Oferta
Plan pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 w Łomży
Łomżyńskiego Centrum Rozwoju Edukacji w Łomży
na rok szkolny 2019/2020
ZADANIE PORADNI wynikające z rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych 1.Diagnozowanie dzieci i młodzieży
|
| ||||||||
Rodzaj zadania
| Osoba/y realizująca/e zadanie | Termin realizacji Częstotliwość | Sposób dokumentowania | Uwagi |
| ||||
1. Diagnozowanie dzieci i młodzieży w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych: · diagnoza rozwoju psychomotorycznego dzieci w wieku od 0-6 roku życia, · diagnoza trudności wychowawczych i problemów emocjonalnych z uwzględnieniem uwarunkowań rodzinnych, · badania dzieci i uczniów z różnego rodzaju zburzeniami rozwojowymi, · diagnoza możliwości intelektualnych uczniów, · diagnoza przyczyn trudności ucznia w nauce, · diagnoza poziomu dojrzałości poznawczej, emocjonalnej i społecznej dziecka, · diagnoza wad wymowy, ocena stopnia rozwoju mowy.
| psycholodzy, pedagodzy poradni
logopedzi poradni | cały rok szkolny | zarejestrowanie dziecka w bazie komputerowej i zaznaczenie, że przeprowadzono diagnozę |
|
| ||||
2. Diagnoza słuchu obwodowego oraz diagnoza centralnego przetwarzania słuchowego z wykorzystaniem systemu SAT II.
| J. Rakowska-surdopedagog K. Pawelec-surdologopeda | cały rok szkolny | zarejestrowanie dziecka w bazie komputerowej i zaznaczenie, że przeprowadzono diagnozę
|
|
| ||||
3. Wydawanie opinii w sprawach określonych w ustawie prawo oświatowe oraz w innych przepisach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
| psycholodzy, pedagodzy, logopedzi poradni po przeprowadzonej diagnozie | cały rok szkolny | opinia dla dziecka lub ucznia z wnioskiem rodzica lub pełnoletniego ucznia o wydanie opinii |
|
| ||||
4. Orzekanie o: · potrzebie kształcenia specjalnego, · potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, · potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, · potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych. | psycholodzy, pedagodzy, logopedzi poradni powołani w skład zespołu przez przewodniczącego Zespołu Orzekającego Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 | cały rok szkolny - zgodnie z napływającymi wnioskami i wyznaczonymi terminami spotkania ZO | przeprowadzenie procedury wydawania orzeczeń zgodnie z liczbą wniosków, które wpłynęły do ZO |
|
| ||||
5. Zbieranie opinii na temat dziecka lub ucznia od nauczycieli z placówek, do których uczęszcza w celu uzyskania informacji o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, problemach dydaktycznych i wychowawczych. | psycholodzy, pedagodzy poradni
| Cały rok szkolny -zgodnie z potrzebami | opinie przekazane ze szkół, notatki z rozmów. |
|
| ||||
6. Badania przesiewowe uczniów klas I w zakresie ryzyka dysleksji.
| M. Dąbrowska – pedagog A. Filipiuk- psycholog D. Kudaj-psycholog J. Rakowska-pedagog A. Wincenciak-pedagog
