• Strona Główna
    • Kadra Poradni
    • Harmonogram
    • Harmonogram ZO
    • Prawo
    • Przydatne linki
  • Oferta
    • Oferta ogólna
    • Badania
    • Zajęcia grupowe i indywidualne
    • Warsztaty/Szkolenia
  • Do pobrania
  • Strefa Ucznia
  • Strefa rodzica
    • Psycholog
      • Do pobrania
    • Pedagog
      • Do pobrania
    • Logopeda
      • Do pobrania
  • Strefa nauczyciela

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 2 w Łomży

18-400  Łomża, ul. Polna 16     tel./fax: 86  215 03 18     ppplomza@poczta.onet.pl


„Baw się i Mów”

 

„Baw się i Mów” – są to logopedyczne zajęcia grupowe, prowadzone raz w tygodniu, zawierające elementy terapii logopedycznej, logorytmiki, tańca, śpiewu, twórczości artystycznej, ćwiczeń ruchowych oraz zabaw z wykorzystaniem gier edukacyjnych.

 

Dla Kogo?

Logopedyczne zajęcia grupowe przeznaczone są głównie dla dzieci w wieku przedszkolnym, które potrzebują dodatkowej stymulacji rozwoju mowy.

 

Grupowa terapia logopedyczna „Baw się i Mów” jest odpowiednia dla dziecka, które:

- ma opóźniony rozwój mowy

- mówi niewiele, lub niechętnie się wypowiada

- ma ubogi zasób słownictwa

- mówi niezrozumiale dla innych

- ma trudności w nawiązywaniu kontaktów z innymi dziećmi

- ma kłopoty z rozumieniem i wykonywaniem prostych poleceń

- ma problemy z koncentracją i skupieniem uwagi

- nie reaguje na mowę, dźwięki otoczenia

W przypadku któregokolwiek z powyższych punktów, konieczna jest konsultacja logopedyczna i odpowiednio dobrana forma stymulacji.

Stymulacja mowy dziecka  podczas grupowych zajęć m. in. polega na:

- usprawnianiu narządów mowy
- usprawnianiu motoryki całego ciała (dużej i małej)
- kształtowaniu słuchu fonematycznego (różnicowanie dźwięków)
- usprawnianiu koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
- ćwiczeniu oddechu (siły, kierunku, długości)
- ćwiczeniu fonacji
- poszerzaniu słownictwa i stymulacji myślenia
- rozwijaniu orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni
- poprawie koncentracji uwagi
- rozwijaniu umiejętności naśladowania, rozumienia i wykonywania poleceń
- aktywizacji społecznej oraz kształtowaniu umiejętności pracy w grupie

 

Ćwiczenia prowadzone podczas zajęć „Baw się i Mów”, pozwolą dzieciom na przyswajanie odpowiednich umiejętności wspierających ich rozwój mowy i ruchowy. Ważnym aspektem tych zajęć jest zabawa, ponieważ dla dzieci jest to najbardziej naturalna forma aktywizacji.

Osoba prowadząca zajęcia – Alicja Pyczot

 

Opracowała: mgr Alicja Pyczot – Logopeda

 



 

EUROPEJSKI TYDZIEŃ

ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI

 

W dniach 7-13 października obchodzony jest Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. Motywem przewodnim w tym roku jest hasło zaproponowane przez Polskie Towarzystwo Dysleksji "Nauczyciel bliżej dziecka z dysleksją".Ten temat zachęca też nas "poradniaków" do refleksji nad tym, jak możemy odpowiadać na potrzeby uczniów, rodziców i nauczycieli - osób które pozostają z nami w kontakcie i opierają się na naszej wiedzy i doświadczeniu. 

Wydaje się, że problematyka dysleksji jest doskonale wszystkim znana w praktyce okazuje się jednak, że zazwyczaj jest to wiedza powierzchowna, jest w niej wiele nieścisłości i sprzeczności.

Wiedza o tym, czym jest dysleksja, jak ją rozpoznawać i jej przeciwdziałać oraz jak pracować z dziećmi z dysleksją rozwojową jest potrzebna nie tylko nauczycielom, ale również rodzicom, by rozumieli potrzebę wspólnych działań.

Zapraszamy na konsultacje indywidualne wszystkich, którzy chcieliby poznać szerzej problem dysleksji, a także nauczyć się podejmować działania służące jej przezwyciężaniu. Odpowiemy m. innymi na pytania/wątpliwości dotyczące dostosowywania wymagań edukacyjnych, metod pracy z uczniem dyslektycznym oraz trudności emocjonalnych dzieci z dysleksją.

