DROGIE DZIECI, DROGA MŁODZIEŻY, DRODZY RODZICE
W związku z przedłużającym się czasem pandemii, która skutkuje ograniczeniami w kontaktach społecznych, stawiając tym samym przed nami nowe wyzwania w obszarze nawiązywania właściwych relacji międzyludzkich, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 zachęca dzieci , młodzież i rodziców do skorzystania z wsparcia pedagogów i psychologów. Każdego tygodnia od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 -17.00 nasi specjaliści czekają pod nr. telefonu - 536 283 724. Możliwe jest także bezpośrednie spotkanie w Poradni po wcześniejszym uzgodnieniu terminu. Masz Ty, lub ktoś z twoich bliskich problem, pytanie, wątpliwość - zadzwoń.
PROCEDURA ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA
Ogólne zasady zachowania bezpieczeństwa przed zakażeniem w ŁCRE/PPP2
1. W placówce stosuje się zabezpieczenia stanowisk pracy, pracowników w kontakcie bezpośrednim z klientem w postaci: barier pleksiglasowych zamontowanych 2. Wyposażenie każdego z pracowników centrum w maski ochronne, przyłbice, rękawice, środki do dezynfekcji rąk.. 3. Wprowadza się ewidencjonowanie prac porządkowych- karty kontroli wykonania dezynfekcji każdego gabinetu diagnostycznego i pomoce dydaktyczne będą dezynfekowane po każdej przeprowadzonej diagnozie lub terapii, a fakt ten odnotowywany na liście kontrolnej znajdującej się w każdym gabinecie. 4. Po zakończeniu każdego badania lub terapii w poradni pracownik obsługi lub pracownik pedagogiczny dezynfekuje, sprzęt, krzesła, biurko, klamki i włączniki światła. 5. Pomoce dydaktyczne, narzędzia wykorzystywane w diagnozie, przybory po każdej diagnozie przenoszone są do pokoju nr 13 w celu ich dezynfekcji. 6. Należy zadbać o przeprowadzenie dezynfekcji lad, poręczy, dozowników na preparaty do higieny rąk, , pojemników na odpady nie rzadziej niż dwa razy dziennie. 7. Wszystkie pomieszczenia w budynku należy wywietrzyć raz na godzinę lub po każdej diagnozie czy terapii. 8. Specjalista Poradni, przed przystąpieniem do telefonicznego wywiadu z rodzicem/prawnym opiekunem dziecka, informuje go o wewnętrznej procedurze bezpieczeństwa w Poradni oraz przeprowadza ankietę wstępnej kwalifikacji w zawiązku z zagrożeniem COVID – 19. 9. Po ustaleniu terminu diagnozy lub terapii w Poradni, rodzic/prawny opiekun dziecka jest informowany telefoniczne, a po przybyciu do placówki wypełnia ankietę aktualizacyjną w związku z zagrożeniem COVID – 19 (w gabinecie diagnosty/ terapeuty). 10. Klienci wchodzący do budynku zobowiązani są posiadać maseczki ochronne/ przyłbice, rękawice za wyjątkiem dzieci do lat 4 oraz dzieci niepełnosprawnych. 11. Obowiązuje dezynfekcja rąk przy wejściu do budynku. 12. Przy wejściu do budynku przeprowadza się pomiar temperatury ciała za zgodą klienta. Nie będą przyjmowane osoby, które nie wyrażą zgodę na pomiar temperatury lub temperatura ciała będzie wyższa niż 37.0 stopni C. 13. Dziecko w czasie diagnozy/terapii pozostaje w gabinecie z diagnostą/terapeutą. Tylko w szczególnych sytuacjach dopuszczalna jest obecność rodzica (np. niepełnosprawność, stan zdrowia dziecka, wiek). 14. Wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach (stan zdrowia dziecka), po wcześniejszym ustaleniu telefonicznym w sekretariacie Poradni, mogą być obecni oboje rodzice/opiekunowie prawni. 15. Wszyscy pracownicy ŁCRE oraz Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Łomży zobowiązani są nosić maseczki na korytarzach budynku ,a pracownicy pedagogiczni poradni także w gabinetach podczas przeprowadzania diagnozy lub terapii chyba że jest to niemożliwe ze względu na specyfikę badania lub terapii. 16. Dokumenty przychodzące z zewnątrz ( pisma, wnioski, poczta itp. ) przenoszone będą do pokoju nr12 w celu ich dezynfekcji promieniami UVC 17. Ze względów bezpieczeństwa dyrektor ustala nauczycielom którzy pracują w jednym pomieszczeniu harmonogram pracy tak, aby w pomieszczeniu przebywała tylko jedna osoba. 18. Pracownicy administracji pracują stacjonarnie, w szczególnych przypadkach dyrektor może zarządzić pracę zdalną. 19. W budynku ŁCRE wyznacza się gabinet EEG Biofeedback (parter pokój nr.11) jako miejsce, w którym będzie można odizolować dziecko/osobę w przypadku zdiagnozowania objawów chorobowych z zapewnieniem minimum 2 m odległości od innych osób a w przypadku osoby nieletniej niezwłocznie należy powiadomić rodziców/ opiekunów prawnych w celu pilnego odebrania dziecka z placówki. 20. Na wypadek zakażenia koronawirusem lub zachorowania na COVID-19 należy przestrzegać następujących zasad -Procedury zakażenia w ŁCRE/PP2 w Łomży:
20.1 Pracownicy placówki w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni zostać w domu i skontaktować się telefonicznie z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Łomży tel. 784170718, (86)2162647 a w razie pogarszającego stanu zdrowia zadzwonić pod numer 999 lub 112 i poinformować, ze mogą być zakażeni koronawirusem. O zaistniałej sytuacji poinformować bezpośredniego przełożonego- wicedyrektora lub dyrektora centrum. 20.2 W przypadku wystąpienia u pracownika centrum będącego na stanowisku prac niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy, powiadomić bezpośredniego przełożonego tj. dyrektora lub wicedyrektora centrum o zaistniałej sytuacji i stosować się ściśle do wydanych instrukcji i poleceń udając się do miejsca izolacji. 20.3. Miejsce izolacji w ŁCRE przy ul. Polnej 16 wyznacza się gabinet EEG Biofeedback w PPP2 jako miejsce, w którym będzie można odizolować dziecko/osobę przypadku zdiagnozowania objawów chorobowych z zapewnieniem minimum 2 m odległości od innych osób. W przypadku gdy dotyczy powyższa sytuacja dziecka niezwłocznie powiadomi rodziców/ opiekunów prawnych w celu pilnego odebrania dziecka z placówki. 20.4. W celu przygotowania pomieszczenia izolatki usunięto sprzęty i przedmioty, których nie da się skutecznie uprać lub zdezynfekować oraz zapewniono środki ochrony osobistej i środki do dezynfekcji w/w pomieszczenia.
20.7. W przypadku wątpliwości należy zwrócić się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego celem konsultacji lub uzyskania porady– telefony 784170718, (86)2162647 20.8. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia dostępnych na stronach gis.gov.pl, a także obowiązujących przepisów prawa.
Dyrektor ŁCRE Maciej Listowski
Zdążyć przed dysgrafią Odręczne pismo traci na znaczeniu w procesie komunikacji. Dają się słyszeć głosy, że odchodzi ono do lamusa. W amerykańskim stanie Indiana czy na Hawajach pozostawiono szkołom wybór pomiędzy uczeniem kreślenia liter i ćwiczeniem sprawnego posługiwania się klawiaturą. Od 2016 roku w szkołach fińskich zajęcia dotychczas obowiązkowej kaligrafii uzyskały status „dla chętnych”. Równocześnie prowadzone badania mózgu dowodzą, że pisanie wpływa na to, jak pracuje mózg. Sprzyja uczeniu się i zapamiętywaniu. Ręczne sporządzanie notatek aktywuje więcej obszarów w mózgu. Skoro dłonie mają tak istotny wpływ na kształtowanie mózgu, warto dbać o rozwój umiejętności grafomotorycznych dzieci i uczniów. Rozwój umiejętności przygotowujących dziecko do nauki pisania trwa kilka lat i może odbywać się w różnej formie. U każdego przebiega indywidulanie. Im więcej okazji do działań ruchowych otrzyma dziecko, tym jest w stanie szybciej nauczyć się rysować i pisać. Warto obserwować i stymulować rozwój ruchowy dziecka. Poza zajęciami organizowanymi w przedszkolu, niezwykle ważne są formy zabaw i spędzania czasu z dzieckiem w domu. Czynności typu: wspólne lepienie pierogów, formowanie ciasteczek, odkręcanie butelek, przelewanie wody w różnych pojemnikach, nawlekanie koralików, ubieranie się, zapinanie guzików, krojenie warzyw, wycinanie, układanie puzzli, kreślenie szlaczków, przechodzenie labiryntów, lepienie z plasteliny służą usprawnianiu dłoni i zapobiegają ewentualnym trudnościom w pisaniu czy rysowaniu. Zdarza się, że już na etapie nauczania wczesnoszkolnego, do poradni trafia dziecko, u którego zaobserwowano trudności w pisaniu. Trudność w uczeniu się związana z:
· niedokładnością w odtwarzaniu liter, ich połączeń, niekształtnością liter, · trudnością w utrzymaniu pisma w liniaturze, · niewłaściwym łączeniem liter w wyrazach, · nierównomiernym zagęszczeniem pisma, · zróżnicowaną wielkością liter w obrębie wyrazu, · pisaniem „drżącą ręką”,