| październik/listopad 2019 maj/czerwiec 2020 | raport po badaniu |
|
| ||||
7. Logopedyczne badania przesiewowe.
| J. Szczepocka-neurologopeda | Przedszkole Publiczne nr 4 w Łomży – ok.150 dzieci | raport po badaniu |
|
| ||||
8. Badanie przesiewowe testem uzdolnień wielorakich. | A. Filipiuk - psycholog E. Frołow-pedagog D. Kudaj-psycholog E. Duchnowska-pedagog
| wg potrzeb rok szkolny 2019/2020 | raport po badaniu |
|
| ||||
9. Przesiewowe badania „Platformą do badań zmysłu”. | M. Kaseja-pedagog | wg zgłoszeń, cały rok szkolny
| rejestracja w bazie |
|
| ||||
ZADANIE PORADNI wynikające z rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych 2.Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno- pedagogicznej
|
| ||||||||
ZAJĘCIA GRUPOWE DLA DZIECI I UCZNIÓW REALIZOWANE NA TERENIE PORADNI
|
| ||||||||
Rodzaj zajęć Cel | Osoba realizująca zadanie | Termin realizacji Częstotliwość Adresaci | Sposób dokumentowania | Uwagi |
| ||||
1. Zajęcia logopedyczne z elementami logorytmiki dla uczniów klas I-III i dzieci z wadami artykulacyjnymi Cele zajęć: - profilaktyka logopedyczna - usprawnianie narządów artykulacyjnych - usprawnianie koordynacji: wzrok-słuch-ruch - ćwiczenia pamięci wzrokowo-słuchowej - usprawnianie motoryki dużej i małej - ćwiczenia rytmiczne, taneczno-ruchowe - ćwiczenie oddechu (tor, siła, kierunek, długość) - ćwiczenia fonacyjne - aktywizacja społeczna i kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
| A. Pyczot – logopeda
K. Pawelec-logopeda
| cały rok szkolny raz w tygodniu uczniowie klas I-III, dzieci z wadami artykulacyjnymi,
1 tydzień ferii zimowych, 1 tydzień w wakacje | dziennik zajęć – dokumentacja poradni
dokumentacja poradni |
|
| ||||
2. Stymulacja rozwoju mowy Cele zajęć: - profilaktyka logopedyczna - usprawnianie narządów artykulacyjnych - usprawnianie motoryki dużej i małej - ćwiczenia skupiania uwagi słuchowej, wzrokowej - kształtowanie umiejętności różnicowania dźwięków niewerbalnych oraz dźwięków mowy - rozwijanie umiejętności naśladowania (werbalnego i niewerbalnego) - ćwiczenia oddechowe - ćwiczenia wokalizacji - rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała - ćwiczenia rytmiczne, taneczno-ruchowe - aktywizacja społeczna i kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
| A. Pyczot – logopeda K. Pawelec - logopeda | cały rok szkolny raz w tygodniu, dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci z opóźnionym rozwojem mowy | dziennik zajęć – dokumentacja poradni |
|
| ||||
3. Bystrzaki – trening kreatywności Cel: - pobudzanie u dzieci zdolności i możliwości twórczych, - rozwijanie dziecięcej wyobraźni, - kształtowanie tolerancji wobec różnorodności pomysłów i rozwiązań, - rozwijanie świadomości swoich mocnych i słabych stron, - doskonalenie umiejętności współpracy.
| E. Frołow- pedagog | ferie zimowe i wakacje raz w tygodniu uczniowie klas I-III
| dokumentacja poradni |
|
| ||||
4. Terapia ręki Cel: usprawnianie i rozwijanie małej motoryki. Usprawnianie motoryki dużej. | M. Dąborowska-pedagog,
K. Pawelec- logopeda | cały rok – raz w tygodniu,
w miarę zgłaszanych potrzeb | dokumentacja poradni
dokumentacja poradni |
|
| ||||
5.Zajęcia warsztatowe pt. „Twórczy umysł” Cel: rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia.
| A. Filipiuk-psycholog | raz w tygodniu (łącznie 8 spotkań) dla uczniów kl. IV-VIII w miarę potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
6. Mediacje w sytuacjach konfliktów w rodzinie na płaszczyźnie rodzic-dziecko. Cel: Celem mediacji jest znalezienie akceptowanego przez nastolatka i rodziców rozwiązania konfliktu, ustalenie przez nich samych zasad, które zobowiązują się przestrzegać.
| E. Frołow-pedagog | w miarę zgłaszanych potrzeb
| dokumentacja poradni |
|
| ||||
5. Wakacje i ferie z logopedą.
| K. Pawelec-logopeda | wakacje i ferie | dokumentacja poradni |
|
| ||||
6. Zagraj w planszówkę – czyli terapia pedagogiczna na wesoło. Spotkania warsztatowe. Cel: Usprawnianie zaburzonych funkcji z wykorzystaniem gier edukacyjnych.
