Reklama
Reklama
W czasie deszczu dzieci się nudzą
 
       
         Podobnie jak podczas podróżny i zbyt długiego pobytu w jednym miejscu. Ale, czy nadal jest to prawdą? I tak i nie … to przewrotna odpowiedź. Z całą pewnością ogromne możliwości technologiczne „chronią” młodszych i starszych przed nudą. Ciągle coś oglądamy, skrolujemy, gramy, zamieszczamy, czytamy, udostępniamy. Teraz jeszcze uczymy się zdalnie, więc monitory i ekrany nieustanie  towarzyszą nam zarówno w pracy/nauce jak i rozrywce.   A nuda bywa przydatna, bowiem wyzwala naszą pomysłowość i kreatywność  niezależnie od wieku.
        Neurobiolodzy dowodzą, że mózg człowieka jest organem społecznym. Jeśli ma do wyboru informację o człowieku i o jakieś rzeczy, to zawsze wybierze to pierwsze. Zatem nasze mózgi otwarte są na relacje, rozmowy i uwagę drugiego człowieka. Dzieci chętnie odklejają się od cyfrowych atrakcji kiedy proponuje im się aktywności związane ze wspólną zabawą. Poniżej kilka propozycji zabaw słownych do zaproponowania rodzicom nie tylko na czas pandemii ale także na czas podróży i deszczu i w każdej innej sytuacji.

Litera „P” rządzi

Dlaczego akurat „P”? Ciekawostka!! Podobno najwięcej liter w języku polskim zaczyna się na literkę „p”. Wykorzystał to Robert Szecówka-Robs, który w 2000 roku napisał powieść pt. „Pałer”, posługując się tylko słowami na literę „p”. Ten żart literacki liczy 20 tysięcy wyrazów.

Stąd pomysł na zabawę, w której opisujemy jakiś wyraz używając innych, zaczynających się tylko na literę „p”. Przykład: kwiat: pachnie – płatki – podlewanie.

Co zabiorę na wycieczkę?

Wspólnie z dziećmi wymyślamy co zabierzemy na wycieczkę. Jeden warunek wszystkie przedmioty muszą zaczynać na literę imienia.

Kot ministra

Jedna osoba mówi w myślach alfabet, inna w pewnym momencie mówi STOP. Na wylosowaną w ten sposób literę alfabetu każdy po kolei podaje jedno określenie dla KOTA MINISTRA. Za każdym razem pojawia się zdanie KOT MINISTRA JEST… Przykład na literę K: Kot ministra jest kolorowy, Kot ministra jest krótki, Kot ministra jest konkretny itd.

Utwórz wyrazy

Uczniowie wymyślają jak najwięcej wyrazów, które:

- zaczynają się od jakiejś cząstki (np.: rad- : radio, radość, Radom);

- kończą się jakąś grupą literową (np.: -ant : policjant, bażant, kant);

- zaczynają się i kończą na podane litery (np.,: m … k, mak, mruk, melancholik).

Moja ciocia ma sklep

Zaczynamy od wylosowania litery. Następnie w szybkim tempie dziecko na wybraną literę wymienia trzy przedmioty dokańczając zdanie: MOJA CIOCIA MA SKLEP, W KTÓRYM SPRZEDAJE…. W danej rundzie przedmioty nie mogą się powtarzać. Na przykład: Moja ciocia ma sklep i sprzedaje w nim aligatory, abażury i arbuzy, itd.

Obrazkowe przeciwieństwa

Gra w skojarzenia, której bohaterami są antonimy czyli przeciwieństwa oraz przymiotniki. Jedna osoba wymienia dowolny przymiotnik, a druga musi podać jego przeciwieństwo, ale w formie rzeczownika, czyli coś, co obrazuje tę relację i znajduje się na drugim biegunie. Oto przykłady: ZIMNY – OGIEŃ, NISKI – WIEŻOWIEC, SZARY – TĘCZA, itd. Co ciekawe w grze tej może być wiele odpowiedzi i skojarzeń, wedle własnych doświadczeń i wyobraźni.

