukiwania w sieci i programach multimedialnych odpowiednich materiałów
i ćwiczeń albo samodzielnego wykonania ich wersji elektronicznej, - szybkiego reagowania na nieprzewidziane zdarzenia jakie mogą wystąpić
w czasie lekcji na której wykorzystywana jest TI.
Podczas lekcji z tablicą nauczyciele mogą wykorzystywać materiały dydaktyczne zawarte w EduRomach, zamieszczone na portalu Scholaris, a także ćwiczenia interaktywne i prezentacje opracowane samodzielnie. Czasochłonność ich wykonania jest największym problemem w przygotowaniu tych zajęć. Warto jednak pamiętać, że czas i wysiłek włożone w opracowanie multimedialnych pomocy dydaktycznych nie jest działaniem jednorazowym i zaowocuje możliwością ich wielokrotnego wykorzystania, czasami jedynie po wprowadzeniu minimalnych korekt. Nauczyciel tworzy tu osobistą, przedmiotową, elektroniczną bazę materiałów dydaktycznych własnego autorstwa lub wyszukanych w zasobach internetowych, która staje się z czasem wspaniałą biblioteką nauczycielskich pomocy multimedialnych.
Zalety tablicy interaktywnej, które stwierdzili nauczyciele:
- możliwość wykorzystania tablicy w każdej klasopracowni, dzięki jej mobilności, co pozwala uniezależnić nauczycieli różnych przedmiotów od dostępu do pracowni komputerowej,
- jest łatwa w obsłudze, wystarczy trzy-, czterogodzinne przeszkolenie, aby pracować
z tablicą na lekcjach - przełamuje obawy nauczycieli o niezbyt zaawansowanych umiejętnościach w zakresie technologii informacyjnej, - uczniowie na zajęciach z tablicą interaktywną są bardziej zainteresowani lekcją,
- umożliwia stosowanie w pełniejszy sposób internetu, programów multimedialnych
i filmów dydaktycznych dzięki opcji pozwalającej na dopisywanie komentarzy na stopklatkach i zapamiętywaniu ich w formie elektronicznej, - tablica interaktywna jest narzędziem pozwalającym na pracę w szerszym zakresie metodami aktywnymi z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
- daje możliwość obserwacji i analizy obiektów i zjawisk mikroskopowych za pomocą mikroskopu elektronicznego, a potem można dokonać ich wizualnego opisu,
- pozwala na przeprowadzenie na żywo eksperymentów pokazowych na lekcjach fizyki, chemii, biologii czy przyrody z użyciem interfejsu pomiarowego (tabele z wynikami pomiarów, wykresy i analiza wyników pojawia się na tablicy) oraz kamery np. internetowej (przy pokazie dla całej klasy wszyscy mogą bardzo dobrze obserwować przebieg eksperymentu) - po przeprowadzeniu eksperymentu i zapisie filmu oraz wyników pomiaru można bardzo dokładnie przeanalizować jego przebieg i wyciągnąć wnioski, robiąc notatki na wykresach i stopklatkach, które potem drukujemy uczniom jako notatki z lekcji,
- wszystkie działania prowadzone na lekcji z tablicą są zapisywane automatycznie, co oznacza, że możemy je wykorzystać w dowolnej chwili na kolejnych lekcjach w tej samej klasie (np. lekcje powtórzeniowe) lub w innych klasach w latach następnych.