| E. Duchnowska-pedagog | wakacje i ferie zimowe | dokumentacja poradni |
|
| ||||
7. Trening umiejętności życiowych Cel: rozwój umiejętności emocjonalno-społecznych. | A. Filipiuk-psycholog | raz w tygodniu (łącznie 8 spotkań) dla uczniów kl. IV-VI w miarę potrzeb
| dokumentacja poradni |
|
| ||||
8. Czytanie ze zrozumieniem – zajęcia w grupie max.4-osobowej dedykowane uczniom klas II szkoły podstawowej Cel: Usprawnianie techniki czytania ze zrozumieniem. | E. Duchnowska-pedagog
| ferie zimowe | dokumentacja poradni |
|
| ||||
WSPARCIE DZIECI I MŁODZIEŻY WYMAGAJĄCYCH POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
|
| ||||||||
Rodzaj zajęć | Osoba realizująca zadanie | Termin realizacji Częstotliwość | Sposób dokumentowania | Uwagi |
| ||||
1. Indywidualne poradnictwo psychologiczne dla młodzieży. Cel: pokonywanie barier emocjonalnych, wzmacnianie poczucia własnej wartości, pomoc w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, osobistych i w relacjach rówieśniczych.
| Z. Reterska-psycholog A. Filipiuk-psycholog | cały rok szkolny, wg zgłaszanych potrzeb, częstotliwość spotkań ustalona po rozpoznaniu problemu | dokumentacja poradni |
|
| ||||
2. Doskonalenie czytania i pisania z wykorzystaniem gier i zabaw Cel: usprawnianie techniki, tempa i rozumienia czytanego tekstu oraz kształtnego i poprawnego pisania z wykorzystaniem atrakcyjnych dla dziecka metod i form pracy.
| E. Frołow-pedagog | cały rok szkolny, raz w tygodniu | dokumentacja poradni, dziennik |
|
| ||||
3. Indywidualne konsultacje z wykorzystaniem metod coachingowych. Cel: Spotkania służą wsparciu młodzieży w poszukiwaniu własnych zasobów i możliwości rozwiązywania trudnych dla nich sytuacji.
| E. Frołow-pedagog | w miarę zgłaszanych potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
4. Rehabilitacja słuchu i mowy: - terapia logopedyczna – korekcja wad wymowy i usprawniania aparatu artykulacyjnego, - rehabilitacja słuchu i mowy – budowanie systemu językowego dziecka oraz rozwijanie funkcji słuchowych, - terapia z wykorzystaniem metody werbalno – tonalnej, - terapeutyczny program dla małych dzieci z wadą słuchu Sound Fondation for Babies - zajęcia terapeutyczne od 1 roku życia.
| K. Pawelec-surdologopeda | cały rok szkolny, w miarę potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
TERAPIA DZIECI I MŁODZIEŻY ORAZ ICH RODZIN
|
| ||||||||
Rodzaj zajęć | Osoba realizująca zadanie | Termin realizacji Częstotliwość Forma | Sposób dokumentowania | Uwagi |
| ||||
1. Terapia metodą EEG-Biofeedback Cel terapii: - poprawa parametrów przebiegu fal mózgowych w ćwiczonych punktach, - poprawa funkcjonowania w zaburzonych sferach, - doskonalenie koncentracji uwagi, wyciszenie, - wzmocnienie procesów poznawczych, - złagodzenie stresu i napięcia emocjonalnego.
| B. Witkowska- psycholog Z. Reterska-psycholog | cały rok szkolny, raz w tygodniu, zajęcia indywidualne | dokumentacja poradni |
|
| ||||
2. Diagnoza EEG Biofeedback (wywiad z rodzicem, wykonanie mapingu) Cel: Na podstawie diagnozy określamy zakres trudności dziecka i dobieramy odpowiedni program terapeutyczny 3. Treningi (terapia) EEG Biofeedback Cel: W celu uzyskania poprawy funkcjonowania pacjenta w zakresie: koncentracji, motywacji, rozumienia poleceń, trudności w mówieniu itp. | J. Szczepocka-neurologopeda | cały rok szkolny w miarę potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
4. Terapia pedagogiczna/ zajęcia korekcyjno – kompensacyjne Cel: usprawnianie funkcji percepcyjno - motorycznych, nauka i doskonalenie umiejętności czytania i pisania, trening ortograficzny.