 

oprac. Marta Brzozowska

 

SUPER pamięć i MEGA  koncentracja

#uczeń ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

 

„W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych zajęcia adresowane do uczniów ze specjalnymi potrzebami, w tym tych objętych kształceniem specjalnym i pomocą psychologiczno-pedagogiczną, organizuje się również za pomocą metod i technik kształcenia na odległość. Przedstawiamy kilka rekomendacji dotyczących pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, które mogą być przydatne zarówno nauczycielom, jak i rodzicom.” Cytat pochodzi ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej: https://www.gov.pl/web/edukacja/wsparcie-uczniow-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi  a w jego rozwinięciu znajdują się szczegółowe wytyczne wraz z propozycjami realizacji wybranych zagadnień z tego zakresu edukacji.

Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji chętnie wesprze nauczycieli dorzucając pomysł na zdalne zajęcia, które umożliwiają  ćwiczenie koncentracji uwagi oraz pamięci. Do wykorzystania jest 8 minutowy filmik podzielony na dwa obszary. Pierwsze 5 minut to odtworzony fragment książki: „Znowu historyjki na raz” autorstwa Bernarda Friot. Drugą część stanowią pytania do tekstu. Uczniowie  w swoich domach będą potrzebowali kartkę papieru np. A4  i coś do pisania.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=il72VN3Nyvs

 

 

Ku pamięci, czyli jak działają poszczególne jej rodzaje

 

PRZECHOWALNIE PAMIĘCI

oprac. Marta Brzozowska (z wykorzystaniem materiałów I. Banaszczyk i M. Buda)


Historie, które zmieniają podejście do wychowania
 
 

„Jean z dżungli” autorstwa Geralyn Gendreau to niezwykła historia kobiety, która jako bardzo młoda osoba wyruszyła do amazońskiej dżungli, gdzie przez wiele miesięcy obserwowała życie plemiona Yequana. Opisała i porównała postawy, siłę oraz wyraz twarzy Nowojorczyków i Indian. Zaskakujące jest to jak cywilizowany obywatel świata „blado” zaprezentował się w zestawieniu z Yequaną.  Kontrasty ujmują,  a zwłaszcza te związane z wychowywaniem dzieci. Szczegóły  oddziaływań społecznych i rodzicielskich zostały opisane w drugiej publikacji już samej Jean Liedloff „W głębi kontinuum”. Warto sięgnąć po obie ponieważ wzajemnie dopełniają się.  Człowiek cywilizowany i Indianin różnią się pod każdym niemal względem, to oczywiste. Jean jednak najbardziej zainteresowała się aspektami wychowawczymi.  Publikacje dostarczają wielu refleksji, zwłaszcza o praktykach kar i nagród oraz pochwał i nagan. Antropolożka przekonuje i dowodzi, że dzieci to nie porcelanowe figurki, które trzeba ciągle chronić przed światem i przed nimi samymi. Indian  portretuje  jako osoby transparentne, rozluźnione oraz radosne, podczas gdy wizerunek i postawa cywilizowanego człowieka odzwierciedla raczej wewnętrzną jego walkę utrwaloną gniewnym lub kamiennym wyrazem twarzy. Jean odkryła, że źródłem niebywałego spokoju i pogodnego usposobienia  Yequana są działania zogniskowane  wokół sposobów wychowywania dzieci.

 

oprac. Marta Brzozowska


 

 

Nauka z wykorzystaniem motywu zagadek stała się już dość popularną formą edukacji. Ze wzglądu na swoją atrakcyjność polegającą na połączeniu podchodów z grą terenową  uczniowie chętnie angażują się w poszukiwanie rozwiązań. A o rezultacie decydują współpracująca ze sobą grupa uczniów rozszyfrowując szereg łamigłówek i zadań w ograniczonym czasie.  Dziś w związku ze zdalną nauką pojawiły się możliwości przeniesienia zadań tego typu do sieci. Dlatego pragnę przestawić i rekomendować materiały pomocne nauczycielom przy tworzeniu narzędzi edukacyjnych potrzebnych do stworzenia interaktywnych zagadek.

