Reklama
Reklama
Support klasowy
 
 

Początek zajęć. Siadamy w kręgu. Uczniowie trochę spięci nowymi okolicznościami przestrzeni, ale jednocześnie zaciekawieni nietypową sytuacją i kartami rozłożonymi na podłodze. Najpierw szybki Icebreaker dla rozluźnienia napięcia. Jeszcze rundka z „Dixitem” i byliśmy gotowi do rozmów, o tym jak w społeczności klasowej możemy być dla siebie wsparciem. Dzięki licznym ćwiczeniom warsztatowym i różnym aktywnościom uczniowie współpracowali ze sobą. Później omawialiśmy je w kręgu. Ta formuła sprawdziła się. A ja po raz kolejny doświadczyłam wagi relacji i uważności, przypominając sobie słowa K. Hurley: „Ludzie nie zmieniają swojego zachowania, gdy inni na nich wrzeszczą, zawstydzają, lub odsyłają żeby pobyli sami. Ludzie zmieniają swoje zachowania, gdy czują się wysłuchani, zrozumiani i kochani. Wzrost i zmiana potrzebuje bliskiej więzi i współczucia.” I jeszcze krótka myśl Korczakowska … „nie ma dzieci, są ludzie”.


Tajemniczy list z Lesotho
 

 

Dzieci uczą się wtedy gdy są zaskakiwane, kiedy mają szansę uruchomić jak najwięcej zmysłów, są aktywne, pracują według własnego tempa oraz doświadczają poczucia sukcesu. Tajemniczy list z Afryki zaadresowany do konkretnej klasy w konkretnej łomżyńskiej szkole podstawowej okazał się trafionym pomysłem na rozpoczęcie warsztatów edukacyjnych zaproponowanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną Nr 2 w Łomży. Głównym celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na to, czym jest empatia. Scenariusz zajęć skonstruowany był tak, aby jak najwięcej działań było po stronie uczniów. Zatem to on badali zawartość listu, czytali i oglądali to co przygotowała dla nich Lineo. Szukali Lesotha na mapie lub globusie po czym zaznaczali państwo na swoich konturach mapy. Dyskutowali o tym, czym jest empatia na podstawie materiałów oraz w odniesieniu do swoich społeczności klasowych, rangowali zdjęcia przedstawiające różne sytuacje związane z okazywaniem empatii. Ponad to szacowali swoje głosy oraz samodzielnie konstruowali definicję empatii, którą później wspólnie powtarzaliśmy na różne sposoby.

W efekcie zajęcia pomogły uczniom:

     dostrzegać wartość empatii,

     rozumieć potrzeby innych osób,

   rozwijać umiejętność empatycznego zachowania poprzez: uważne słuchanie drugiej osoby ; zadawanie pytań podczas rozmowy ; nieporównywanie uczuć drugiej osoby ze swoimi, nieocenianie ; niedoradzanie rozwiązań, gdy ktoś o to prosi.



                                              
 

I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Łomży oraz  Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji  serdecznie zapraszają nauczycieli i młodzież Państwa Szkoły do wzięcia udziału

w VII Powiatowym Konkursie Recytatorskim „ZNAM ZIEMIĘ ŁOMŻYŃSKĄ”

pod HONOROWYM PATRONATEM

PREZYDENTA MIASTA ŁOMŻY i STAROSTY ŁOMŻYŃSKIEGO

 

Konkurs odbędzie się dnia 7 kwietnia 2020 roku o godzinie 10.00 w Auli I Liceum Ogólnokształcącego

w Łomży.