jest określana mianem dysgrafii. Upraszczając, można stwierdzić, że polega ona na tym, że u osoby z dysgrafią gdzieś pomiędzy koordynacją oko-ręka, odpamiętaniem wzoru liter i słów, prowadzeniem narzędzia pisarskiego, a przesuwaniem dłoni, coś dzieje się inaczej niż u ludzi bez dysgrafii. Wśród przyczyn dysgrafii wymienia się genetyczne oraz neurologiczne. Badania dowodzą, że specyficzne trudności w pisaniu nie mają związku z rozwojem intelektualnym dziecka. Pismo dysgrafika jest zazwyczaj mało czytelne i nieestetyczne. Podczas pisania uczeń stosuje zbyt mocny nacisk narzędzia pisarskiego na papier, zagina kartki, nieprawidłowo i kurczowo trzyma narzędzie pisarskie, szybko męczy się pisaniem, wolno pisze. Należy jednak podkreślić, że nie każde brzydkie pismo oznacza dysgrafię. Równocześnie bywa, że dysgrafia jest mylona z lenistwem i brakiem staranności. Symptomy świadczące o ryzyku związanym z dysgrafią można zaobserwować znacznie wcześniej, zanim dziecko wejdzie w etap pisania. Uwagę powinna zwrócić: niechęć dziecka do rysowania, lepienia, układania puzzli, kłopoty z wycinaniem, mylenie kształtów, kolorów, kłopot z wiązaniem sznurowadeł, problem z wypełnianiem konturów obrazka bez wychodzenie poza linie brzegowe. Warto już na tym etapie podjąć systematyczne działania, które pomogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia dysgrafii lub pomogą dziecku w przezwyciężeniu trudności. Kiedy zaś podczas pisania u dziecka zaobserwujemy nieregularność w stawianiu liter, szybką męczliwość, złość, trudności z odczytaniem tego, co napisało, należy zwrócić się o pomoc do specjalisty. Aby skutecznie pomóc dziecku w dysgrafii, warto wdrożyć je do systematycznych, najlepiej codziennych ćwiczeń. Nie mogą one być zbyt długie (np. 15-20 minut), aby nie męczyły i były efektywne. Warto przy tym zadbać o pozytywne nastawienie zarówno dorosłego, jak i dziecka. Na pewno nie służy temu praktyka polegająca na wyrywaniu kartek z zeszytu i zmuszaniu dziecka do przepisywania dopóty, dopóki nie będzie „ładnie”. Systematyczne ćwiczenie może zniwelować cechy dysgrafii w piśmie. Trudno jednak oczekiwać efektów, gdy trudności z pisaniem są bagatelizowane. Szczególnie widoczne jest natężenie problemu, gdy dziecko rozpoczyna naukę w klasie czwartej. Jeśli uczniowi zależy, by jego pismo było możliwe do odczytania przez innych, musi podjąć konkretne działania. Wymaga to samodyscypliny, motywacji i wielu ćwiczeń. Diagnoza poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz zalecenia do pracy w szkole i w domu mogą być istotnym drogowskazem oraz umożliwić objęcie dziecka wsparciem terapeuty na terenie szkoły. Opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się w postaci dysgrafii nie warto jednak traktować jako dokumentu, który zwalnia z wysiłku wypracowania sposobu pisania, który będzie możliwy do odczytania. Odwołując się do neurodydaktyki i technik efektywnego uczenia się, to właśnie metody wymagające pisania i rysowania (np. mapy myśli, skechnotki) powinny być upowszechniane w szkole jako te, które skłaniają do głębokiego przetwarzania informacji, a przez to – do lepszego zapamiętywania. Warto, by nauczyciele wszystkich przedmiotów motywowali uczniów do staranności w prowadzeniu zeszytów przedmiotowych, a konkursy kaligraficzne mogą być formą zachęty do ćwiczenia kształtnego pisania.
Opracowanie: Ewa Frołow
Bibliografia: 1. Pomóż dziecku z… dysgrafią, Lewinson J., Warszawa, 2006. 2. Dysortografia: uwarunkowania psychologiczne, Pietras I., Gdańsk, 2008. 3. Zasoby Internetu NAKRĘĆ SIĘ NA POMAGANIE........
Zachęcamy do udziału w akcji zbierania nakrętek dla Poli Zielińskiej. Dziewczynka z obustronnym niedosłuchem zmysłowo – nerwowym stopnia głębokiego potrzebuje kosztownej i wieloletniej opieki specjalistycznej, by usłyszeć świat i nauczyć się mówić. Dzięki pieniążkom zebranym ze sprzedaży nakrętek dziewczynka będzie mogła uczestniczyć w zajęcia terapii surdologopedycznej, turnusach rehabilitacyjnych oraz korzystać z wizyt u specjalistów.
Dołącz do akcji i przynieś nakrętki do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 w Łomży ul. Polna 16. |