TWORZENIE ESCAPW GAME W GOOGLE FORMS
“Escape room krok po kroku” - prezentacja multimedialna Autorka: Lenamagda Magda
https://docs.google.com/presentation/d/1a_KdXoDkl7sOp1CYhEJVKud_OFZ-GoEaVTy1pM_lnvs/mobilepresent?fbclid=IwAR1zAQequL2PXZoaC11Zlxy-gAVSx2cDuZ3JWiwKPdYbUIofywWX-wHlmFw#slide=id.g729e8f9e86_0_151

Przykład wykorzystania Escape game w formularzu Google

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScoQC8oHehMsnnU_l-BjM3Ahrihvww_l0AEDhOnPl_4Bdl30w/viewform?fbclid=IwAR2cp-gBaYJtDiQhKkM795nn-PbLQrC906k3HGzHVfl3zYl-nOVg4_mhYMo

 

TUTORIAL NA YOUTUBE

Link:https://www.youtube.com/watch?v=OFm86ml1xU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2mo9V_wDv3FSTDrkfapY7alWr8gSzTgK_n87kiRR1RtAo0oTKObD4675g

JAK DZIAŁA GENIAL.LY?
https://polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2020/02/instrukcja-genially.html?m=1&fbclid=IwAR2w4tdksdTrfgIcC2BrDNZ1rf0o5HXt7DlLGzSaFvln8qdEADhsTwP8Y0o
 https://www.polskizklasa.pl/genialne-genially-czyli-instrukcja-dla-poczatkujacych/

 

                                                                       oprac. Marta Brzozowska


 
PADLET - wirtualną tablicą 
#zajęcia wychowawcze dla dzieci i młodzieży
 

        Akcja edukacyjna, która polega na narysowaniu, namalowaniu czy stworzeniu kartki/rysunku z życzeniami i podziękowaniami dla medyka jako symbol wdzięczności za ich trudną pracę i znak, że doceniamy i jesteśmy im wdzięczni. Kartki publikować można na klasowych wirtualnych tablicach, blogach, stronach szkół.

 Link do akcji:

 https://www.specjalni.pl/2020/03/kartka-dla-medyka-akcja-uczniow-i.html#more

 

Na www.padlet.com mnóstwo otwartych zasobów edukacyjnych nawiązujących do pracy medyków, lekarzy, pielęgniarek w formie interaktywnych puzzli, krzyżówek, rebusów i animacji.

#godzina wychowawcza dla młodzieży

Przyrzeczenie Lekarskie obowiązujące absolwentów kierunku lekarskiego oraz lekarsko-dentystycznego uczelni medycznych w Polsce brzmi następująco:

Przyjmuję z szacunkiem i wdzięcznością dla moich Mistrzów nadany mi tytuł lekarza i w pełni świadomy związanych z nim obowiązków przyrzekam:

1.     obowiązki te sumiennie spełniać,

2.     służyć zdrowiu i życiu ludzkiemu,

3.     według najlepszej mej wiedzy przeciwdziałać cierpieniu i zapobiegać chorobom, a chorym nieść pomoc bez żadnej różnic, takich jak rasa, religia, narodowość, poglądy polityczne, stan majątkowy i inne, mając na celu wyłącznie ich dobro i okazując im należny szacunek,

4.     nie nadużywać ich zaufania i dochować tajemnicy lekarskiej nawet po śmierci chorego,

5.     strzec godności stanu lekarskiego i niczym jej nie splamić, a do kolegów lekarzy odnosić się z należną im życzliwością, nie podważając zaufania do nich, jednak postępując bezstronnie i mając na względzie dobro chorych,

 

stale poszerzać swą wiedzę lekarską i podawać do wiadomości świata lekarskiego wszystko to, co uda mi się wynaleźć i udoskonali.