Pomóc uczniom zrozumieć mechanizm stresu
 
 
 
       Nie jest specjalnym odkryciem, że współczesny świat, w którym funkcjonują dzisiejsze nastolatki ogromnie różni się od tego sprzed lat. XXI wiek „przyniósł” problemy, które nie tylko dla nich są nowe i trudne. Stąd pomysł na zajęcia warsztatowe w szkołach, których celem jest pokazanie uczniom mechanizmu powstawania stresu oraz możliwości przerwania go w najbezpieczniejszy dla zdrowia sposób. Uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 1 w Łomży za najbardziej stresogenne sytuacje uznali te związane z pracami domowymi, brakiem umiejętności uczenia się, konfliktami z rodzeństwem oraz przegranymi w grach on-line. Pracując w grupach uczestnicy opisywali możliwości odczuwania stresu na poziomie ciała, myśli, emocji i zachowań. Efektem końcowym było wspólne wydyskutowanie wniosku, że najkorzystniejszym sposobem rozładowania napięcia jest podjęcie ulubionej aktywności fizycznej, bowiem rozluźnione ciało i „przewietrzona głowa” sprzyjają dobrostanowi emocjonalnemu i mentalnemu. Stres nie jest potrzebnym i nie jest korzystnym elementem wychowania. Jego długotrwały wpływ destabilizuje układ nerwowy, zaburza fizjologię, stabilność emocjonalną i funkcje poznawcze.

 

Dlatego warto abyśmy my dorośli pamiętali o tym, że:

  • 1.     To, co dzieci odczuwają przez cały dzień, zostaje wpisane w ich układ nerwowy.
  • 2.     Nie można udawać pozytywnego stanu emocjonalnego.
  • 3.     Zestresowane nastolatki potrafią szybko zmieniać się w zdemotywowane nastolatki.
  • 4.     Uważne wsłuchanie się w problem jest częścią jego rozwiązania.
  • 5.     Zapewnienie nawet jednej pozytywnej motywacji może wyciągnąć młodego człowieka z zastoju.

III sesja edukacyjno - doradcza
 

17 lutego 2020r. odbyła się w Łomżyńskim  Centrum Rozwoju Edukacji  III sesja  pedagogów, psychologów i doradców zawodowych.  Gościem  zaproszonym z prelekcją  była p. Agnieszka Sadłowska  – pracownik socjalny z Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Łomży. Przedstawiła ciekawą ofertę warsztatową, skierowaną do dzieci i młodzieży z łomżyńskich szkół.  „ Pomysł na problem ”  i   „Komunikacja bez przemocy”- psychoedukacja w zakresie wzmacniania kompetencji w radzeniu sobie przez młodzież z problemami okresu dorastania (prezentacja w załączniku). Szkoły zainteresowane współpracą  proszone są o kontakt z OIK Łomża

 

         Następnie  omówiono  zagadnienia związane z V Giełdą  Szkół Ponadgimnazjalnych, która odbędzie się 18 marca 2020r. Patronat honorowy nad imprezą objął prezydent Miasta Łomża pan Mariusz Chrzanowski. Odbyło się  losowanie stanowisk i kolejności wystąpień (załącznik graficzny).  Omówiono sprawy organizacyjne, logistyczne i techniczne związane z organizacją Targów. Materiały, które będą prezentowane podczas Giełdy należy przesłać do 10 marca 2020 r. na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.   Przypomniano także, że 11 marca 2020 r. odbędzie się XX Giełda Pomysłów na Życie w III LO w Łomży.  Na ten moment swoją obecność  potwierdziło  27 uczelni wyższych. Maturzyści i uczniowie łomżyńskich szkół zaproszeni są  do III LO w godzinach 12.00-14.00.

         Na zakończenie przedstawiono harmonogram zaplanowanych przez doradców zawodowych wydarzeń.  Będą to: III spotkanie zawodoznawcze (kwiecień 2020) oraz  Quiz zawodoznawczy dla uczniów klas 7 szkół podstawowych (maj 2020). Planowane są także jeszcze dwie sesje  dla pedagogów, psychologów i doradców zawodowych .

 

Dziękując za obecność i współpracę pozdrawiamy serdecznie

Sylwia Lutostańska i Mariola Milewska

Doradcy zawodowi ŁCRE


 

Zawody branżowe potrzebne na rynku pracy – obwieszczenie MEN na 2020 r.