Dysleksji nie da się całkowicie zapobiec, ale można znacznie złagodzić jej konsekwencje. Dzięki większej świadomość dysleksji jest możliwe dostrzeżenie w porę objawów ryzyka i wczesna pomoc terapeutyczna - ćwiczenia korekcyjne (ćwiczenie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych) i kompensacyjne (ćwiczenie funkcji niezaburzonych po to, by stały się wsparciem dla zaburzonych lub aby mogły je w razie potrzeby zastąpić). Istotne jest też dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia.

W najbliższych tygodniach pracownicy poradni przeprowadzą badania przesiewowe ryzyka dysleksji wśród uczniów klas I łomżyńskich szkół podstawowych.

Dzięki badaniom przesiewowym nauczyciel i rodzic otrzymają orientacyjną wskazówkę pozwalającą określić, które dzieci powinny być skierowane na zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w szkole, a które na pogłębione specjalistyczne badania psychologiczno-pedagogiczne na terenie poradni. Dzieciom o stosunkowo niewielkich trudnościach w nauce wystarczy pomoc rodziców i współpracującego z nimi nauczyciela. Natomiast uczniowie, którzy wymagają indywidualnej i jeszcze bardziej pogłębionej pomocy, mogą uczęszczać na terapię w poradni.

 

Publikacje i materiały rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Dysleksji:

https://www.ptd.edu.pl/publikacje.html

https://www.ptd.edu.pl/materialydopobrania.html

                   opracowała: Małgorzata Dąbrowska


 

Strategie uczenia się – drogi do osiągania celu

„Strategie uczenia się – drogi do osiągania celu” – zmiany stylu uczenia się, wykorzystywanie kreatywnych zdolności mózgu w przyswajaniu wiedzy, nabywaniu biegłości w posługiwaniu się nowymi strategiami uczenia się poprzez ćwiczenia.

         Dostępność informacji jaka pojawiła się w ostatnim czasie dzięki elektronicznym urządzeniom oraz  rozmiar zgromadzonej już przez ludzkość wiedzy sprawia, że wiele zmian, o których ludzie marzą można by  już wprowadzić  w życie.  Jednak umiejętność łączenia dalekosiężnych planów z  ich realizacją  w małych etapach  stanowi często barierę trudną do pokonania.

         Przyczyną częstych porażek w realizacji zamierzonych celów jest najczęściej brak ćwiczeń i samodyscypliny w codziennym rozwiązywaniu zadań.

         Pewnym rozwiązaniem jest model osobistego trenera, który pilnuje nas abyśmy w dobrym tempie i we właściwym kierunku podążali sprawdzoną już i wytyczoną drogą. Należy jednak zdać sobie sprawę, że wytyczenie własnych celów, określenie drogi i jej realizowanie jest możliwe także w samodzielnej pracy. Aby osiągnąć sukces potrzebna jest samodyscyplina oraz jasność celu ostatecznego,  która wzmacnia naszą motywację do wysiłku w codziennych ćwiczeniach  czy zadaniach.

 

Oto kilka podpowiedzi jak zmienić własny styl uczenia się na bardziej efektywny:

 