Pytania kluczowe
 
 
         Pytania kluczowe są cennym narzędziem pobudzania motywacji wewnętrznej  uczniów. Sprawdzają się zwłaszcza na początku zajęć, bo pozwalają skoncentrować uwagę już na samym starcie. Formułowanie takich pytań jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza jeśli chcemy żeby nawiązywało do celów lekcji. Przymiotnik „kluczowe” jest istotny, bowiem sugeruje otwieranie czegoś. W sytuacji edukacyjnej odnosi się do otwierania procesu uczenia się poprzez osobiste zaangażowanie ucznia. Jednym z kryteriów konstruowania pytań kluczowych jest to, aby odnosiło się ono do rzeczywistości, było zakotwiczone w „tu i teraz”. Dzięki temu nabiera większej mocy i determinacji w znalezieniu na nie odpowiedzi. Ponieważ w obecnym czasie pandemii nowego znaczenia nabiera słowo zdrowie i wyrażenia jemu pochodne, zachęcam do skorzystania z poniższych pytań kluczowych nawiązujących do tematu zdrowia człowieka.

 

 

Pytania kluczowe do tematu ZDROWIE

 

      » Co to znaczy być naprawdę zdrowym?

      » Dlaczego wykonywanie działań, które lubimy, przyczynia się do naszego zdrowia?

      » Co powoduje, że w obliczu wyzwania niektórzy się mobilizują, a inni rezygnują?

      » Jakie cechy osobiste pomogą ci radzić sobie z wyzwaniami i przeciwnościami losu?

      » Jaka jest różnica między „przeżywaniem” a „życiem”?

      » Dlaczego tak ważne jest dla nas, aby nasze życie miało „sens”?

      » Jak możemy wspierać osoby, które czują się samotnie?

 

 

oprac. Marta Brzozowska

(z wykorzystaniem materiałów CEO D.Sterna)


Animacje pomysłem na zdalne lekcje
 

Przekaz wizualny jest świetnym kanałem do poznawania rzeczywistości, nauki krytycznego myślenia, dyskusji oraz kształtowania społecznie pożądanych postaw. Zachęcam nauczycieli do skorzystania z poniższych przykładów jako inspiracji na lekcje wychowawcze, zajęcia z zakresu nauk społecznych i etyki. Może będą też impulsem do wykorzystania według własnych pomysłów i potrzeb. Animacje są krótkie i łatwo dostępne na kanale YouTube

Pierwsza propozycja to „Snack Attack” – zakres tematyczny animacji to powierzchowne ocenianie, stereotypy.

 

https://www.youtube.com/watch?v=38y_1EWIE9I

Pytania kluczowe do filmu:

      W jaki sposób można pokonać uprzedzenia społeczne?

      Jak małe działania mogą zmieniać nas samych i świat?

      Dlaczego ważne jest abyśmy potrafili rozpoznawać konkretne wzorce zachowań?

Druga propozycja to „Soar” – zakres tematyczny: spotkanie, porozumienie, relacje.

https://www.youtube.com/watch?v=eDkpVwrhYfo&list=PLAZc6Sdb0W-3ACecd0u6sIHo-zU3a4as2&index=29

Animację można potraktować jako bazę do wymyślenia przez uczniów dalszego ciągu wydarzeń lub pomysłów na zakończenia historii zarówno w języku polskim jak i obcym.