| pedagodzy | raz w tygodniu, zajęcia indywidualne | dokumentacja poradni; dziennik zajęć |
|
| ||||
5. Indywidualna terapia psychologiczna Cel: wsparcie rodziców dzieci przedszkolnych w postępowaniu wychowawczym, zmotywowanie ich do zajęć i zabaw z dzieckiem sprzyjających jego rozwojowi i przygotowaniu do wychowania przedszkolnego lub nauki w szkole.
| A. Sobocińska-psycholog | w miarę potrzeb, dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, które wymagają pomocy psychologicznej, a nie otrzymują jej w przedszkolu | dokumentacja poradni; dziennik zajęć |
|
| ||||
6. Terapia logopedyczna Cel: Korygowanie wad i nieprawidłowości artykulacyjnych, rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka.
| J. Szczepocka-neurologopeda | w miarę potrzeb | dokumentacja poradni; dziennik zajęć |
|
| ||||
7. Logopedyczne zajęcia grupowe: Logorytmika – zajęcia grupowe usprawniające percepcję słuchową, Trening słuchowy w grupie – terapia muzyką, ruchem i słowem.
| K. Pawelec-surdologopeda | w miarę potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
8. Konsultacje dla rodziców.
| M. Dąbrowska-pedagog | w miarę potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
9. Indywidualna terapia psychologiczna dla dzieci zdolnych Cel: - stymulacja rozwoju poznawczego, - rozbudzanie zainteresowań nauką poprawa funkcjonowania emocjonalnego i społecznego, - nauka praktycznych umiejętności podnoszenia skuteczności funkcjonowania w zakresie organizacji pracy intelektualnej i technik uczenia się, - nauka sposobów redukcji stresu i utrzymywania pozytywnego nastroju, - nauka relaksacji.
| D. Kudaj-psycholog | raz w tygodniu | dokumentacja poradni |
|
| ||||
10. Terapia psychologiczna (zaburzenia emocjonalne, lękowe, adaptacyjne, depresyjne w relacjach z innymi). Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy i umiejętności radzenie sobie z emocjami w relacjach z innymi, podwyższanie poczucia własnej wartości, minimalizowanie niepożądanych objawów, poprawa funkcjonowania.
| M. Pękalak-Pawłowicz-psycholog | raz w tygodniu, spotkania indywidualne | dokumentacja poradni |
|
| ||||
11. Terapia Instrumental Enrichment (Metoda Feuersteina) dla dzieci z uogólnionymi trudnościami w uczeniu, nieharmonijnym rozwojem intelektualnym, ewent. z dysleksją rozwojową, dyskalkulią, obniżoną sprawnością intelektualną, ADHD. Cel: Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy o własnych deficytowych funkcjach poznawczych oraz nabycie umiejętności ich rozwijania, co przekłada się na poprawę funkcjonowania w codziennym życiu.
| M. Pękalak-Pawłowicz-psycholog | raz w tygodniu, przez cały rok szkolny | dokumentacja poradni |
|
| ||||
12. Indywidualna terapia psychologiczna dzieci i młodzieży. Cel: - wspieranie rozwoju psychospołecznego dziecka, - przezwyciężanie występujących dysharmonii w rozwoju poznawczym i emocjonalnym, - poprawa funkcjonowania psychicznego, emocjonalnego i społecznego.
| A. Filipiuk-psycholog | raz w tygodniu, zajęcia indywidualne | dokumentacja poradni |
|
| ||||
13. „ Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera” – grupa wsparcia dla rodziców dzieci do 7 roku życia. Cele: - poznanie przyczyn, objawów, sposobów terapii dziecka ze spektrum autyzmu, - pomoc rodzicom w rozwiązywaniu doraźnych problemów wychowawczych i rodzinnych, - pomoc rodzinie w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu przeżywanych przez nią trudności z uwzględnieniem roli każdego z jej członków.
| A. Wincenciak-pedagog | cały rok szkolny, raz w miesiącu, spotkania grupowe i indywidualne | dokumentacja poradni |
|
| ||||
POMOC RODZICOM W ROZPOZNAWANIU I ROZWIJANIU INDYWIDUALNYCH POTRZEB ROZWOJOWYCH I EDUKACYJNYCH MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY ORAZ W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW EDUKACYJNYCH I WYCHOWAWCZYCH
|
| ||||||||
Rodzaj zajęć Cel | Osoba realizująca zadanie | Termin realizacji Częstotliwość | Sposób dokumentowania | Uwagi |
| ||||
1. Udzielanie porad i konsultacji po przeprowadzonej diagnozie dziecka, wyjaśnienie mechanizmów funkcjonowania i wskazywanie sposobów rozwiązania zgłaszanego problemu. Cel: Omówienie wyników diagnozy oraz przekazanie wskazówek do dalszej pracy z dzieckiem.