  • świadome „wykorzystywanie pracy wyobraźni i silnych skojarzeń" (Marek Szurawski – „Pamięć i Intelekt”) – poprzez skupienie uwagi na tym aby zastosować do nauki wyobraźnię i skojarzenia zaczynamy je wprowadzać do zestawu naszych umiejętności uczenia się /pamiętanie, że to co rozumiesz jesteś w stanie wyobrazić sobie w myślach; doświadczenie , które pobudzi twoją wyobraźnię da lepsze efekty niż czytanie czy słuchanie o tym samym; częste korzystanie z wyobraźni sprzyja jej lepszej pracy,
  • aktywna postawa w zakresie twórczych rozwiązań, wykorzystywania nowych pomysłów; zauważanie istniejących już struktur, zależności i znajdowanie nowych nietypowych rozwiązań,
  • zacznij słuchać muzyki i twórz wyobrażenia – pozwoli to rozwinąć twoje zdolności twórcze,
  • naucz się postawy otwartości w odbiorze sztuki, pozwoli to na pełniejsze doświadczanie emocji płynących z jej głębszego poznania,
  • zastosuj ćwiczenia treningu pamięci wykorzystując zasady, że to co sam robisz, projektujesz, stwarzasz lepiej zapamiętujesz; człowiek najbardziej zapamiętuje uczucia zwłaszcza te silne, powodujące widoczna reakcję, lepiej zapamiętujemy dziwne skojarzenia niż te, które są typowe dla danej sytuacji, pamiętaniu sprzyja także tworzenie obrazów, najlepiej w ruchu, obrazów, które powodują emocje,
  • rozwijaj systemy pamięciowe poprzez wprowadzanie w wyobraźni obrazu własnej osoby; dąż do synestezji skojarzeń – wykorzystuj wyobrażenia zapachów, dźwięków, odczuć ciała, które będą towarzyszyły twoim wyobrażeniom; stosuj systematyczne ćwiczenia w rozwoju pamięci opartej na skojarzeniach wyobraźni,
  • rozwijając kreatywne myślenie zacznij dostrzegać związki pomiędzy różnymi elementami, rozszyfruj istniejące wzorce, zacznij zauważać nietypowość w regularnych rytmach i układach elementów rzeczywistości. Według Betty Edwards tworzenie kreatywnych rozwiązań obejmuje pięć etapów: przygotowanie – gdzie następuje ujęcie tematu rozważań, start – gromadzenie informacji myślowych na dany temat, wykluwanie się pomysłu – to początkowe stadia pomysłu i następnie olśnienie ujawnienie rozwiniętego pomysłu – po którym następuje weryfikacja jego jakości i przydatności.
  • Rozwijaj swój język równoległy tj. przekazy artystyczne, ruchowe, języka natury - „uwolnij się od nadmiaru słów” Tony Buzan – „ Mapy twoich myśli”, przestudiuj wytwory artystów okresu surrealizmu , poznaj groteskę,
  • Poprawiając strategie uczenia się odkryj własną drogę do uczenia się, optymalną dla ciebie, przypominaj i utrwalaj nie w sposób bierny, ale z wykorzystaniem obrazów wyobraźni, skojarzeń i zaangażowaniem emocjonalnym w to co robimy, pamiętając o sensie tego co robimy w danej chwili i utrzymując motywację (chęci) do takiego działania,
  • Twórz alternatywne sposoby osiągania celów aby wybrać najlepszy, analizuj możliwe trudności i omijaj je lub usuwaj, pomyśl jakimi pomocami dysponujesz, wyznacz etapy pracy, pomyśl pozytywnie o swoim dziele
  • Delektuj się osiągnięciami i w pewien sposób je uhonoruj  –  to wpłynie na twoją motywację do dalszej pracy.
  • Kiedy nauczysz się sprawnie działać możesz stać się liderem dla innych: własnych dzieci, uczniów, koleżanek z pracy, możesz im pomóc w ich sprawniejszym działaniu i nauce.
  • Pewnym rozwiązaniem może też być korzystanie z zajęć Szkoły pamięci czy Szkoły szybkiego czytania, jednak efektywność zajęć i nabycie umiejętności zależy od systematyczności naszych ćwiczeń i nie da się osiągnąć rezultatu bez własnego wysiłku,
  • W księgarniach można znaleźć dużo pozycji z przykładami ćwiczeń rozwijających zarówno pamięć, jak i kreatywne myślenie – jednak klucz do sukcesu leży nie w ich poznaniu ale systematycznym stosowaniu, które udaje się niewielu (wytrwałym) osobom.

 

Literatura:

Betty Edwards -  Drawing on the Artist Within –  wydawnictwo  Pengum Books. London 2006

Christiani A., 111 porad motywacyjnych, które sprawią, że staniesz się skuteczniejszy, MT Biznes, Warszawa 2002

Tony Buzan – „ Mapy twoich myśli” – wydawnictwo Aha , Łódź 2007

Marek Szurawski  –    “Pamięć I intelekt” – wydawnictwo  Aha, Łódź 2008

 

 

Artykuł opracowała psycholog Danuta Kudaj


 

Więcej artykułów…
  • Ocgrona zdrowia psychicznego
  • Edukacja zawodowa zorientowana na rynek pracy
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Słowa mogą ranić - Hejt w Internecie
  • Przesiewowe badania Test Uzdolnień Wielorakich - dzieci z klas IV-VI

Strona 5 z 12

<< Początek < Poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Następna > Ostatnie >>

Reklama