Ważne adresy (język polski):
Ministerstwo Edukacji Narodowej /www.men.gov.pl/ http://www.cke.edu.pl/
HITACHI - Portal dla nauczycieli i serwis firmy Hitachi o tablicach interaktywnych
CODN - Portal dla nauczycieli Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie
E-mentor - internetowe i drukowane czasopismo wydawane przez SGH oraz FPAKE. Pismo koncentruje się na zagadnieniach związanych z e-edukacją, zarządzaniem wiedzą,
e-biznesem, kształceniem ustawicznym
Portal o nowoczesnej edukacji EDUNEWS.PL (R) - jest medium edukacyjnym, który wg zamierzeń twórców ma promować ideę edukacji przez całe życie oraz nowoczesne programy
i narzędzia edukacji społecznej, dzięki którym wszyscy, bez względu na wiek i zawód, będą mogli efektywnie korzystać z owoców postępu cywilizacyjnego i światowych zasobów informacji realizując własne cele życiowe
www.wsipnet.pl/edukacja/index.html?did=5, http://www.scholaris.pl
http://multimedialneprogramyedukacyjne.pl/tablice_interaktywne/56
Przygotowując się do lekcji z tablicą interaktywną, w pierwszej kolejności ustalamy cele i treści nauczania oraz planowany przebieg zajęć. Sporo czasu zajmie nam wyszukanie
i zgromadzenie materiałów edukacyjnych w formie elektronicznej. W zależności od przedmiotu mogą to być plansze, zdjęcia, mapy. Znajdziemy je stosując popularną wyszukiwarkę internetową np. www.google.pl, W zakładce Grafika, wpisujemy odpowiednie słowa kluczowe związane z danym tematem. Do wielu zagadnień, zwłaszcza z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, możemy znaleźć w Internecie gotowe animacje i filmy. Godna polecenia jest tutaj strona www.scholaris.pl bardzo bogata w różnorodne materiały dydaktyczne, których autorzy wyrażają zgodę na bezpłatne stosowanie ich do celów edukacyjnych.
Nie trzeba nikogo przekonywać, że nawet parominutowy filmik lub prezentacja pozwalają przyciągnąć uwagę uczniów i pomóc im w zrozumieniu nawet skomplikowanych zagadnień naukowych. Sięgnąć można po nie na kilku stronach internetowych. Serwis WatchKnow to wielka baza filmów edukacyjnych, pogrupowanych według kategorii, np. matematyka, historia sztuki. Darmową biblioteką internetową z zasobami z zakresu nauki, technologii, inżynierii i matematyki jest National Science Digital Library, gdzie znajdziemy streszczenia wiedzy naukowej, wyszukiwarkę darmowych plików i całych kolekcji multimedialnych. Dla nauczycieli historii nie lada gratką będzie odwiedzenie strony The Digital National Archives Classrooms, która oferuje starannie opracowany bogaty zasób historycznych źródeł oraz dostęp do kopii dokumentów ze zbiorów Archiwum Państwowego w Stanach Zjednoczonych. Jeśli brakuje nam pomysłu na ciekawy scenariusz lekcji humanistycznej, koniecznie trzeba odwiedzić Edsitement. To wielki serwis edukacyjny zawierający konspekty lekcji z zakresu literatury, sztuki, kultury, nauk społecznych, historii
i języka obcego. Podpowiada, jakie strony internetowe czy inne materiały multimedialne wykorzystać przy danym temacie.
Osobną grupę stanowią serwisy, które pozwalają na zarządzanie ulubionymi stronami internetowymi. Jeśli chcielibyście podzielić się z uczniami wartościowymi według was zasobami, pomagając im jednocześnie odnaleźć się w szumie informacyjnym i zachęcić do samodzielnej nauki przed komputerem, warto zajrzeć na Pageflakes, Weblist lub jogtheweb. W łatwy sposób można stworzyć tam swoje weblisty, organizować je, udostępniać na swoim blogu, tworzyć po nich przewodniki. „Podglądanie” stron internetowych, które w podobny sposób mogą gromadzić uczniowie, może być ciekawym sposobem na pośrednie poznawanie swoich wychowanków i lepsze rozumienie ich świata.
A kiedy już przeprowadzimy wspaniałe, nowocześnie zaprojektowane lekcje i poczujemy się znów głodni rozwoju i ładowania intelektualnych baterii, warto skorzystać z Learn Central, które umożliwia darmowe uczestniczenie w seminariach i dyskusjach w czasie rzeczywistym lub kontaktowanie się z członkami serwisu. Można stworzyć własną grupę - do trzech osób jest to darmowe. A na deser – odwiedzić TED - niezwykłą stronę internetową służącą wymianie poglądów z najbardziej innowacyjnymi, współczesnymi myślicielami i ekspertami związanymi z technologiami, rozrywką, projektowaniem, biznesem, nauką oraz zagadnieniami globalnymi.