 

oprac. Marta Brzozowska


Serdecznym być
 

Warto. I nie chodzi tu o powszechny kontakt face to face (obecnie utrudniony ze względów epidemiologicznych)  ani zdalny, ale serdeczny, czyli od serca do serca. Moje obserwacje co do potrzeb uczniowskich kumulują się wokół potrzeby bycia autentycznie ważnym dla nauczyciela i rówieśników. Dawanie uwagi, czujność i ciekawość jest dla każdego ucznia ważnym elementem w kształtowaniu jego poczucia wartości i zdrowia psychofizycznego. Serdeczne relacje wpływają także na procesy poznawcze, to znaczy ułatwiają uczenie się. W relacji od serca do serca w mózgu aktywuje się supergwiazda wśród nauroprzekaźników, czyli oksytocyna, zwana „hormonem przywiązania”. Jej obecność wywołuje poczucie dobrostanu. I to jest idealny moment na zaciekawienie uczniów, rozpalenie ich motywacji wewnętrznej do działań, wyzwań, zadań i nauki. Jeśli my nauczyciele, pedagodzy, wychowawcy odważnie i z pewnym ładunkiem emocjonalnym zagramy sztukę matematyczną, przyrodniczą czy językową, to w mózgach uczniów „odpalimy” dopaminę, która również ma świetną opinię wśród neurotransmiterów. To „cząsteczka przyjemności”, dająca napęd i stymulująca motywację wewnętrzną.

Warto uczyć się od mistrzów dlatego polecam wystąpienia Rity Pierson.


Rita Pierson – amerykańska nauczycielka

W swoim wystąpieniu opowiada o roli relacji w edukacji, o trudnej nauce przepraszania za błędy i o tym, że dwie odpowiedzi poprawne bywają ważniejsze niż osiemnaście niepoprawnych.

http://www.bluus.nl/
 

Link do wystąpienia: https://www.youtube.com/watch?v=wzw_bEroAoM

Implementacja wystąpienia:

       Pojęcia kluczowe.

        Co mnie zaintrygowało, zaciekawiło, poruszyło?

       Czego jeszcze potrzebuję?

       Co mogłabym/mógłbym wykorzystać w swojej pracy?

 

oprac. Marta Brzozowska


Drodzy Uczniowie,

         W związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną w naszym kraju, brakiem możliwości kontaktu bezpośredniego, wszystkim zainteresowanym polecamy strony internetowe  z ciekawymi materiałami dotyczącymi doradztwa zawodowego. Zachęcamy do samodzielnej  lektury (wykaz poniżej).  W razie  pytań zachęcamy do konsultacji drogą elektroniczną:

   Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Doradcy zawodowi ŁCRE

 

www.doradztwo.ore.edu.pl

  • programy doradztwa zawodowego (dla dzieci i młodzieży w różnym wieku)
  • filmiki dotyczące wyboru szkoły i zawodu
  • wyszukiwarka szkół i placówek,
  • publikacje,

www.cdzdm.pl

  • informator o zawodach,
  • nowe zawody,
  • kwestionariusze zainteresowań,
  • testy predyspozycji zawodowych.

 

www.mapakarier.org

·         opisy różnych zawodów (ścieżki kariery, Miast Zawodów)

·         informacje związane z planowaniem kariery

www.progra.pl

  • informacje o rynku pracy,
  • klasyfikacja zawodów i specjalności

 www.perspektywy.pl

  • matura, studia, kierunki kształcenia, rankingi szkół.

www.tropiciel.maturzysty.pl

·         wyszukiwarka kierunków studiów na podstawie kryterium: przedmioty zdawane na maturze.

http://kwalifikacje.edu.pl/

  • informacje o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,
  • Polska Rama Kwalifikacji,
  • publikacje

https://www.otouczelnie.pl/artykul/2610/Licea-Lomza

·         informacje na temat wszystkich łomżyńskich liceów z odnośnikami do ich  stron internetowych

Przykładowe testy doradcze, które można wykonać samodzielnie:

·         https://yep.academy/test-predyspozycji/

·         http://www.doradcy-wroclaw.pl/attachments/article/111/Test%20inteligencji%20wielorakiej.pdf