 

Już po raz drugi, w formie obwieszczenia, Minister Edukacji Narodowej ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Celem prognozy jest wskazanie, w jakim kierunku powinna rozwijać się oferta szkolnictwa branżowego w odniesieniu do potrzeb krajowego i wojewódzkiego rynku pracy.

Automatyk, elektromechanik, elektronik, elektryk, kierowca mechanik, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechatronik, murarz-tynkarz, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych, operator obrabiarek skrawających, ślusarz, technik automatyk, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik budowy dróg, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik elektronik, technik elektryk, technik energetyk, technik mechanik, technik mechatronik, technik programista, technik spawalnictwa, technik transportu kolejowego- to zawody o szczególnym znaczeniu dla rozwoju państwa.

Nieco inaczej wygląda lista dla województwa podlaskiego: automatyk, betoniarz-zbrojarz, blacharz, blacharz samochodowy, cieśla, cukiernik, dekarz, elektromechanik, elektromechanik pojazdów samochodowych, elektronik, elektryk, kierowca mechanik, krawiec, kucharz, lakiernik samochodowy, magazynier-logistyk, mechanik motocyklowy, mechanik pojazdów samochodowych, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, mechatronik, monter izolacji budowlanych, monter konstrukcji budowlanych, monter sieci i instalacji sanitarnych, monter stolarki budowlanej, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, murarz-tynkarz, obuwnik, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych, operator obrabiarek skrawających, piekarz, pracownik pomocniczy mechanika, pracownik pomocniczy stolarza, pracownik pomocniczy ślusarza, rolnik, stolarz, ślusarz, technik agrobiznesu, technik automatyk, technik budownictwa, technik budowy dróg, technik chłodnictwa i klimatyzacji, technik eksploatacji portów i terminali, technik elektronik, technik elektryk, technik energetyk, technik geodeta, technik informatyk, technik inżynierii sanitarnej, technik leśnik, technik logistyk, technik mechanik, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik mechatronik, technik pojazdów samochodowych, technik programista, technik przemysłu mody, technik robót wykończeniowych w budownictwie, technik rolnik, technik spawalnictwa, technik spedytor, technik technologii drewna, technik technologii żywności, technik teleinformatyk, technik tyfloinformatyk, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik weterynarii, technik żywienia i usług gastronomicznych.

Warto zatem przyglądać się takim rankingom, przy wyborze ścieżki edukacyjnej po szkole podstawowej i  przed wyborem kierunku studiów.

https://www.gov.pl/web/edukacja/zawody-potrzebne-na-rynku-pracy--obwieszczenie-ministra-edukacji-narodowej

 

Sylwia Lutostańska-doradca zawodowy ŁCRE


”Kim będę jak dorosnę”-zajęcia  doradcze w Przedszkolu nr 8 w Łomży

 

Dnia 16 grudnia  2019 r. doradczynie zawodowe z ŁCRE poprowadziły  zajęcia  z preorientacji zawodowej w grupie 5-cio latków „Słoneczek”  w Państwowym Przedszkolu  nr 8  w Łomży.

Kim będę, jak dorosnę? Może strażakiem, policjantem, kierowcą, rolnikiem, weterynarzem albo architektem czy detektywem?... Rozmawialismy o zaletach i trudnościach różnych zawodó1), oraz o predyspozycjach, jakie należy mieć, aby dany zawód dobrze wykonywać. Dzieci chętnie uczestniczyły w rozwiązywaniu zagadek o zawodach.  Odrywały zalety i wady różnych zawodów. Doskonale odgadły, dlaczego  praca rolnika, lekarza i listonosza jest  trudna, i czemu nie warto być śpiącym rycerzem …

Kolorowanki i naklejki , to nagroda za ciężką pracę dzieci, które zaskakiwały wiedzą i pomysłowością. Okazało się, że praca Mikołaja , mimo że ciekawa, należy do trudnych i niebezpiecznych J