| psycholodzy, pedagodzy, logopedzi poradni
| cały rok szkolny | dokumentacja poradni |
|
| ||||
2. Kierowanie rodziców do lekarzy specjalistów w celu ustalenia medycznych przyczyn występujących trudności oraz ich leczenia.
| psycholodzy, pedagodzy, logopedzi poradni
| cały rok szkolny | dokumentacja poradni |
|
| ||||
3. Warsztaty rozwijające kompetencje wychowawcze rodziców pt. „Kochać i wymagać” Cel: - wzrost umiejętności wychowawczych rodziców, - poprawa skuteczności oddziaływań wychowawczych rodziców wobec dzieci. | A. Filipiuk - psycholog | w miarę potrzeb, raz w tygodniu (łącznie 10 spotkań) | dokumentacja poradni |
|
| ||||
4. Indywidualne konsultacje i poradnictwo psychologiczne dla rodziców dzieci z problemami zdrowotnymi, zagrożonymi niepełnosprawnością i niepełnosprawnymi. Cele: wsparcie psychiczne rodzica i pomoc w zaakceptowaniu nowej/innej sytuacji życiowej; nauka nowych umiejętności w roli rodzica dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi; doskonalenie umiejętności opiekuńczo – wychowawczych; wzmacnianie relacji rodzinnych, małżeńskich; wzbogacenie wiedzy na temat form i metod pracy z dziećmi zagrożonymi niepełnosprawnością lub niepełnosprawnymi; przekazanie rodzicom o możliwościach wsparcia dziecka niepełnosprawnego w systemie edukacji. | Z. Reterska-psycholog | cały rok szkolny, w miarę potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
5. Konsultacje indywidualne z wykorzystaniem metod coachingowych Cel: wsparcie rodziców w pełnieniu ich funkcji opiekuńczych, wychowawczych, w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi. | E. Frołow-pedagog | w miarę zgłaszanych potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
6. Indywidualne konsultacje z tyflopedagogiem.
| M. Kaseja-tyflopedagog | w miarę zgłaszanych potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
7. Indywidualne konsultacje psychologiczne dla rodziców, dzieci i młodzieży z zaburzeniami lękowymi, emocjonalnymi, trudnościami wychowawczymi. | M. Pękalak-Pawłowicz-psycholog, A. Filipiuk-psycholog | cały rok szkolny | dokumentacja poradni |
|
| ||||
8. „Typowe i nietypowe zachowania nastolatków” –spotkanie grupowe Cele: przedstawienie rodzicom charakterystyki przemian okresów rozwojowych, mechanizmów zaburzeń emocjonalnych, objawów zaburzeń dzieci i nastolatków oraz typowych zagrożeń, na które mogą być one narażane, wspieranie umiejętności porozumiewania się z dziećmi i adolescentami, tajniki oddziaływań wychowawczych pozwalających na zapobieganie zaburzeniom i trudnościom wychowawczym.
| M. Pękalak-Pawłowicz-psycholog | wakacje, ferie zimowe 3 spotkania 1-godzinne | dokumentacja poradni |
|
| ||||
9. Szkoła dobrych rodziców Cele: Nabywanie praktycznej wiedzy i umiejętności pracy (opartej na wspieraniu dziecka, nagradzaniu pożądanych zachowań, wykorzystywaniu konkretnych technik behawioralnych, organizowaniu działań dziecka i wspieraniu interakcji społecznych) z dzieckiem nadpobudliwym w domu.
| M. Pękalak-Pawłowicz-psycholog | raz w tygodniu cykl 14 spotkań | dokumentacja poradni |
|
| ||||
10. Wsparcie w terapii słuchu i mowy. Indywidualne konsultacje dla rodziców.
| K. Pawelec-surdologopeda | w miarę potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
11. Konsultacje pedagogiczne dla rodziców. Cele: przybliżenie tematyki spektrum autyzmu; udzielenie wskazówek do pracy z dzieckiem w domu.
