Reklama
Reklama

Akty Prawne

Serdecznym być
 

Warto. I nie chodzi tu o powszechny kontakt face to face (obecnie utrudniony ze względów epidemiologicznych)  ani zdalny, ale serdeczny, czyli od serca do serca. Moje obserwacje co do potrzeb uczniowskich kumulują się wokół potrzeby bycia autentycznie ważnym dla nauczyciela i rówieśników. Dawanie uwagi, czujność i ciekawość jest dla każdego ucznia ważnym elementem w kształtowaniu jego poczucia wartości i zdrowia psychofizycznego. Serdeczne relacje wpływają także na procesy poznawcze, to znaczy ułatwiają uczenie się. W relacji od serca do serca w mózgu aktywuje się supergwiazda wśród nauroprzekaźników, czyli oksytocyna, zwana „hormonem przywiązania”. Jej obecność wywołuje poczucie dobrostanu. I to jest idealny moment na zaciekawienie uczniów, rozpalenie ich motywacji wewnętrznej do działań, wyzwań, zadań i nauki. Jeśli my nauczyciele, pedagodzy, wychowawcy odważnie i z pewnym ładunkiem emocjonalnym zagramy sztukę matematyczną, przyrodniczą czy językową, to w mózgach uczniów „odpalimy” dopaminę, która również ma świetną opinię wśród neurotransmiterów. To „cząsteczka przyjemności”, dająca napęd i stymulująca motywację wewnętrzną.

Warto uczyć się od mistrzów dlatego polecam wystąpienia Rity Pierson.


Rita Pierson – amerykańska nauczycielka

W swoim wystąpieniu opowiada o roli relacji w edukacji, o trudnej nauce przepraszania za błędy i o tym, że dwie odpowiedzi poprawne bywają ważniejsze niż osiemnaście niepoprawnych.

http://www.bluus.nl/
 

Link do wystąpienia: https://www.youtube.com/watch?v=wzw_bEroAoM

Implementacja wystąpienia:

       Pojęcia kluczowe.

        Co mnie zaintrygowało, zaciekawiło, poruszyło?

       Czego jeszcze potrzebuję?

       Co mogłabym/mógłbym wykorzystać w swojej pracy?

 

oprac. Marta Brzozowska


Współpracujemy z :