·         http://archiwum.zsp1chojna.pl/Dokumenty/ankieta_sklonnoscizawodow.pdf

·         http://www.rpz.pceluban.pl/testy/#/index/Mg==/

·         http://testy.nf.pl/Test/123/Relacje-miedzyludzkie-test/

·         https://www.arealme.com/career/pl/

·         https://www.arealme.com/16types/pl/


Razem łatwiej i skuteczniej
 

Społeczność, grupa i wewnętrzne w niej interakcje są tymi elementami życia, które kształtują kompetencje poznawcze, zdolności praktyczne oraz określone postawy. Trudno jest nauczyć kogoś współpracy nie stymulując jej. Podobnie jest z decyzyjnością i odpowiedzialnością. Wymienione konstrukcje wymagają obecności drugiego człowieka oraz stworzenia warunków do parataktycznych ćwiczeń.  Podczas realizacji wielu warsztatów edukacyjno-wychowawczych w różnych placówkach oświatowych dało się wyraźnie zauważyć i odczuć brak tych umiejętności wśród dzieci i młodzieży. Uczniowie mieli ogromne trudności z tym aby podzielić sią na zespoły i w nich współpracować. Źle reagowali na narzucony podział i jednocześnie sami nie potrafili doprowadzić do tego aby powstały grupy robocze. Niemal zawsze ktoś pozostawał sam, bez zaproszenia do współpracy. Odniosłam wrażenie, że młodzi ludzie nie mają zbyt częstych okazji do pracy zespołowej zwłaszcza w losowych, przypadkowych grupach.  Współpracy można i warto uczyć już od początku edukacji przedszkolnej czy wczesnoszkolnej, bo daje wymierne atuty w postaci:

» wzmacniania wewnętrznych relacji,

» ujawniania mocnych stron i talentów,

» nauki odpowiedzialności,

» przygotowania do wystąpień publicznych,

» uczenia się od siebie nawzajem,

» szansy na pokonanie własnych ograniczeń np. nieśmiałości,

» zachęty do słuchania i dyskutowania

» nauki życzliwości i tolerancji.

 

          Najefektywniej zdolności współpracy uczymy się wtedy, gdy jest potrzeba realizacji celów z osobami które mniej znamy. Kiedy grupa jest przypadkowa i pojawiają się inne osoby niż zazwyczaj mobilizacja i uwaga zwiększa się, ponieważ na nowo trzeba zdefiniować role i podzielić zadania. Za każdym razem jest to inne doświadczenie komunikacyjne i interakcyjne. Żeby móc spełnić kryterium pracy uczniów w różnych grupach w myśl „losowości” zachęcam do skorzystania z niżej przedstawionych pomysłów.

BAZA POMYSŁÓW DZIELENIA NA GRUPY

kolorowe cukierki np M&M ; spinacze do ubrań, karteczki,

puzzle – można zrobić samemu z widokówek, zdjęć, plakatów (daje to możliwość dowolnego podziału nawet w sytuacji nieparzystej liczny uczniów),

miasta – paski papieru z wybranymi nazwami miast – uczniowie szukają między sobą tych z danego państwa i w ten sposób tworzą podgrupy,

postacie – uczniowie losują kartki z bohaterami lektur. Wspólny tytuł tworzy zespół. Podobnie można wykorzystać filmy i bajki,

Czarny Piotruś – losowanie kart przy podziale na pary,

Tribondy – przy podziale na trójki – szukanie wspólnego znaczenia np. rycerz-xero-obraz

Słowo - słowa pasujące do siebie np. Hiszpania – plaża – wakacje,

Memory – do podziału na pary,

Ilość liter w imieniu, nazwisku,

Sznurki – trzeba połączyć ze sobą 3,4 lub 5 różnych sznurków (co umożliwia tworzenie grup o nieparzystej liczbie osób). Nauczyciel trzyma sznurki w ten sposób żeby uczniowie widzieli tylko zwisające końce. Uczestnicy chwytają za nie, prowadzący uwalania górną część sznurków i tak powstają podgrupy.

 

oprac. Marta Brzozowska


Współpracujemy z :