| E. Duchnowska-pedagog | raz w miesiącu | dokumentacja poradni |
|
| ||||
12. Konsultacje logopedyczne dla rodziców. Cel: Wspomaganie rodziców w ich codziennej pracy w domu nad rozwojem umiejętności językowych poprzez proponowanie konkretnych ćwiczeń, udzielanie instruktażu, kierowanie do innych specjalistów, wspierania rodziców dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju.
| J. Szczepocka-neurologopeda, K. Pawelec-surdologopeda | w miarę potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
13. Konsultacje dla rodziców po badaniach przesiewowych (na terenie danej placówki). Cel: przedstawienie wyników badań, wyłonienie dzieci wymagających wsparcia w rozwoju mowy, ustalenie zasad współpracy z logopedą; omówienie roli środowiska domowego oraz wpływ rodziny na rozwój mowy dziecka, instruktaż. | J. Szczepocka-neurologopeda, J. Rakowska-pedagog, K. Pawelec-surdopedagog
| w miarę potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
14. Indywidualne konsultacje dla rodziców z surdopedagogiem i surdologopedą. | J. Rakowska-surdopedagog, K. Pawelec-surdologopeda
| według potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
ZADANIE PORADNI wynikające z rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych 3. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych
|
| ||||||||
POMOC NAUCZYCIELOM, WYCHOWAWCOM LUB SPECJALISTOM
|
| ||||||||
Rodzaj zajęć Cel | Osoba realizująca zadanie | Termin realizacji Częstotliwość | Sposób dokumentowania | Uwagi |
| ||||
1. Program profilaktyczny „Debata” Cel: Dostarczenie podstawowej wiedzy na tematy uzależnień, ze szczególnym uwzględnieniem alkoholu. Kształtowanie postaw sprzyjających podejmowaniu racjonalnych decyzji. | Z. Reterska-psycholog | cały rok, dla uczniów klas V-VII szkoły podstawowej, zajęcia grupowe, w miarę zgłaszanych potrzeb
| dokumentacja poradni |
|
| ||||
2. Warsztaty dla młodzieży o tematyce: np.: - Jak się uczyć, żeby nauka przynosiła efekty ? - Rozpoznawanie i nazywanie emocji. - Jak radzić sobie ze złością ? - Rozwiązywanie konfliktów metodą negocjacji i mediacji. - Jak radzić sobie ze stresem ? Cel: profilaktyka, nabycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach postrzeganych jako trudne.
| M. Dąbrowska - pedagog | według zgłaszanych potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
3. Warsztaty dla uczniów o tematyce: - Zajęcia integracyjno – adaptacyjne. - Kształtowanie umiejętności komunikowania się. - Kto tu rządzi – ja czy emocje? - Rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem elementów negocjacji i mediacji. Cel: Proponowane zajęcia mają na celu wsparcie wychowawców w realizacji działań służących integracji zespołu klasowego, rozwojowi osobistemu uczniów, odkrywaniu i wykorzystywaniu zasobów wychowanków.
| E. Frołow - pedagog | według zgłaszanych potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
4. Zajęcia grupowe dla uczniów z obszaru zagadnień wychowawczych Cel: Kształtowanie u młodzieży umiejętności społecznych – warsztaty.
| M. Kaseja-pedagog | według zgłaszanych potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
5. Jaki ja – charakterystyka okresu dojrzewania Cel: celem zajęć jest przybliżenie młodzieży specyfiki zmian okresu dojrzewania, wpływu jaki maja na zachowanie, myślenie, reagowanie młodych ludzi, zrozumienie tego co się z nimi dzieje i dlaczego.
| M. Pękalak-Pawłowicz-psycholog | spotkanie - 2 godziny dla uczniów klas VI-VIII i klas I szkół średnich | dokumentacja poradni |
|
| ||||
6. Witaj! Mam spektrum autyzmu- pomoc w adaptacji w nowym środowisku. Cel: zajęcia mają na celu przedstawienie istoty autyzmu w klasie – np. gdy pojawia się dziecko z autyzmem, na godzinie wychowawczej.
