Reklama
Reklama

Akty Prawne

Pomóc uczniom zrozumieć mechanizm stresu
 
 
 
       Nie jest specjalnym odkryciem, że współczesny świat, w którym funkcjonują dzisiejsze nastolatki ogromnie różni się od tego sprzed lat. XXI wiek „przyniósł” problemy, które nie tylko dla nich są nowe i trudne. Stąd pomysł na zajęcia warsztatowe w szkołach, których celem jest pokazanie uczniom mechanizmu powstawania stresu oraz możliwości przerwania go w najbezpieczniejszy dla zdrowia sposób. Uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 1 w Łomży za najbardziej stresogenne sytuacje uznali te związane z pracami domowymi, brakiem umiejętności uczenia się, konfliktami z rodzeństwem oraz przegranymi w grach on-line. Pracując w grupach uczestnicy opisywali możliwości odczuwania stresu na poziomie ciała, myśli, emocji i zachowań. Efektem końcowym było wspólne wydyskutowanie wniosku, że najkorzystniejszym sposobem rozładowania napięcia jest podjęcie ulubionej aktywności fizycznej, bowiem rozluźnione ciało i „przewietrzona głowa” sprzyjają dobrostanowi emocjonalnemu i mentalnemu. Stres nie jest potrzebnym i nie jest korzystnym elementem wychowania. Jego długotrwały wpływ destabilizuje układ nerwowy, zaburza fizjologię, stabilność emocjonalną i funkcje poznawcze.

 

Dlatego warto abyśmy my dorośli pamiętali o tym, że:

  • 1.     To, co dzieci odczuwają przez cały dzień, zostaje wpisane w ich układ nerwowy.
  • 2.     Nie można udawać pozytywnego stanu emocjonalnego.
  • 3.     Zestresowane nastolatki potrafią szybko zmieniać się w zdemotywowane nastolatki.
  • 4.     Uważne wsłuchanie się w problem jest częścią jego rozwiązania.
  • 5.     Zapewnienie nawet jednej pozytywnej motywacji może wyciągnąć młodego człowieka z zastoju.

Współpracujemy z :