POMOCNE SERWISY:
1. Budowa książki i czasopisma. Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem tablicy interaktywnej / Agata Safian. // Biblioteka w Szkole. - 2009, nr 11 dodatek Biblioteka Centrum Informacji,
s. 20-21
2. Ćwiczenia interaktywne na tablicy / Magdalena Brewczyńska, Agata Safian. // Biblioteka - Szkolne Centrum Informacji. – 2010, nr 2, s. 14-17
3. Edukacja interaktywna / Tomasz Prauzner. // Wychowanie Techniczne w Szkole. - R. 44[45], nr 5 (2005), s. 42-44
4. Interaktywna rzeczywistość szkolna / Ewa Marciniak-Kulka. // Szkolne Wieści. – 2008, nr 4,
s. 2-3
5. Interaktywny klucz do sukcesu edukacji // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 11-12, s. 46-47
6. Interaktywny nauczyciel kontra interaktywny rodzic / Małgorzata Łoskot. // Głos Pedagogiczny. – 2009, nr 2, s. 40-41
7. Jak oswoić tablicę interaktywną? / Agnieszka Mączyńska-Dilis. // Gazeta Szkolna. – 2005,
nr 21, s. 20
8. Język francuski w szkole podstawowej z wykorzystaniem tablicy interaktywnej / Maria Kaznowska. // Meritum. – 2010, nr 1, s. 82-86
9. Komputery i tablice interaktywne w realiach polskiej szkoły / Jolanta Ostrowska. // Gazeta Szkolna. – 2010, nr 3, s. 15
10. Od kalkulatora do tablicy interaktywnej – wspomnienia „starego” nauczyciela / Jolanta Ostrowska. // Gaz. Szk. – 2010, nr 23, s. 14-15
11. Tablica i kreda nie jest już potrzebna / Iwona Gertig; rozm. przepr. Kamila Sekułowicz. // Głos Pedagogiczny. – 2010, nr 3 (17), s. 52
12. Tablica interaktywna jako nowatorski środek dydaktyczny / Małgorzata Witecka. // Meritum. – 2009, nr 2, s. 80-83
13. Tablica interaktywna środkiem wspomagającym nauczanie / Hanna Gulińska, Małgorzata Bartoszewicz. // E-Mentor. - 2007, nr 1, s. 27-34
14. Tablica interaktywna w dydaktyce szkolnej na lekcjach języka polskiego / Justyna Miernik, Joanna Piasta-Siechowicz. // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2008/2009, nr 4, s. 89-99
15. Tablica interaktywna w edukacji i reedukacji specjalnej / Józef Surowaniec. // Szkoła Specjalna. - T. 68, nr 2 (2007), s. 146-152
16. Tablica interaktywna w kilku pytaniach i odpowiedziach / Magdalena Brewczyńska. // Biblioteka w Szkole. – 2009, nr 11 dodatek Biblioteka Centrum Informacji, s. 5-7
17. Tablica interaktywna w szkole / Justyna Miernik, Joanna Piasta-Siechowicz. // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2007/2008, nr 4, s. 53-65
18. Tablica interaktywna : nowe środki dydaktyczne w kształceniu przyrodniczym / Magdalena Nocny. // Geografia w Szkole. - [R.] 60, nr 2 (2007), s. 39-42
19. Tablica interaktywna StarBoard na lekcjach chemii / Hanna Gulińska. // Chemia w Szkole. - [R.] 51, nr 5 (2005), s. 58-61
20. Tablice interaktywne narzędziem nowoczesnego nauczyciela / Jolanta Ostrowska. // Gazeta Szkolna. – 2010, nr 2, s. 15
21. Technologia sprzymierzeńcem nauczyciela / Marek Czeleń. // Edukacja i Dialog. – 2009,
nr 9-10, s. 96