| E. Duchnowska-pedagog | według zgłaszanych potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
ZADANIE PORADNI wynikające z rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych 4.Organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
|
| ||||||||
Rodzaj zajęć Cel | Osoba realizująca zadanie | Termin realizacji Częstotliwość | Sposób dokumentowania | Uwagi |
| ||||
1. Szkolenia rad pedagogicznych w obszarze zapotrzebowania szkół/ placówek Cel: Stwarzanie okazji do doskonalenia kompetencji nauczycielskich, dyskusji i wymiany doświadczeń. | E. Frołow - pedagog | cały rok szkolny, według zgłaszanych potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
2. Prelekcje/ warsztaty dla rodziców w obszarze zapotrzebowania szkoły/ placówki. Cel: Wsparcie szkół i placówek w podnoszeniu stopnia refleksyjności i świadomości pedagogicznej rodziców.
| E. Frołow - pedagog | cały rok szkolny, według zgłaszanych potrzeb | dokumentacja poradni |
|
| ||||
3. Charakterystyka okresu dojrzewania – spotkanie z rodzicami. Cel: Celem zajęć jest przypomnienie zmian rozwojowych, jakich doświadczają adolescenci oraz przybliżenie sposobów radzenia sobie ze zmieniającymi się zachowaniami, reakcjami dziecka, a także konieczności zmian w postawie rodzicielskiej. | M. Pękalak-Pawłowicz-psycholog | cały rok szkolny, spotkanie 2-godzinne | dokumentacja poradni |
| |||||
4. Słowa mają moc/słowa ranią (sztuka chwalenia, unikanie kpin, przemocy werbalnej). Cel: celem zajęć jest praktyczne przećwiczenie umiejętności chwalenia oraz zastępowania słów, które ranią w relacji rodzic – dziecko. | M. Pękalak-Pawłowicz-psycholog | cały rok szkolny, 2 spotkania warsztatowe po 2 godziny | dokumentacja poradni |
| |||||
5. Depresja dzieci i młodzieży- spotkanie dla nauczycieli, rodziców. Cel: Przybliżenie zagadnień związanych z depresją, jej rozpoznawaniem, sposobami udzielania wsparcia oraz profilaktyką wśród dzieci i młodzieży. | M. Pękalak-Pawłowicz-psycholog | cały rok szkolny, potkanie 2-godzinne | dokumentacja poradni |
| |||||
6. Praca z dzieckiem z niską samooceną. Cele: prezentacja metod i form pracy z dzieckiem, które ma niską samoocenę, budowanie pozytywnej relacji, próba wpłynięcia na poprawę samooceny dziecka. | E. Duchnowska-pedagog | cały rok szkolny, 2-godzinny warsztat dla rodziców | dokumentacja poradni |
| |||||
7. Indywidualne poradnictwo psychologiczne dla nauczycieli i wychowawców. Cel: pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczo – emocjonalnych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. | Z. Reterska - psycholog | cały rok szkolny, w miarę potrzeb | dokumentacja poradni |
| |||||
8. Konsultacje dla nauczycieli po badaniach przesiewowych. Cel: Przekazanie informacji na temat dzieci wymagających indywidualnego wsparcia, ustalenie zasad współpracy na linii: rodzic – nauczyciel – logopeda, przedstawienie konkretnych ćwiczeń, instruktaż. | J. Szczepocka-neurologopeda, J. Rakowska – pedagog K. Pawelec - logopeda | po przeprowadzonych badaniach | dokumentacja poradni |
| |||||
9. Konsultacje dla logopedów w szczególnie trudnych przypadkach. Cel: Wspomaganie logopedów o mniejszym doświadczeniu, w przypadku konieczności pracy z dzieckiem szczególnie trudnym. Obserwacja dziecka, omówienie, ustalenie zasad pracy, polecanych metod i sposobów. | J. Szczepocka-neurologopeda, k. Pawelec - surdologopeda
| cały rok szkolny, w miarę potrzeb | dokumentacja poradni |
| |||||
Opracował zespół w składzie:
Ewa Frołow
Joanna Rakowska
Zofia Reterska
Plan pracy przyjęto do realizacji podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 w Łomży
10 września 2019 r.