Z  życzeniami  pogodnych i białych Świąt Bożego Narodzenia oraz  całym mnóstwem zamówionych  prezentów dziękują  doradcy zawodowi  ŁCRE – Sylwia Lutostańska i Mariola Milewska.

galeria zdjęć


Zajęcia z preorientacji zawodowej w  Przedszkolu  nr 1  w Łomży

 

13 grudnia 2019 r. w  Państwowym Przedszkolu  nr 1 w Łomży, w grupie 5-latków „Smerfów” odbyły się zajęcia z preorientacji zawodowej.  „Kim będę jak dorosnę?” - temat zajęć porusza i  ożywia, zwłaszcza , że dzieci już wiedzą, co będą robiły J Policjantki i żołnierze są w zakresie zainteresowania dziewcząt, a chłopcy chcą być nie tylko strażakiem czy rolnikiem, ale także muzykiem i  projektantem mody.  Niezmiennie strażak, policjant, lekarz, weterynarz  i nauczyciel to zawody , które wśród dzieci cieszą się dużą  popularnością. 

Zabawa w głuchy telefon, który przekazywał słowa - atrybuty zawodów wzbudziła chęć rywalizacji, a rozmowa o leniwym, śpiącym rycerzu, który nie chciał nic robić nastroiła do refleksji, że koniecznie w życiu trzeba się czymś ciekawym zająć.

Serdecznie dziękuję za zaproszenie p. Aldonie Wojewodzie, wychowawczyni grupy, a dzieciom życzę wytrwałości  w dążeniu do już określonych , pięknych ideałów.

galeria zdjęć

 

Sylwia Lutostańska –doradca zawodowy ŁCRE


Pasja, profesja, powołanie - zawody ochrony zdrowia

 

 glaeria zdjęć

Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji w Łomży dnia 10 grudnia 2019r. zorganizowało  drugie już spotkanie w ramach cyklu spotkań zawodoznawczych dla młodzieży, pod hasłem „Pasja, profesja, powołanie”. Drugie z cyklu spotkań, pt. „Zawody ochrony zdrowia”, obejmowało zawody: ratownik medyczny, pielęgniarka, kosmetyczka, trener, dietetyk.

Do siedziby ŁCRE przybyli wraz z opiekunami uczniowie z klas VIII i VII łomżyńskich szkół podstawowych (SP1, SP2, SP4, SP7, SP9, SP10).

Uczniowie dowiedzieli się o predyspozycjach do wykonywania danego zawodu, wskazaniach i przeciwskazaniach zdrowotnych, ścieżce kariery oraz wadach i zaletach zawodów ochrony zdrowia. Uczniowie mogli obejrzeć sprzęt ratowniczy oraz karetkę Grupy Ratowniczej NADZIEJA służącą do transportu osób chorych, dietetycy z PWSIP wykonywali BMI - analizę składu ciała z omówieniem wyników, kosmetolożki z Gabinetu COSMEO robiły badanie komputerowe - diagnostykę skóry zakończoną konkursem, pielęgniarka z łomżyńskiego szpitala przekazywała praktyczne wskazówki dotyczące niełatwej pracy w tym zawodzie, a trener z KOFI SPORT przekazał jak zadbać o zdrowie rozwijając pasje sportowe.

Mamy nadzieję, że prezentacja profesji związanych z ochroną zdrowia stanie się inspiracją dla młodzieży przy wyborze dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Do zobaczenia na następnym spotkaniu z cyklu „Pasja, profesja, powołanie”.


Serdecznie dziękujemy za odpowiedź na zaproszenie i współpracę Instytucjom:

·         Szpital Wojewódzki im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży

·         Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży

·         Grupa Ratownicza NADZIEJA

·         Gabinety Kosmetyczne COSMEO

·         Kofi Sport

 

 

Doradcy zawodowi ŁCRE


 

Współpracujemy z :